Translate

Zoeken in deze blog

maandag 25 april 2016

Zee viswedstrijd Visclub Oebele 23 april 2016



Alweer de derde zeeviswedstrijd van 2016. Er is een pittige noordenwind voorspeld. Normaal slecht voor het vissen maar aan de waddendijk niet verkeerd. De wind staat dan vol op de dijk en dat betekent veel water en roering, altijd goed voor de botvangsten.
Als we om acht uur aankomen trekt er net een bui over en waait er een stevige koude wind maar als we 40 minuten later beginnen schijnt er een zonnetje en staat er slechts een licht kabbeltje op het water. We zitten vrij verspreid. Atte de Vries zit vlak naast me. De Douma brothers zitten 100 meter verderop en de anderen zijn uit het zicht. Ik vis met één hengel dichtbij. Met de andere kan ik net het diepe water bereiken. De eerste worpen is het meteen raak. Dichtbij is het niks maar de verre worpen naar het diepe water leveren vier keer op rij een doublet vis op.
Voornamelijk schar met een enkele bot. Marten Douma komt langs om een bot te laten meten, nauwkeurige meting levert 39,2 cm op. Als de wind aantrekt lukt het niet meer om het diepe water te bereiken maar het lijkt erop dat de bot nu onder de kant komt.
Wat een feest, elke inhaal levert vis op. Atte naast me heeft minder geluk. Tot twee keer breekt zijn lijn. Het vervangen kost hem kostbare vistijd. Vandaag zit mij echt alles mee want zowaar komt er bij mij ook nog een paling van 41 cm omhoog. Ook voor Atte dan een meevaller. Als hij een doublet bot omhoog trekt zit er één van zijn verspeelde lijnen om de stekers van zijn lood. Ik ren met de lijn de dijk op en zowaar komt er ook nog een bot omhoog.
Pas een uur na het dood tij worden de aanbeten minder. Ondertussen heb ik dan al bijna zes meter vis. Het vorig jaar gevestigde record van 534 cm van Anne Dijkstra gaat eraan. 20 minuten voor het einde krijg ik nog een prachtige aanbeet, de hengeltop staat flink te klapperen. Als ik inhaal, zie ik toch mijn opwinding een hele dikke paling omhoog komen.
Wat een moddervette vis, bijna zo dik als mijn pols. De 67 cm valt me nog tegen maar wat een prachtige vis. Eigenlijk ongelofelijk, in 27 jaar vissen bij Visclub Oebele, ruwweg 150 wedstrijden zeevissen, heb ik twee palingen (van 39 en 54 cm) gevangen en vandaag vang ik er twee tijdens één wedstrijd. De paling zal mijn laatste vangst van de dag zijn. Atte haalt bij de laatste haal nog een doublet botten van 33 en 35 cm omhoog waardoor hij, naar wat later blijkt, nog net op de derde plaats beslag legt. Bij mij stopt de bij 26 vissen en 691 cm. Ongelofelijk wat een fantastische dag! Ook de anderen hebben goed gevangen. De nummer laatst heeft nog altijd 230 cm vis op de kaart. Piet Hoekstra heeft er 21 gevangen waaronder een bot van 39 cm en een paling van 62 cm. Hij heeft zelfs drie keer een triplet (drie vissen tegelijk) gevangen. Iets wat mij vandaag niet gelukt is. Jappie Dijkstra valt met 396 cm vis, normaal meer dan genoeg voor de eerste plaats, buiten de prijzen. Vaak denk ik met weemoed terug aan de jaren 80 toen 20 botten de man per tij normaal was. Maar de gouden tijden lijken teruggekeerd en nu vangen we ook nog schar erbij. Opvallend is dat er door de anderen weinig schar gevangen is. Mijn verre worpen in het eerste twee uur hebben toch het verschil gemaakt met de nummers twee en drie.
De uitslag:

1.    Ronnie van Beem  691 cm       17 botten, 7 scharren en 2 palingen
2.    Piet Hoekstra         579 cm       19 botten, 1 schar en 1 paling
3.    Atte de Vries          451 cm      16 botten en 2 scharren


Groet, Ronnie van Beem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten