Translate

Zoeken in deze blog

woensdag 1 juni 2016

Viswedstrijd Van Harinxmakanaal Leeuwarden 28 mei 2016



Wat gaat de tijd toch snel. Alweer de zesde wedstrijd van totaal twaalf en de derde van de zoetwatercompetitie.
Anne Dijkstra heeft negen stekken uitgezet voor tien vissers. Zoals altijd vist het echtpaar Zuidhoek samen op één stek. Het weer is heerlijk, 20 graden, zon en weinig wind. Het lot zet mij precies tussen Ronny Dijkstra en Piet Hoekstra. Dat kan wel eens een lastige wedstrijd worden met twee van die goede vissers links en rechts van me. Het eerste uur is het rustig, Alleen Atte de Vries op de kopstek vangt enkele bleitjes.
Dan na een uur voor mij de eerste rammel. Een blei van 20 cm helpt me van de hatelijke nul af. Vijf minuten later weer een mooie rammel. Mooie klappen verraden dat dit een betere vis is. En ja hoor, een brasem van 45 cm brengt mij in een hoezana stemming.
Jas en trui kunnen ondertussen uit. De zon begint uitbundig te schijnen. Doordat er nagenoeg geen wind is, lukt het me elke keer om het aas op precies dezelfde plek tegen de overkant van het kanaal te parkeren. Blijkbaar zijn de sluizen in Harlingen open gegaan want ondertussen ontstaat er een aardige stroming. Met enige regelmaat heb ik beet. Piet en Ronny weten echter de vis niet op de stek te krijgen. Dan toch een vreugdekreet rechts van me, Ronny staat met een kromme hengel.
Maar tot zijn grote teleurstelling komt er een (overigens prachtige) paling omhoog. Regelmatig verspeel ik een onderlijn door de geaccentueerde bodem aan de overkant maar even zo vaak levert het me een mooie vis op. Na vijf uur vissen heb ik naast drie voorns en drie bleien, twaalf mooie brasems van 40 tot 51 cm in het net. Ook heb ik nog enkele verspeeld waaronder een hele mooie die ik net niet op tijd voorbij een passerende boot wist te krijgen. Wat is het toch een prachtig gezicht als in de volle stroming er een brasem in het heldere water omhoog komt. Het laatste uur valt het weer stil. Atte de Vries heeft nu de brasem op de stek en weet in het laatste uur zijn net nog aardig te vullen. Om één uur zit de wedstrijd erop. Ik ben dik tevreden met 12,5 kilo vis. Atte heeft acht dikke brasems en wat klein grut, goed voor 10,5 kilo vis. Mijn grootste brasem is precies 51 cm maar de grootste van Atte is net 2 millimeter groter: 51,2 cm. Voorlopig de grootste brasem van 2016. De overige vissers blijken toch veel minder gevangen te hebben. Jappie Zuidhoek wordt derde met 2,5 kilo vis. Apart dat er zulke grote verschillen zijn tussen de eerste twee en de rest. Het Van Harinxmakanaal blijft een mooi maar apart water waar je fantastisch kan vangen maar net zo goed nauwelijks vis vangt. Het podium:


1. Ronnie van Beem 12480 gr.
2. Atte de Vries 10460 gr.

3. Jappie Zuidhoek       2535 gr.

Groet,

Ronnie van Beem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten