Translate

Zoeken in deze blog

maandag 6 mei 2019

Zeeviswedstrijd 5 mei 2019


Pas de tweede wedstrijd van 2019 alhoewel we al vier keer erop uit zijn geweest. De eerste wedstrijd op 9 maart moesten we noodgedwongen door de harde wind vissen in de haven van Harlingen. Winnaar werd Piet Hoekstra met vijf visjes (103 cm), een wedstrijd op snel te vergeten. Voor het goede gevoel gingen we twee weken later met vijf man opnieuw naar de dijk. Het werd een mooie dag, we vingen volop bot, gemiddeld 20 de man. Op 9 april visten we met vijf man de Noordelijke Selectie.


Helaas was het parkoers uitgezet bij de windmolens van Harlingen, een stek waar je door de oesterbanken veel (onder)lijnen verspeeld en de visserij vaak een loterij is. Maar wel een loterij die voor ons goed uitviel want vier van de vijf wisten zich te plaatsen voor het NK kustvissen en een prachtige tweede plek voor Lourens Boomsma.


Vandaag dus de vierde poging. Eenmaal aangekomen lijkt het een “meer voor mannen” wedstrijd te worden: hagel, natte sneeuw en wind noordwest 5. Maar een stevige aanlandige wind, alhoewel allesbehalve aangenaam, is meestal wel goed voor de vangsten. We zijn met acht man, helaas heeft Floris op het laatste moment afgezegd. Piet, Laas en Lourens kiezen voor het diepe water over rechts, zelf kies ik voor de dammetjes over links samen met Marten en Mourkos. Piet en Rinus zitten ergens in het midden. In de eerste twee uur is het vooral afzien. Ik vang een botje en een puitaal en opeens zomaar een triplet botjes maar de meeste halen leveren niets op. Mourkos zit zeker 100 meter van me vandaan dus elke keer een flinke tippel om mijn vis te laten meten. Met het keren van het tij begint niet alleen het weer maar ook de vangst te verbeteren. Na ruim drie uur sta ik op tien vissen, Marten heeft er ondertussen acht maar daar zit wel een dikke paling van 60 cm bij.
Als ik na een meting terugkom bij mijn hengels blijkt de lijn van de rechterhengel helemaal vol met wier te hangen. Mijn angst wordt bewaarheid; door het vele wier krijg ik mijn lijn niet omhoog en loopt deze bij het inhalen vlak onder kant vast in de stenen, de wartel van de onderlijn steekt zelfs boven water! Wat is wijsheid? Na enige aarzeling stap ik toch maar het water in, het komt tot mijn liezen, maar ik weet de onderlijn los te trekken en terug op het droge blijkt er tussen het wier ook nog een dikke paling van 60 cm aan te hangen.
Wat ben ik blij dat ik de lijn niet stuk getrokken heb, dit is me het natte pak wel waard! En de koek is nog niet op. Naast nog een aantal botten vang ik in de laatste twee uur nog twee palingen van 63 en 51 cm. Uiteindelijk heb ik 19 vissen op de kaart, goed voor 531 cm. Terug op het parkeerterrein blijkt dat er over links geen enkele paling gevangen is maar naast botten ook de nodige scharren. Over rechts hebben Marten en Rinus beide twee palingen gevangen. De grootste van 68 cm door Rinus Sixma.
Ik blijk met bijna twee meter voorsprong de wedstrijd te winnen maar verder is het heel spannend. Laas wordt tweede met 334 cm, Marten derde met 325 cm en dat is net één centimetertje meer dan Atte de Vries. Weer een topdag met Visclub Oebele! Het podium:

1. Ronnie van Beem 531 cm   15 botten, 3 palingen en 1 puitaal
2. Laas Faber 334 cm   7 botten en 6 scharren
3. Marten Douma 324 cm   8 botten en 2 palingen

Groet, Ronnie van Beem  1


Geen opmerkingen:

Een reactie posten