Translate

Zoeken in deze blog

dinsdag 22 november 2016

Zeeviswedstrijd Visclub Oebele 19 november 2016

        

De laatste wedstrijd van 2016, alweer een jaar voorbij maar eerst nog deze wedstrijd.
De omstandigheden lijken ideaal voor de Waddendijk. Er wordt weinig regen, een temperatuur rond de 7 graden en zuidwest 4/5 voorspeld. Atte de Vries heeft de week ervoor nog even rondgekeken bij Zurich. Daar werd bij de benzinepomp volop bot vangen, dat belooft dus wat.
Ik kies binnen het aangewezen parkoers voor de stek waar ik in het voorjaar het clubrecord verbeterde naar 691 cm vis. Atte de Vries komt naast me zitten op 30 meter afstand. De eerste twee halen leveren aan beide hengels niks op. Een lichte teleurstelling maakt zich van mijn meester. Zijn de verwachtingen wellicht te hooggespannen? Atte bijt de spits af met een eerste bot gevolgd door een doublet puitaal en bot maar daarna valt het weer stil.
Ook mijn eerste bot komt omhoog. Het vissen is lastig want elke keer hangt er een hele bos zeesla aan de lijn. Zowel Atte als ik levert dit een keer lijnbreuk op. Je mag toch verwachten dat dit midden november voorbij is maar dus niet. Atte heeft geluk, hij pikt zijn verspeelde lijn op en als bonus komt er ook nog een hele dikke puitaal van 27 cm mee omhoog.
Na drie uur vissen heb ik pas twee botten, Atte heeft vijf vissen. Ik besluit om één hengel een 100 meter verderop te plaatsen. De tweede worp levert me al een doublet bot op van 29 en 35 cm. Snel verhuis ik al mijn spullen en in vier halen vang ik er nog vijf botten bij.
Als het daarna bij mij rustiger wordt, begint Atte juist te vangen. Uiteindelijk eindig ik op 11 botten. Toch niet slecht daar ik halverwege pas twee botten had gevangen. Atte heeft uiteindelijk 15 botten en twee puitalen gevangen. Het valt me op dat de meeste botten 30+ cm zijn, de grootste is 38 cm. Terug bij auto’s blijken de vangsten niet veel van elkaar te verschillen met één grote uitzondering. Tjipke Douma heeft het ongelofelijke aantal van 33 vissen gevangen, goed voor 928 cm vis waarmee hij mijn record uit het voorjaar verpulverd. Een prachtig einde van de zeecompetitie van dit jaar. Een jaar waarvan we niet alleen tijdens de clubwedstrijden uitstekend gevangen hebben, maar we hadden ook vier leden bij eerste tien op het Open Friese kampioenschap kustvissen en een 14e plaats voor ondergetekende bij het Open Nederlands kampioenschap kustvissen. Het zal lastig worden dit volgend jaar te verbeteren maar we gaan het wel proberen! Tot slot het podium:
1.    Tjipke Douma    928 cm    32 botten en 1 puitaal
2.    Atte de Vries      469 cm    15 botten en 2 puitalen
3.    Marten Douma   393 cm    13 botten en 1 puitaal

Ronnie van Beem


Geen opmerkingen:

Een reactie posten