Translate

Zoeken in deze blog

maandag 5 oktober 2015

Kustvissen in Friesland met Edward


zaterdag 3 oktober 2015
 
Vanmorgen het wekkertje gezet om 6:15 uur. Best vroeg maar met een dagje zeevissen in het vooruitzicht staat het net even iets gemakkelijker op dan met een dagje werken. Ik had er zin in! Collega en tevens wielrenmaatje was er ook niet lang daarna. Vervolgens richting m’n broer en op naar Zurich om pieren te halen.
Wetende dat de hele week de wind al zo’n beetje in het oosten had gezeten en dat het vandaag ook zo zou zijn had ik geen extreem hoge verwachtingen wat de vangsten betreft. Ook al was het oktober. Maar als je een dagje lekker in het zonnetje kunt vissen maakt heel veel goed natuurlijk. We besloten mede door die oosten wind ook maar het wat diepere water op te zoeken bij de vishevel in Roptazijl. We waren er met laag water en zagen alleen maar stukken zonder water. Dus we besloten om vanaf de strekdam te beginnen. Bij het binnendraaien na de eerste worp voelde ik enorm veel weerstand en waar ik al bang voor was, grote plakkaten zeewier en apenhaar. Bij de 2e en 3e  inhaal hetzelfde en bij m’n broer en andere vismaat ook. Toch maar eens de strekdam af en een poging links ervan wagen waar inmiddels water stond. We waren al niet meer alleen op de strekdam en aan de binnenkant werd toch een behoorlijke bot gevangen toen we eraf gingen. Helaas was het op onze “nieuwe” stek niet veel beter gesteld qua groen en er stond een extreem harde stroming naar het noorden voor de kust langs.
In combinatie met het zeewier werd hierdoor het lood telkens los getrokken van de bodem
, zelfs 175 gram!! Toch kwam bij m’n broer de eerste vis boven, een paling! Geen supergrote maar superleuk omdat je die tegenwoordig zo weinig vangt. Uiteraard weer terug gezet zoals we altijd met alle vis doen.
Poosje later moest ik me ook weer enorm inspannen om alles op de kant te krijgen, weer een lading zeewier maar daaronder bungelde een mooie vis! Een schol, die had ik ook nog nooit gevangen sinds die jaren dat we het Frieze Wad bezoeken! In de uren daarna kwamen er nog 2 botten bij me op de kant en bij m’n broer kwamen er ook nog 2 stuks vis binnen. De laatste bij hem was weliswaar geen grote maar toen hij deze op de kant hees dacht ik al dat ik bijna door het visje heen keek, het zou toch geen schar zijn!?! Dat was het dus wel, weer een redelijk bijzondere vangst alhoewel onze “collega’s” van Visclub Oebele die in het voorjaar ook al gevangen hadden. Balans aan het einde van de dag, 3 botten, een schol, een paling en een schar. Helaas ving onze debutant kantvisser vismaat niks maar hij vond wel erg leuk om te doen. Na een moeizaam begin
werd het toch een hele leuke en bijzondere visdag met prachtig weer. Hebben zelfs een uurtje in het t-shirtje gezeten. Waarschijnlijk was dit de laatste keer zeevissen voor 2015 of we moeten het in november nog een keer weer in de bol krijgen. Je moet alleen de Afsluitdijk over voor aas dan wat nog meer reistijd betekent en we zitten al behoorlijk lang in de auto. Voorjaar 2016 zijn we zeker weer van de partij!

 
Groet Edward

Geen opmerkingen:

Een reactie posten