Translate

Zoeken in deze blog

maandag 18 april 2016

Voorselectiewedstrijd NK kustvissen Wijk aan Zee 16 april 2016



Enige jaren geleden had ik me voorgenomen om niet meer deel te nemen aan de selectiewedstrijden van het NK kustvissen. De lange reis (300+ km heen en terug) en daardoor geen mogelijkheid om voor te vissen, de onbekendheid met de plaatselijke stekken en eerlijk gezegd vooral de tegenvallende resultaten waren de redenen hiervoor.
Maar omdat dit jaar de finalewedstrijd aan de Friese Waddenkust plaatsvindt en de Federatie heel graag Friese deelnemers wilde hebben, besloot ik om het toch maar nog eens te proberen. En zo vloog ik om zes uur ’s ochtends samen met Atte de Vries over de Afsluitdijk richting Wijk aan Zee. Overigens ondanks en niet dankzij de hengelsportfederatie Friesland.
Eerst kregen we een verkeerde datum gemaild, toen moesten we opeens vijf dagen van te voren nog onze vispasnummer doorgeven en de toegezegde uitnodiging met de benodigde gegevens moet ik nog steeds ontvangen. Door de avond voor de wedstrijd te bellen met de contactpersoon van Sportvisserij MidWest Nederland kwamen we er achter dat we wel op de deelnemerslijst stonden. Ook was het fijn geweest als ik van te voren had geweten dat er nog 15 euro inschrijfgeld moest worden betaald… Kortom een dikke onvoldoende voor de Federatie Friesland. Maar goed, terug naar de wedstrijd. Het parkoers blijkt vlak bij het verzamelpunt te liggen, volop parkeerruimte en de wandeling naar het strand is vrij kort. Om acht uur lopen we het stand op, zoals we al vreesden blijkt er een pittige zuidwestenwind (kracht 5) te staan en als we om tien uur beginnen is deze alleen maar toegenomen. Vlak voor de wedstrijd krijgen we te horen dat er van Federatie Noord (waar wij toebehoren) 33% zich kwalificeert voor de eindronde.
Maar wat blijkt, Atte en ik zijn de enige deelnemers uit het Noorden des land. Dit betekent in de praktijk dat er maar één van ons beiden zich kan plaatsen ook al zouden we eerste en tweede worden! Wat een bizarre regel en vreemd dat we (ook) hier niet eerder van op de hoogte zijn gesteld…
De wedstrijd begint, binnen tien minuten moet ik al inhalen, de combinatie van wind en stroom drukt binnen de kortste keren mijn lijn bijna evenwijdig aan het strand. Zowaar vang ik de eerste haal al een bot van 30 cm.
Ik weet dan echter nog niet dat Atte 400 meter verderop de eerste haal gelijk twee botten tegelijk vangt! Het snel opkomende water dwingt ons al snel onze spullen steeds verder naar achteren te verplaatsen. Wat volgt is drie en een half uur chaos. Spullen spoelen weg of verdwijnen in 40 cm zeeschuim, de hengel driepoot waait met enige regelmaat om, alles wordt kletsnat en zit onder het zand, mijn bril zit steeds dicht door het zout en regelmatig zit in verward met de lijnen van mijn buurmannen. Met de moed der wanhoop vis ik door maar in de loop van de wedstrijd wordt het duidelijk dat het een mission impossible is. Niemand om me heen vangt wat. Door het snel oprukkende water is het al snel onmogelijk om de mui waar de vis zit te bereiken. We vissen op de zandbank waar we stonden toen de wedstrijd begon en zelfs 240 gram lood wordt nog door de stroom en wind meegesleurd. Ik probeer het nog in het hooguit 80 cm diepe muitje 20 meter voor mijn voeten maar het levert niks op. Ruim voor het einde van de wedstrijd pakken de eerste vissers al in. Ook mijn linkerbuurman stopt een uur voor het einde. Alle vissers om mij heen scoren een nul. Ik heb nog mazzel gehad met de bot van de eerste haal. Wat is dit doodzonde zeg want de dagen voor de wedstrijd is er nog uitstekend gevangen maar goed, de weersomstandigheden heb je nooit onder controle en zijn voor iedereen hetzelfde. Atte blijkt maar liefst vier botten te hebben gevangen, eerst dus in één haal botten van 33 en 15 cm en later nog twee vissen van 14 en 27 cm. (Alweer) dus geen eindronde voor mij. Atte zal de enige Fries zijn tijdens het NK kustvissen aan de Friese waddenkust. Na afloop zijn er prijzen voor de eerste zes van elk vak. Atte wordt zowaar 3e in zijn vak
en 12
de overall. Een hele puike prestatie. Hij wint een mooie zeehengel met een winkelwaarde van 100 euro. Er blijken veel vissers zonder vis. Een botje van 17 cm is nog genoeg voor een prijs in vak A. De nummer zes van mijn vak heeft net zoals ik 30 cm vis maar eindigt boven mij omdat hij meer naar het midden van het vak heeft gestaan. Ik moet zo rond de 33ste plaats geëindigd zijn (de uitslag is op het moment dat ik dit schrijf nog niet gepubliceerd). Toch niet slecht in een veld van 85 deelnemers. Als echter deze regelgeving rond de voorselectie gehandhaafd blijft dan was dit voor mij echt de laatste keer. Jammer dat het NK kustvissen zo nog meer een feestje wordt voor alleen de federaties van midden- en Zuid-Nederland.

Groet, Ronnie van Beem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten