Translate

Zoeken in deze blog

zondag 5 april 2015

Karper vissen in Frankrijk Etang des Vaudrennes


Karper vissen in Frankrijk is jarenlang een diep gekoesterde wens van mij geweest maar in 2006 veranderde deze droom in een nachtmerrie. Via een Nederlandse boekingsagent hadden we een water geboekt met maaltijdservice.
We hadden zelfs complete maaltijdlijsten mogen invullen om aan te geven wat we elke dag wilden eten. Maar eenmaal aangekomen werd ons doodleuk door de Franse beheerders verteld dat de maaltijdservice was afgeschaft. Ook de receptie werd gesloten dus geen croissants en stokbrood en tot overmaat van ramp mochten we niet met de auto rond het meer rijden waardoor een wc bezoek een wandeling van een half uur betekende. Daar sta je dan met je één pits gasstelletje, enkele rookworsten en wat blikken soep. We wisten nog wel 19 karpers te vangen maar de grootste woog amper 10 kilo. Na vier dagen en nachten besloten we maar om naar huis te gaan waarbij we het eerste de beste benzinestation compleet geplunderd hebben. Ik proef nu nog de sandwiches die we daar naar binnen geschrokt hebben….
Het is dus niet verwonderlijk dat het me pas acht jaar later weer lukte om mijn vismaat Piet te overtuigen nogmaals naar Frankrijk te gaan. Dit keer pakten we het anders aan. Geen bivvy’s maar een water met slaapaccommodatie, maximaal twee hectare, rechtstreeks te boeken bij de eigenaar (dus Engelstalig), nu wel maaltijdservice en het formaat van de karper is niet het belangrijkst. Dit is ook ingegeven door het feit dat we allebei ondertussen 50+ zijn en lang niet meer zo fanatiek als 20 jaar geleden. De zoektocht over het internet leverde uiteindelijk een viertal wateren op die voldeden aan onze wensen en uiteindelijk viel de keuze op Etang des Vaudrennes.


Vreemd genoeg echter kon ik op het internet geen enkele recensie van dit water vinden van andere vissers. 11 oktober was de dag van ons vertrek. We waren echter zo stom om in de navigator “tolwegen vermijden” aan te vinken, nou dat hebben we geweten. Soms dacht ik dat we met Parijs-Roubaix bezig waren, compleet met kasseienstroken, aan het aantal rotondes leek maar geen einde te komen en op sommige weggetjes konden we niet harder rijden dan 50 km per uur. Uiteindelijk komen we toch op onze plaats van bestemming. Etang de Vaudrennes wordt gerund door en is eigendom van Roger en Sandra Spencer, een Engels echtpaar van achter in de zestig. Etang des Vaudrennes blijkt een meertje van 200 meter lang en 50 meter breed en is 15 jaar geleden door Roger en Sandra gekocht.



. Het was toentertijd ondiep, geheel overwoekerd met waterlelies en overal lagen omgevallen bomen. Roger heeft er jaren over gedaan om het water op te knappen. Hoewel het al enige jaren in gebruik is, zijn wij tot mijn grote verbazing de eerste Nederlanders die Roger als klant mag ontvangen. Alleen een Nederlandse boekingsagent heeft hier ooit twee dagen gevist. Geen wonder dat ik bijna niks op internet kon vinden! In 2014 blijkt het meer maar acht keer een week geboekt te zijn en dat was voor Roger en Sandra ook nog hun beste jaar tot nu toe. Het water is dus nog vrij maagdelijk en heeft een bestand van ruim 200 karpers. De grootste karper van het water woog 40 Engelse ponden bij het uitzetten maar het gemiddelde gewicht ligt rond de 10 kilo. De blokhut is eenvoudig maar wel met verlichting, fornuis, koelkast, douche en wc. Bovendien is er buiten een overkapping met twee grote tafels waar we al onze visspulletjes op kwijt kunnen en altijd droog kunnen zitten. Het zakken van karpers is volgens de regels niet toegestaan maar als ik Roger vraag of ik dit toch mag doen als ik in de nacht een mooie karper vang, blijkt dit geen enkel probleem.
Piet kiest, lui als hij is, voor de steiger meteen voor de blokhut, ik ga een 60 meter verderop zitten. Daar ik ook s’ nachts wil vissen, zet ik meteen mijn bivvy op. Even voor vijven krijg ik al mijn eerste run en een uurtje later volgt ook al de tweede vis; twee spiegelkarpers van 7 en 8 kilo. Niet groot maar wat mij betreft prima om mee te beginnen. Bij Piet blijft deze eerste avond stil. Rond tien uur kruipt Piet vermoeid door de lange reis in de blokhut zijn bed in. Ikzelf duik de bivvy in. Alle zes hengels liggen nog uit en daar Piet wil slapen, zijn ze


allemaal voor mij. Ondanks dat ik erg moe ben, kom ik niet in slaap. Wild en gevogelte laat duidelijk merken dat dit hun tijd is om actief te zijn en ook de piepjes die zo nu en dan uit de sounder box komen, zetten me meermalen recht overeind op de stretcher. Maar eigenlijk is het vooral de spanning dat elke moment de pieper af kan gaan die mij wakker houdt. Pas om half vijf is het dan zover. Ik sta binnen de kortste keren met een kromme hengel maar de karper schiet al snel los. Om vijf uur overkomt me dit nog een keer maar drie kwartier later is het dan toch eindelijk raak, een mooie spiegelkarper van 11,5 kilo.

Pas tegen negen uur komt Piet de blokhut uit, hij heeft in ieder geval prima geslapen. Ik vang op deze dag totaal zes karpers waarvan vier van 11 tot 12 kilo. Piet moet lang wachten, pas aan het begin van de avond vangt hij zijn eerste vis, een schubkarpertje van 5 kilo. ‘S nachts één karper, overdag vijf, ik besluit dan ook om s’ avonds de hengels binnen te draaien en lekker mijn bedje in de blokhut in te kruipen. Deze tweede nacht slaap ik als een roos. De hele nacht heeft het geregend en gestormd, heerlijk om dan in een blokhut te liggen. Om zeven uur heb ik weer de hengels uit maar deze ochtend lijkt de vis er weinig zin in te hebben. Alleen Piet vangt een schubkarpertje van krap 4 kilo. Roger komt regelmatig even langs, volgens mij is hij dolblij dat hij weer eens met iemand ouderwets Engels kan lullen. Hij adviseert me om tegen de dam aan te vissen aan het eind van het meer.


. Dat blijkt een gouden tip. ‘S middags vang ik nog vijf karpers waarbij een dubbelrun. De vierde vis een heel dikke spiegel van 13,2 kg. Alleen jammer dat een of andere idioot een stuk van de staart van deze vis heeft afgeknipt. Ook Roger krijgt zowat tranen in de ogen als ik hem de foto’s laat zien. Je moet toch wel heel erg ziek zijn om karper zo te verminken. Aan het eind van de dag breek ik de tent af. Voor mij geen nachtvissen meer. ‘S avonds maken we kennis met de Engelse keuken. Sandra heeft voor deze avond Yorkshire pudding gemaakt. Geen idee wat er allemaal in zit maar het smaakt heerlijk.
Dag vier; ‘s ochtends is het helder en koud maar al snel komt de zon erbij. Dit keer om acht uur de hengels uit. Na drie kwartier al een langgerekte schub met knalrode vinnen en voor twaalven heb ik er alweer vier karpers bij. Ik sta er op dat Piet mijn stek overneemt want de stand is ondertussen 16-4 in mijn voordeel. Binnen het uur vangt Piet twee karpers… ‘S middags besluiten we om te gaan pennen. Dit vind ik toch de mooiste en spannendste vorm van karperen. Roger adviseert ons stijf tegen de dam aan te vissen. We voeren wat hele en gebroken boilies plus enkele handjes met pellets. We hebben bij Roger 20 kilo pellets gekocht. Het voordeel is dat de karpers deze pellets al kennen want Roger voert er regelmatig mee. Binnen een kwartier verschijnen er bellen bij de pen. Als snel waggelt deze langzaam de diepte in maar helaas sta ik meteen met een wapperend stukje nylon. Tot mijn stomme verbazing komt even later het pennetje vlak naast de dam weer aan de oppervlakte. Voorzichtig vis ik het lijntje uit het water en knoop ik de beide uiteinden aan elkaar. De vreugde is van korte duur want de knoop is blijkbaar te gehaast gezet; weer lijnbreuk. Ik kan mezelf wel voor de kop slaan, krijg ik een tweede kans en dan verprutst ik het. Ik zit nog na te balen als ik hoor “daar is tie weer”. Piet wijst naar de dam en verdorie, daar staat het pennetje weer. Hoe is het mogelijk. Dit keer leg ik wel een goede knoop en even later ligt er een spiegelkarper in het net, geen grote vis maar wel eentje met een verhaal!


Deze dag vangen we allebei vijf karpers. Tijdens het avondeten krijgt Piet de laatste run, een spiegel van 9 kilo maar wat een fantastische vis. Over het hele lijf zitten schubben die alle kanten lijken op te staan. Een unieke vis die net zo zeldzaam is als een volschubkarper. Om half negen is het pikkedonker en toosten we in de hut op een prachtige dag. Met een dikke glimlach kruipen we weer onder de wol.
Rond vier uur moet ik eruit om te plassen. Ik kan de slaap niet meer vatten en om vijf uur zit ik alweer achter de hengels. Om kwart voor zeven heb ik eerste karper alweer op de kant maar even later kan ik opeens mijn ogen niet meer open houden. Ik draai de hengels binnen en kruip weer in bed. Pas om negen uur staan we beiden op. We haasten ons niet en ontbijten eerst. Het is een grijze dag en al snel begint het weer te regenen. De vis aast niet of nauwelijks en we vangen er beiden maar drie maar Piet vangt wel de grootste van deze week. Een hele dikke spiegel van 14,6 kg. Als klap op de vuurpijl vangt hij op het eind van de dag ook nog een rijenkarper. Ik vang dan wel de meeste vis, de mooiste en de zwaarste karpers zijn voor Piet.


Ook de volgende dag is het grijs en frisjes. Voor half elf heb ik er drie karpers bij. De ene vis vecht nog harder dan de andere. Vooral de schubkarpers die me erg doen denken aan de kanaalschubs bij ons in Friesland. Slanke torpedovormige vissen die van geen ophouden weten. Ik dubbel de spiegelkarper van 13,2 kg die ik drie dagen eerder ook al gevangen had. Hierna valt het stil, tijd om wat te experimenteren. Roger heeft nog nooit succes gehad met pop-ups maar Piet besluit toch een snowman van een aarbeiboilie met een ananas pop-up te monteren. Tegen zessen komt de regen met bakken naar beneden, tijd voor het avondeten. Voor de derde dag op rij moeten we echter de maaltijd staken voor een run. Natuurlijk op de snowman van Piet en een minuut later gaat ook één van mijn piepers af. Mijn karper schiet los maar Piet vangt weer één van die hardvechtende slanke spiegelkarpers. Een prachtige vis van 10 kilo met drie grote schubben op haar zij. Een mooie afsluiter van een dag die ons “slechts” vijf karpers oplevert.

17 oktober, alweer onze laatste dag. We hebben afgesproken om vier uur te gaan inpakken. Alhoewel we nog een nacht mogen doorgaan, kiezen we er voor om die avond al te gaan rijden om zo drukte onderweg te vermijden. En dit keer wel via de Peage! Mijn teller staat ondertussen op 24 karpers. Van te voren had ik gehoopt op twintig maar stiekem hoop ik nu op dertig. Zou ik dat nog halen? Het weer is in ieder geval flink opgeklaard en de karper heeft er ook zin in. Gemiddeld vang ik bijna elk uur een karper. Piet is verder aan het experimenteren geslagen. Zijn laatste kronkel is een aardbeiboilie die hij bespoten heeft met knoflookextract. Om elf uur sta ik een niet zo’n hele grote vis te drillen. Dan zie ik tot mijn grote opwinding een volschubspiegel(tje) omhoog komen. De karper neemt nog een laatste schot waardoor ik nog even sta te trillen maar daarna kan ik haar scheppen. Het gejuich galmt door het bos. Een volschubspiegel, daar heb ik altijd van gedroomd! Het karpertje is maar 60 cm lang maar voor mij een droomvis.



Ondertussen staat Piet ook een karper te drillen. En ja hoor, op de aardbei/knoflookboilie! Een schitterende schubkarper met een enorme staart, 11,5 kilo en 88 cm lang. Een torpedo waar zelfs een U-boot kapitein opgewonden van zou raken. Om half een vang ik mijn 29e karper. Zou het dan toch nog lukken? Tegen tweeën is het dan zover. En terwijl ik sta te drillen gaat ook één van mijn andere hengels af en tien minuten later liggen er twee karpers op de onthaalmatten. Wat een afsluiter! Het slotakkoord is echter voor Piet. Drie kwartier voor het einde krijgt hij de laatste run en wederom op de snowman. De karper komt binnen enkele minuten onder de kant maar weigert op te geven. Zij blijft maar rondjes draaien, af en toe krijgen we de vis even te zien maar elke keer duikt ze weer de diepte in. Onze verbazing wordt elke minuut groter. Pas na een dril van 19 minuten kan ik dan eindelijk een lange spiegelkarper scheppen die maar 10 kilo op de weegschaal brengt.


Een waardige afsluiting van een fantastische week. Totaal hebben we samen 48 karpers gevangen in zes dagen vissen waarbij we vijf nachten niet hebben gevist. Als je comfortabel wilt vissen en niet per se (hele) grote karper hoeft te vangen dan kan ik je dit water van harte aanbevelen. Etang des Vaudrennes is te boeken via fransekarpers.nl maar als je de Engelse taal machtig bent, kan je het net zoals ik ook zelf rechtstreeks bij Roger boeken.


Groet,

Ronnie van Beem 










Geen opmerkingen:

Een reactie posten