Translate

Zoeken in deze blog

dinsdag 29 maart 2016

Viswedstrijd Franekervaart Britswert 26 maart 2016

   


Voor het eerst sinds 2011 stond er weer eens een zoetwaterwedstrijd bij Britswert op het programma. Daar hebben we in het verleden prima gevangen; brasems tot ruim in de 50 cm, dikke voorns en bleien. Om te winnen was soms een vangst van meer dan 10 kilo vis nodig.
Door onder andere de aanleg van een 30 meter lange steiger werd het parkoers flink ingekort en waren we genoodzaakt deze plek achter ons te laten. Het teruglopende ledenaantal heeft echter als “voordeel” dat we nu toch weer op het kleinere parkoers kunnen vissen. Om half zeven arriveren Atte de Vries en ik om de stekken uit te zetten. Na het nodige knipwerk hebben we genoeg plekken uitgezet met steeds 25 meter tussenruimte. Acht uur gaan we los, inclusief gastvisser zijn we met tien man. Er staat al een aardig windje maar er valt prima te vissen.
Al na enige minuten haalt Mariska Horn een mooie voorn omhoog en ook de tweede laat niet lang op zich wachten. Na een half uur krijg ik de eerste rammelaar en even later glijdt er een mooie blei in het net. Ik gooi mijn andere hengel uit en terwijl ik de eerste hengel nog aan het beazen ben, volgt al de tweede rammel, nu een mooie voorn van 20 cm. Dit blijkt de opmaat voor een heerlijk anderhalf uur vissen waarbij ik continue beet heb.
Na twee uur heb ik vier brasems van ± 45 cm, een mooie blei, drie dikke voorns en nog wat klein grut in het net. Door de lage (nacht)temperaturen was ik van te voren bang dat de vis nog in de winterstand zou verkeren maar daar is geen sprake van. Rinus Sixma heeft een mooie brasem in het net maar krijgt last van hartklachten. Het vissen wordt even totaal onbelangrijk. We helpen Mariska en Rinus met het opruimen van de visspullen waarna zij vertrekken. ’s Avonds belt Mariska mij op. Na een bezoek aan het ziekenhuis gaat het weer beter met Rinus. Achteraf bekeken hadden we wellicht beter een ambulance kunnen bellen. Dit geeft toch stof tot nadenken…
Het derde uur nemen de aanbeten af en de wind toe.
Ik vang nog wel een redelijke brasem en wat kleine voorns. De vangsten blijken bij de anderen toch tegen te vallen. Marten Douma en Jappie Zuidhoek hebben elk een brasem en wat kleinere vis in het net. Piet Hoekstra vangt wel aan de vaste stok maar voornamelijk kleinere vis. Opvallend genoeg heeft hij ook een riviergrondeltje in het net. De windkracht 5 maakt het vissen steeds lastiger. Beetregistratie wordt steeds moeilijker, zo niet onmogelijk. In het vierde uur vang ik nog een hele dikke blankvoorn en een kleiner exemplaar maar dan is het gebeurd. De laatste twee uur vang ik helemaal niks meer en bij de anderen is het niet veel beter. Het einde van de wedstrijd komt helaas als een verlossing. De 13 jarige kleinzoon van Tjipke Douma
heeft het buiten mededinging uitstekend gedaan. Met 1,6 kilo vis heeft hij slechts 20 gram minder dan de nummer vier en kampioen van vorig jaar Jappie Zuidhoek. Piet heeft zich toch nog naar een derde plaats gevist en Marten Douma bevestigt met zijn tweede plaats dat hij een steeds betere zoetwatervisser wordt. Het podium:

1. Ronnie van Beem 5490 gr.
2. Marten Zuidhoek  2495 gr.
3. Piet Hoekstra        1595 gr.

Groet, Ronnie van Beem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten