Translate

Zoeken in deze blog

donderdag 26 mei 2022

Zeevissen Visclub Oebele voorjaar 2022

 Dit voorjaar hebben we met onze visclub vier zeeviswedstrijden gevist. De eerste werd op 20 maart gevist aan het diepe water aan de noordkant van Harlingen. Een lichte oostenwind en 12 graden, over de omstandigheden niet te klagen. Ook de vangsten waren prima. Er werd alleen maar bot gevangen


totdat Laas in de allerlaatste haal zowaar een paling van 52 cm binnen haalde. Winnaar werd Atte de Vries met 18 botten, evenveel als nummer twee maar wel met 53 cm meer. Een mooi begin van zeeviscompetitie 2022.

De tweede wedstrijd was op 9 april. Dit keer besloten we om tussen de dammetjes meer in de richting van Sexbierum te gaan vissen. Er stond een stevige westenwind, windkracht 5. Perfecte omstandigheden dus achteraf toch een beetje tegenvallend dat de winnaar “maar” 14 vissen had. Wederom weer voornamelijk bot maar tot ieders verrassing ook vijf kabeljauwtjes van 30-36 cm en een dikke paling van 63 cm


die mede daardoor mij de 1
e plaats bezorgde. Toch was ik niet de beste visser van de dag. Die eer was met 14 botten voor gastvisser Sven Veenstra die buiten mededinging mee viste. Al met al toch weer een hele toffe dag. 


De derde wedstrijd op 7 mei was de Noordelijke Selectie Kustvissen. Drie van onze leden namen hieraan deel. Behalve mijn persoontje ook Laas Faber en Atte de Vries. 

De beste 40% plaatst zich altijd voor het NK kustvissen dus met 18 deelnemers betekende dit dat de beste acht zich plaatsten. Extra spannend voor mij was dat ik de hele dag namens Vis TV XL gevolgd werd door Tamme Smit en een cameraman.


We visten van twaalf uur tot vier uur en al snel werd duidelijk dat de krab al aardig actief was en het een taaie visserij zou worden. Uiteindelijk werden er met 18 man maar 54 vissen gevangen, drie per deelnemer gemiddeld. Na vijf kwartier nagelbijten, ving ik mijn eerste vis, een botje van 23 cm. Hoe blij kan je dan zijn met zo’n visje want je wil niet afgaan voor de camera. Ondertussen werd ook duidelijk dat je voor het podium een paling nodig had want er waren al enkele 60+ cm exemplaren gevangen. Nog in het tweede uur ving ik een doublet bot van 24 en 29 cm waardoor ik weer aansluiting kreeg met de top drie van dat moment.


Om twee uur was het hoog water en zoals te verwachten namen de vangsten nog verder af. Toch ving ik in het 3e uur een botje van 14 cm en zowaar een paling van 52 cm. Pas het laatste half uur zag je de vangsten weer toenemen, Veel vissers vingen zelfs in de laatste haal nog een vis. Ikzelf wist in dat laatste uur alleen nog een botje van 14 cm te vangen. Uiteindelijk werd ik met 156 cm (vijf botten en 1 paling) 5e maar 35 cm achter de winnaar en 16 cm achter de 3e plaats. Laas werd 6e met 149 cm (6 botten) en Atte werd 9e met 100 cm (2 botten en 1 paling). Laas en ik gaan dus zeker naar het NK en voor Atte is het te hopen dat van de top 8 er nog iemand voor de eer bedankt. 


21 mei de 3e zeeviswedstrijd. Het parkoers ligt weer bij de dammetjes. Voor de wedstrijd natuurlijk even de emmer vullen. Oeps, daar lig ik op mijn bips op de stenen, grote golf en tot het kruis nat. Lekker begin…. West 5 en binnen 10 minuten kale haken, het is deze dag hard werken met twee hengels. Tijd voor een bammetje is er nauwelijks. Al snel vang ik een paling van 54 cm, dan een tijd niks en opeens een paling van 60 cm op de ene hengel en een doublet bot en paling op de andere.


Ook de andere vissers vangen opvallend vaak paling. Atte vangt zelfs palingen van 71 en 68 cm en Piet Topma vangt er eentje van 65 cm. Totaal worden er maar liefst 21 palingen gevangen. Uiteindelijk eindig ik na vijf uur vissen op 6 botten en 5 palingen, genoeg voor de 2e plaats, Atte wordt 3e met 4 palingen en 4 botten. Met bijna twee meter voorsprong wordt Laas Faber glorieus winnaar met maar liefst 13 botten en 5 palingen. De krabbenplaag geeft aan wat we al wisten, voorlopig geen zeevissen meer, tijd voor de zoetwatercompetitie. In oktober gaan we verder met zeeviscompetitie.


Groet, Ronnie van Beem


Geen opmerkingen:

Een reactie posten