Translate

Zoeken in deze blog

maandag 12 oktober 2015

Viswedstrijd bij Midlum



Ik zou deze viswedstrijd eerst overslaan omdat ik en Ali een rot week achter de rug hadden,maar gelukkig toch van gedachte veranderd. Het zou een hele mooie visdag worden. 's Morgens reden wij weg met nogal mistig weer; precies het type weer wat ik het liefst heb met vissen en dan in de loop van de dag de zon erbij.

Ali en ik gingen eerst het parkoers uit zetten toen wij daar aankwamen. Even zien of alle vissteken even ver van elkaar liggen. Dat is wel het mooist natuurlijk maar dat lukt niet altijd. En nu nog even wachten totdat iedereen er was. Ik had er zin in dan kon ik mijn frustraties misschien even kwijt met het vissen.
Het duurde niet lang voordat iedereen aanwezig was. Met het loten trof ik het: ik zat op kop. Maar of het ook wat uitmaakt dat weet ik niet. Normaal maakt mij dat niet zoveel uit bij het van Harinxmakanaal, je moet gewoon vis vangen. Even de hengels na kijken en  de juiste afstand afgesteld. Ik had besloten een onderlijn van 22 cm te gebruiken maar dat was wel met de vaste stok,en mijn winklepicker had ik op de zelfde afstand afgesteld voor het geval als ik geen zin meer in de vaste stok had. Ik zat nog even met Marten te praten toen ik zag dat ze al aan het vissen waren,het was 10 over acht. Wij konden beginnen. Wij waren schijnbaar zo hard aan het kleppen dat we het fluit signaal gemist hadden. Ik gooide in en gelijk een bal voer er in wat ik iedere 20 minuten herhaalde. Al vlug kreeg ik een aanbeet en ving een kleintje maar veel kleintjes maken ook de kilo's die ik vandaag wilde hebben.
Toch heb  je het heel vaak niet zelf in de hand. Ik had thuis eens na zitten denken,waar zat ik ook al weer mee te voeren toen ik nog dat voorn vissen zo leuk vond en waar had ik het meest  succes mee?
Het was ook al  weer in de herfst en dat vraagt al weer om een ander voer en dat heb ik uitgeprobeerd vandaag.Het was inmiddels al weer 9 uur geweest. Ik was de tel al kwijt,en het snoertje al een paar keer in de war gehad en met veel geduld weer uit elkaar gehaald en eigenlijk heb ik dat geduld niet. Dat heeft mij weer een paar vissen gekost.
Dat kwam door het aanslaan van de vis en dan was het pats er weer af grrrr, dan denk je waarom ga je dan niet op brasem zitten vissen? Nu daar had ik helemaal geen vertrouwen in. De laatste tijd werd er maar weinig brasem gevangen vond ik.Veel visjes later weer dat rot snoertje in de war,ik heb het beetgepakt en helemaal in de knoop getrokken. Ik had mijn zin er af en heb de hengel een flinke gier gegeven! Toen de winklepicker gepakt waar ik normaal gesproken mee vis.
Ik gooide in,maar zag even verder op dat Marten Douma een mooie Brasem er uit haalde maar die had ik nog niet.
Daar baalde ik van want dat tikte flink aan. Maar gelukkig ging het vissen vangen bij mij gewoon door. ik had al bliek gevangen en ruisvoorn halfwas brasem een mooie baars rietvoorn maar hoeveel dat wist ik niet er zat al behoorlijk gewicht in het net. De jas ging op een gegeven moment ook uit. Ik begon te zweten ik had het druk maar ik maakte mij ook druk. De aantal vissen die ik gevangen had was ik wel tevreden mee. Waren het maar brasems geweest dan had ik mijn record dik verbroken. Het liep al naar twee uur de wedstrijd was bijna afgelopen,daar kwam Hennie Zuidhoek aan. Even bijgepraat, ze was zelf opgehouden met vissen want zij had het zelfde als ik steeds het snoertje in de war,en dan moest Jaap haar weer helpen en daar had zij geen zin meer in.
Zij vroeg mij hoeveel vis ik had. Ja dat wist ik niet, maar ja dat zeg ik ook wel eens vaker maar dan weet ik het wel. Ik zei dat ik ongeacht wat de anderen gevangen hadden ik dik tevreden was. Iedereen had vis gevangen zei Hennie maar hoeveel dat wist zij niet. Ik zelf was wel nieuwsgierig wat Ronnie van Beem gevangen had. Hij zat midden in het parkoers en dat is volgens de geleerden niet zo'n goeie plaats. Nou ja, iedereen krijgt op een gegeven moment dat waar hij recht op heeft, nietwaar? Het was tijd! Opruimen en daarna wegen. En het viel niet tegen voor de meesten. Ik was zelf aan de beurt: acht kilo dat was behoorlijk dat had ik niet verwacht.
Ik was moe en was toch nog een beetje frustratie kwijt van de afgelopen week en daarom was ik ook meegegaan.O ja, dat moet ik nog even kwijt,Ronnie van Beem was een na laatste geworden ik kan mij niet herinneren dat het vaker gebeurd is. Wat is er toch met die man? Had hij bedorven voer bij zich en de vis naar anderen gejaagd?

De uitslag

  1. A B Dijkstra    7890 gr
  2. P     Hoekstra   4450 gr
  3. J    Zuidhoek    3415 gr                   Groet, A B Dijkstra  



Geen opmerkingen:

Een reactie posten