Translate

Zoeken in deze blog

maandag 11 april 2016

Zeeviswedstrijd Visclub Oebele 9 april 2016



De tweede zeeviswedstrijd van 2016. De wind is helaas zuid tot zuidoost (niet echt ideaal) maar met 14 graden en een zonnetje belooft het een mooie dag te worden.
Bij onze club mag een ieder zelf zijn stek uitzoeken mits je maar binnen loopafstand blijft van een controleur. Om te voorkomen dat een ieder als een raket naar dezelfde stek racet, trekken we altijd eerst lootjes, voor elke auto een nummertje. De mannen zijn zo aardig om voor ons het laatste nummer over te laten. Het verbaast me dan ook niet dat de stek waar ik vorige maand een eerste plek scoorde al bezet is. Geen probleem, ondertussen ken ik deze Waddendijk door en door en weet ik altijd wel een mooi plekje te vinden. Om negen uur begint de wedstrijd. Amper liggen mijn hengels er in of ik krijg al een mooie rammel. Even later bijt een bot van 33 cm de spits af en aan de andere hengel zowaar een doublet schar.
En het wordt nog mooier. Even later weer een forse rammel. Vreemd genoeg hangt er niks maar aan de ander hengel drie tegelijk: twee scharren en een bot. Wat een begin, binnen het uur al zes vissen! Natuurlijk gaat het zo niet door maar na drie uur heb ik elf vissen op de kaart staan. Helaas wordt het door de forse stroming onmogelijk om nog tegen de kop van de dam aan te vissen. Tot twee keer toe kost me dit een onderlijn. Halverwege de wedstrijd komt Atte de Vries bij me staan. Wel zo gezellig want ik sta aardig geïsoleerd van de anderen en nu hoef ik niet meer elke keer een eind te lopen om de vis te laten meten.
Atte heeft op dat moment vijf vissen op de kaart maar begint gestaag aan een inhaalrace. Hij weet in korte tijd vijf mooie botten en een schar te vangen terwijl ik ondertussen alleen een puitaaltje vang.  Op dat moment heeft hij al vijf cm meer vis dan ik. Het lijkt erop dat alleen verre worpen nog vis opleveren en Atte gooit toch beduidend verder dan ik. Maar dan valt ook Atte stil, ik denk een gat te slaan door daarna twee botten van 25 cm te vangen maar Atte slaat terug met twee botten van 31 cm, tussenstand Atte 17 cm voorsprong. Het laatste uur breekt aan, zowaar voor mij nog een bot van 27 cm, ik heb weer 10 cm meer. We kunnen allebei dan nog twee keer inhalen en verversen maar geen van beiden weet nog wat te vangen.
Uiteindelijk heb ik 15 vissen met een totale lengte van 367 cm, Atte 13 vissen, 357 cm. Wederom voor ons een topdag! We hadden al vernomen dat de vangsten bij anderen minder waren maar bij de parkeerplaats blijkt Ronny Dijkstra met 14 scharren en 342 cm maar net een visje tekort te komen. En dat terwijl hij alleen maar de tweede helft van de wedstrijd mee heeft kunnen vissen! Het valt op dat de vissers  die in staat waren verre worpen te maken beduidend beter gevangen hebben dan de anderen. Toch heeft de nummer laatst nog altijd meer dan een meter vis dus we kunnen weer spreken van een geslaagde dag. Het podium:

1. Ronnie van Beem 367 cm (8 botten, 5 scharren en 2 puitalen)
2. Atte de Vries 357 cm (12 botten en 1 schar)
3. Ronny Dijkstra (14 scharren)

Groet, Ronnie van Beem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten