Translate

Zoeken in deze blog

dinsdag 21 maart 2017

Zeeviswedstrijd Visclub Oebele 18 maart 2017



Eindelijk, na bijna vier maanden winterpauze de 1e (zeevis)wedstrijd van het jaar. De hele nacht heeft er een zuidwest 6 gestaan maar volgens de voorspellingen zwakt deze rond negen uur af naar windkracht 3 terwijl de eerder regenvoorspelling is ingetrokken.
Kortom perfecte omstandigheden voor het vissen op de Waddendijk. De verwachtingen zijn hoog gespannen want vorige week is er bij Zurich al prima gevangen. Om tien uur klinkt het startsignaal. Al na tien minuten krijg ik een enorme beuk op mijn top. De lijn valt slap maar het hangt niks. Ik ken deze aanbeten van kabeljauw en zeebaars maar ik geloof niet dat een bot 160 gram lood uit de grond kan trekken en ermee weg kan zwemmen. Wat is dit dan geweest? We zullen het nooit weten… of toch wel?
De tweede haal levert meteen een doublet bot op en gelijk op de andere hengel de derde. Atte de Vries, die 30 meter verderop staat overkomt hetzelfde. Dit prachtige begin krijgt daarna even geen vervolg maar op een gegeven moment beginnen de botten toch weer met bij elke haal omhoog te komen. Regelmatig met twee tegelijk en ik vang er zelfs drie tegelijk. Ook Atte vangt steeds door. Vaak mooie botten van 30 tot 35 cm. Piet Hoekstra heeft verderop ook een zeebaars van 34 cm gevangen en even later zelfs een bot van ruim 41 cm.


Na een drie uur vissen krijg ik weer een enorme beuk op mijn top en weer trekt de vis de 160 gram lood los. Maar nu hangt de vis wel en toch mijn grote vreugde komt er een houting omhoog, voor mij als soortenjager de absolute hoofdprijs. Wat ben ik hier blij mee!


Vier van de vijf uur durende wedstrijd gaan Atte en ik gelijk op maar daarna kan ik hem niet meer bijhouden. In het laatste uur vangt ik nog enkele botten maar Atte haalt ze nog met twee en zelfs drie tegelijk omhoog. Vreemd genoeg geen enkele puitaal alhoewel Atte nog wel een grondeltje van 8 cm vangt. Dan een rauwe kreet, Atte heeft een haak in zijn vinger geslagen en lostrekken lukt niet. Het enige wat ik kan doen is doorduwen, afknippen en terugtrekken. Even enkele zeer pijnlijke momenten voor Atte maar gelukkig lukt het. Wat hij al niet verzint om mij van het vissen af te houden! Bij het eindsignaal komen er nog twee botten bij mij omhoog maar bij Atte ook plus dan toch nog een puitaal.


We hebben een fantastische dag gehad met veel vis en ideale omstandigheden. Ook Tjipke Douma blijkt heel goed gevangen te hebben. Het verschil tussen hem en Atte is 8 cm, toevallig precies de lengte van het grondeltje. Je kan dus zeggen dat dit visje het verschil maakte tussen de 1e en 2e plaats. Het podium:

1 Atte de Vries 737 cm 26 botten, 1 puitaal en een grondeltje
2. Tjipke Douma 729 cm 27 botten

3. Ronnie van Beem 490 cm 18 botten en een houting.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten