Translate

Zoeken in deze blog

zondag 7 november 2021

Zoetwatercompetitie Visclub Oebele 2021


Dit jaar hebben we met onze visclub zes zoetwaterwedstrijden gevist. De eerste was door de coronaperikelen pas op 12 juni aan de Wijde Greuns te Leeuwarden. Veel vangsten van rond de 2 kilo dus een mooie brasem maakte veel verschil deze wedstrijd. Zelf vis ik een 6e plaats met slechts 140 gram minder dan nummer drie. Eén visser steekt er deze dag met kop en schouders boven uit: Piet Topma met bijna 11 kilo vis.



De 2e wedstrijd was op 26 juni aan het Van Harinxmakanaal te Dronrijp. Er zat een mooie stroming in het water en dat kwam de vangsten ten goede. Vooral de eerste drie uur kon ik geen nee krijgen, veel mooie brasems, de grootste 52 cm en met ruim 10 kilo (16 brasems en 6 bleien) voor het eerst in twee jaar weer een 1e plaats voor mij. 



De 3e en 4e wedstrijd visten we in september aan het Berlikumer Wyd. Een apart water want aan de linkerkant van het parkoers wordt altijd veel beter gevangen dan aan de rechterkant. Daarom loten de vissers die stek 1 t/m 5 loten, de 2e wedstrijd voor stek 6 t/m 10 en omgekeerd. Niet onverwachts kwam beide wedstrijden de winnaar van dezelfde stek tegenover de zijvaart. De 1e keer Piet Hoekstra met ruim 17 kilo, de 2e keer was ik de gelukkige met 16,7 kilo. De vangsten bestonden uit mooie brasems, bleien, blankvoorns, prachtige rietvoorns en een kroeskarper. Bovendien werden er diverse karpers verspeeld die onherroepelijk voor lijnbreuk zorgden. 



De 5e wedstrijd werd gevist op 23 oktober aan het Pr. Margrietkanaal te Burgum. Na een week vol met storm en regen zowaar op deze dag rustig en droog weer met een licht zonnetje. Ik besluit om op 30 meter uit de kant te gaan vissen maar dat blijkt een grote inschattingsfout. Alle vis wordt veel dichterbij en of juist veel verder weg gevangen. Als ik het laatste uur op 60 meter ga vissen, vang ik nog vier dikke voorns van 25 cm en een blei maar het is te laat en ik wordt allerlaatste. De vangsten bestaan voornamelijk uit dikke blankvoorns van 20-30 cm. Alleen Piet Topma heeft een net met brasems van rond de 35 cm en wint daarmee de wedstrijd.



De 6e en laatste wedstrijd was weer aan de Wijde Greuns te Leeuwarden. Jammer dat sommige trouwe deelnemers in de lappenmand zitten. Laas, Rinus en Hans, een voorspoedig herstel toegewenst. De weergoden zijn ons gunstig gezind, droog en zuidwest 3. Geen enkele vis komt boven de 30 cm uit. Daar staat tegenover dat er wel blankvoorns van dat formaat gevangen worden.


 75% van de vangsten bestaat  echter uit bleitjes en kleine brasempjes. De vaste stok blijkt deze wedstrijd een foute keuze en dat kost Piet Hoekstra een 2e plaats in het klassement. Deze is zowaar nog voor mij doordat ik de wedstrijd win met 4,4 kilo vis. Piet Topma, gefeliciteerd met het tweede zoetwaterkampioenschap op rij. De trofee voor de grootste brasem is gewonnen door ondergetekende met een brasem van 54,2cm. 


Groet, Ronnie van Beem












 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten