Translate

Zoeken in deze blog

zondag 13 maart 2016

Zee viswedstrijd Visclub Oebele 12 maart 2016


Traditioneel starten we altijd het competitiejaar begin maart met een zeeviswedstrijd. Alleen bij een lange of zeer koude winter, zoals in 2010, moeten we de competitiestart uitstellen. Ondanks dat er de afgelopen weken toch sprake was van beneden gemiddelde temperaturen weet ik zeker dat dit jaar dat niet nodig is.

Helaas zit de wind al ruim een week in de oosthoek en dat heeft op de Waddendijk altijd een vrij nadelige invloed op de vangsten. Van te voren teken ik voor vijf vissen. Ik ga ervan uit dat dit genoeg zal zijn voor een podiumplaats. Het voordeel is wel dat je nu heel ver kan werpen en met de aflandige wind is het in het zonnetje heerlijk toeven uit de wind achter de dijk.


Op twee man na zijn we compleet. Anne Dijkstra heeft weer het aas gehaald bij Rotgans waarvoor dank. Mooie donkere pieren en zagertjes, verser kan je ze niet krijgen.

Om negen uur gaan de hengels uit. Atte de Vries vangt na een half uur de eerste bot. Toch een opluchting om de eerste vis boven water te zien komen. Iedereen vangt wel zijn visje maar zoals te verwachten is het mager.


Zelf heb ik na drie uur drie botten. Dat hadden er vier moeten zijn maar doordat de onderlijn breekt, verspeel ik een dikke bot vlak onder de kant. Op dat moment ben ik met 75 cm vis wel de virtuele koploper. Twee uur later is er echter niets bijgekomen. Atte vangt ondertussen een dikke bot van 37 cm en zowel hij als Jappie Zuidhoek staan nu ook op drie botten maar wel met meer centimeters dan ik. De Douma brothers, altijd favoriet voor het podium, kunnen geen potten breken. Tjipke had weliswaar na anderhalf uur al twee mooie botten (37 en 27 cm) op de kaart maar daar blijft het ook bij. Marten moet heel lang wachten op zijn eerste vis, een botje van 16 cm, en daar komt alleen nog een dikke puitaal bij.
Een half uur voor het einde van de wedstrijd, na twee en een half uur zonder aanbeet, wordt ik voor mijn inzet beloond met nog een botje van 19 cm.


Atte en ik slaan even aan het rekenen; hij blijkt 93 cm op de kaart te hebben en ik 94 cm, Jappie heeft 87 cm vis en even een eind verderop blijkt Piet Hoekstra op 92 cm te staan. Hoezo spannend! Elke keer als één van ons ophaalt is, staat een ieder van ons gespannen te kijken maar niemand vangt vis. Het eindsignaal, iedereen haalt binnen, Atte beide hengels niks, Jappie en Piet idem dito. Ik lijk te gaan winnen met één centimeter verschil maar ongelofelijk, met de laatste haal komt er bij mij een doublet bot en puitaal omhoog. Uitgerekend de hengel die ik heel ver weg over de rand van de geul heb uitgeworpen. De hele dag heeft dat me nog niks opgeleverd en nu twee tegelijk.


Gemiddeld komen we uit op drie vissen de man maar iedereen heeft vis gevangen, het weer was prima en het was weer beregezellig! Het podium:

1. Ronnie van Beem 141 cm (vijf botten en een puitaal)
2. Atte de Vries 93 cm (drie botten)
3. Piet Hoekstra 92 cm (drie botten en een puitaal)

Groet,

Ronnie van Beem






Geen opmerkingen:

Een reactie posten