Translate

Zoeken in deze blog

zondag 15 april 2018

Zeeviswedstrijden 7 en 14 april 2018


Visclub Oebele is in 1968 opgericht, we bestaan dit jaar dus 50 jaar. Maar helaas valt er weinig te vieren. De deelname aan vooral de zeeviswedstrijden wordt elk jaar minder, niet alleen door de ledenafname maar vooral door de vergrijzing van ons ledenbestand. Het doet mij pijn om te zien dat maar vier leden zich hebben opgegeven voor de eerste wedstrijd. We hebben de afgelopen jaren flyers uitgedeeld bij het FK kustvissen en bij Hengelsportzaak de Fuik in Leeuwarden om nieuwe leden te trekken. Uiteindelijk leverde dat wel twee nieuwe leden op maar dit zijn pure zoetwatervissers. Zijn er dan in Friesland echt geen zeevissers die het leuk vinden om in wedstrijdverband te zeevissen? Elke wedstrijd zijn er prijzen te winnen, de sfeer is altijd ontspannen en gezellig en binnen het aangegeven parkoers mag je zelf je stek uitkiezen. Interesse? Mail me en vis eens een keertje mee als gast: beemvan@zonnet.nl.


Door de Siberische omstandigheden van drie weken geleden moesten we de eerste zeeviswedstrijd uitstellen maar op 7 april was het dan zo ver. 19 graden en zuidoostenwind, het lijkt wel zomer, heerlijk om in je sweater op de zeedijk te staan. Na de loting mag ik als laatste een stek uit kiezen maar het voordeel is dat ik dan weet waar de anderen staan. Al na twee minuten krijg ik een mooie rammel. Ik verkneukel me al om de anderen de eerste vis onder de neus te wrijven maar als ik inhaal hangt er niks. De eerste vis (bot) is even later voor Piet Hoekstra en ook de tweede is voor hem en wat voor één! Een bot van 40 cm.


Na een dik uur krijg ik dan toch weer een aanbeet. Ik negeer de drang om in te halen en ververs de andere hengel die zowaar de eerste bot oplevert. Ondertussen blijft de hengel zo nu en dan vrolijk door rammelen. Het wachten blijkt te lonen want als ik ophaal komen er zowaar drie botten tegelijk omhoog. Ook Atte de Vries en Marten Douma hebben ondertussen hun eerste vis gevangen. Ondanks de aflandige en dus ongunstige wind wordt er de rest van de wedstrijd door een ieder aardig gevangen. In de tweede helft van de wedstrijd komen er ook enkele scharren omhoog. Opvallend genoeg geen enkele puitaal, een vis die tot twee jaar geleden hier nog veelvuldig werd gevangen maar steeds zeldzamer lijkt te worden. Ondertussen wordt het steeds drukker. Waarschijnlijk het Vis-TV effect want de afgelopen jaren heb ik nooit zoveel vissers op deze plek gezien.
Zowel links als rechts van mij kom een visser te staan. Tja, ik kan wel een wedstrijd vissen maar het staat een ieder natuurlijk vrij om te vissen waar hij wil. Wel vreemd dat met honderden meters vrije dijk en toch mensen zijn die er voor kiezen 25 meter naast je te gaat staan. Na vijf uur vissen heb ik tien botten en twee scharren op de kaart. Totaal 295 cm, net 16 cm meer dan mijn maat en grote rivaal Atte de Vries, maar op respectabele afstand van Piet Hoekstra die de wedstrijd wint met 14 vissen. Het podium:

1. Piet Hoekstra   381 cm 13 botten en 1 schar
2. Ronnie van Beem  295 cm 10 botten en 2 scharren
3. Atte de Vries  279 cm 9 botten en 2 scharren

14 april, de Selectie Noord. We verzamelen bij de Zeehoeve in Harlingen. Helaas maar tien deelnemers waaronder enkele Noord-Hollanders. Die kunnen namelijk deelnemen mits je maar lid bent van een Noordelijke HSV. Atte en ik zijn de enige deelnemers van Visclub Oebele. De omstandigheden zijn prima, wind zuidwest 3 en de hele dag droog weer.  Om negen uur staan we op het parkoers. Alsof de duvel er mee speelt, net als vorig jaar bij het FK sta ik naast Ab Tot uit Den Helder die me toen helemaal wegviste en Frysk kampioen werd.
Om half elf het startsein, net als de meeste anderen haal ik om het kwartier in. Na 15 minuten komen de eerste vissen omhoog maar niet bij mij. Ab vangt meteen een botje en Lourens Boomsma die links van mij staat, vangt een scharretje. In het eerste anderhalf uur krijg ik tot twee keer toe een mooie rammel maar het enige wat ik ophaal is een dikkopje van 8 cm. Dan toch eindelijk bij de derde aanbeet mijn eerste echte vis, een mooie bot van 37 cm. De ban is gebroken want bij de volgende vijf halen haal ik vier keer een doublet omhoog.


Daarna weer twee halen niks maar in het laatste half uur nog een haal van drie botten en als afsluiter een bot van 34 cm. Ik ben tevreden met 14 vissen en ook over het formaat heb ik niks te klagen gezien de vangsten om me heen. Ik heb platvissen van o.a. 37, 36, 34, 34 cm op de kaart en maar eentje onder 20 cm. Lourens eindigt op zeven vissen, Ab heeft er 20 op de kaart en zal als tweede eindigen. Mijn maat Atte heeft 12 vissen maar helaas veel kleintjes en wordt 8e. Totaal zijn er 150 vissen gevangen voornamelijk bot en schar maar ook een paling van 60 cm. Zelf scoor ik een niet verwachte 4e plaats en ik heb me daardoor geplaatst voor het NK kustvissen in november want de nummers 1 t/m 4 gaan door. Uiteindelijk dus twee heerlijke wedstrijden met veel vis. Op naar de volgende!

Groet, Ronnie van Beem


Geen opmerkingen:

Een reactie posten