Translate

Zoeken in deze blog

zondag 5 november 2017

Zeevissen oktober 2017


We hadden deze maand maar liefst drie zeeviswedstrijden en voor één van ons zelfs vier!
Op 7 oktober visten we de derde wedstrijd van de zeecompetitie. Samen met maatje Atte de Vries had ik gekozen voor de rechterkant van het parkoers. Ruige omstandigheden: zuidwest 6 en regelmatig regen maar wel prima voor deze visserij. Ik was dan ook teleurgesteld toen de eerste haal niets opleverde maar de tweede haal had ik meteen de jackpot, een triplet van 121 cm! Een paling, van 69 cm, nog eentje van 31 cm en een botje van 21 cm.



Voor mij een primeur, nog nooit heb ik in 45 jaar zeevissen twee palingen tegelijk gevangen. En later vang ik ook nog een paling van 51 cm. Atte en Ronny Dijkstra weten allebei ook nog een dikke paling te vangen. Daarnaast veel mooie botten boven de 30 cm, de grootste 38 cm. Een prachtige visdag die ik met grote voorsprong weet het winnen. Atte wordt tweede, ruim voor Ronny Dijkstra. Atte en ik hadden duidelijk voor het beste stuk van het parkoers gekozen.
Het podium:
1.    Ronnie van Beem    475 cm      12 botten en 3 palingen
2.    Atte de Vries               360 cm      10 botten en 1 paling
3.    Ronny Dijkstra        208 cm      5 botten en 1 paling


Op 14 oktober geen clubwedstrijd maar wel in Domburg het NK kustvissen waar Atte zich voor geplaatst had. In een veld van 106 deelnemers die allen zich via een selectiewedstrijd hebben geplaatst, scoort hij een 29e plaats met vier botten en twee zeebaarsjes. Een resultaat waar je best trots op mag zijn!

Op 21 oktober de vierde clubwedstrijd. De wind is zuidzuidwest en komt licht van achteren. Heerlijke omstandigheden waarbij nu de aanbeten perfect zijn waar te nemen. Dit keer staan Atte en ik uiterst links op ons parkoers. Weliswaar verwachten we hier niet de meeste vis maar dit is wel het parkoers voor het Open Frysk Kampioenschap kustvissen dat een week later zal plaatsvinden. Deze wedstrijd gebruiken we dus ook als training voor het FK. Atte verspeelt een dikke paling waar ik er wel eentje van 44 cm weet te vangen. Atte staat steeds op mij achter maar weet me tot op 6 cm te benaderen met nog drie kwartier te vissen mede door een haal van drie botten tegelijk. Waar ik nog drie botten weet te vangen, vangt Atte, ondanks nog enkele aanbeten, niks meer. Geen ideale omstandigheden maar met 13 botten en een paling ben ik dik tevreden en weet ik weer een eerste plaats te scoren.



Opvallend is dat de botten dit keer gemiddeld een stuk kleiner zijn als twee weken daarvoor. Slechts enkele komen net boven de 30 cm uit. Bovendien valt op dat er beide wedstrijden nauwelijks nog puitaal wordt gevangen. Dit was in het verleden wel anders. Soms werden er zelfs meer puitalen dan botten gevangen. Atte wordt weer tweede met dit keer een kleine voorsprong op Piet Hoekstra. Het podium:
1.    Ronnie van Beem    386 cm      13 botten en 1 paling
2.    Atte de Vries        306 cm      10 botten, 2 zeebaarzen en 1 puitaal
3.    Piet Hoekstra        268 cm      9 botten en 1 paling


28 oktober, de grote dag. Het FK kustvissen. We verzamelen bij de Zeehoeve in Harlingen. De afgelopen jaren hebben we goed gepresteerd. Twee jaar geleden een 2e, 4e en 8e plaats en vorig jaar vier man bij de eerste tien waaronder een 3e plaats. Weliswaar zijn er dit jaar maar 24 deelnemers maar daaronder wel een groep serieuze wedstrijdvissers uit Noord-Holland en zelfs twee uit Zeeland. En natuurlijk ook weer de vaste groep zeevissers van Ameland die in 2014 en 2015 de winnaar leverden. Het zelfvertrouwen is bij Atte en mij door de voorgaande wedstrijden torenhoog. Zeker als ik een stek loot op 30 meter van de plek waar ik een week geleden stond. Naast mij staat Ab Tot, de winnaar van vorig jaar en grossier in podiumplaatsen bij wedstrijden voor het NK kustvissen waarbij hij diverse selectiewedstrijden heeft gewonnen en twee keer tweede bij het daadwerkelijke Nederlandse kampioenschap. Ik heb in de loop van de jaren enkele keren naast Ab gestaan bij selectiewedstrijden en de ontmoeting is dan ook weer hartelijk. Ondanks dat Ab al met pensioen is, hoort hij nog steeds bij de beste zeevissers van Nederland. Alleen is hij door lichamelijk ongemak niet meer in staat om heel ver in te werpen maar gelukkig voor hem is dat bij deze wedstrijd niet nodig. Na enkele minuten krijg ik al een prachtige rammel maar er blijkt niks te hangen. Een voorteken voor de rest van de wedstrijd. In vier uur tijd weet ik maar zeven botten te vangen.



Links en rechts van mij wordt veel beter gevangen. Ab vangt maar liefst 13 botten en (opvallend genoeg) 3 wijtingen. Verder zijn er ook nog palingen, zeebaarsjes en zelfs enkele gulletjes gevangen. Ik blijk een beschamende laatste plek in vak A gescoord te hebben en overall 22e van de 24 deelnemers. Atte vangt in het andere vak, waar veel slechter is gevangen, vijf botten en wordt 12e overall. Tjipke Douma, twee jaar geleden goed voor zilver, vangt net als ik zeven botten



in vak A en wordt 19e . Marten Douma, vorig jaar nog derde, vangt in vak B helemaal niks en wordt gedeeld laatste. Dit jaar dus geen bloemen en vleespakketten. Bij de prijsuitreiking blijk Ab voor de tweede keer op rij de winnaar van het FK te zijn met op de tweede plek zijn maat Roelof Jipping. Een één/twee voor Noord-Holland. Op 28 april hebben we de volgende selectiewedstijd. Ik kan niet wachten om revanche te nemen!😅😅

Groet, Ronnie van Beem







Geen opmerkingen:

Een reactie posten