Translate

Zoeken in deze blog

maandag 19 oktober 2015

Open Fries Kampioenschap kustvissen 17 oktober 2015




Dit jaar werd voor de tweede keer door Federatie Friesland het Open Fryske kampioenschap kustvissen georganiseerd. Daar vorig jaar deze wedstrijd in augustus gevist werd was de animo zowel in het algemeen als binnen onder vereniging nogal mager. Niet verrassend want in augustus ben je voornamelijk de dan talrijk aanwezige krabben aan het voeren. Gelukkig werd het kampioenschap dit jaar pas in oktober gevist. Daar wij op deze datum een wedstrijd hadden gepland, besloten we twee vliegen in één klap te slaan.
We doen met z’n allen mee aan het FK en bovendien telt het onderlinge resultaat tevens als een wedstrijd voor onze zeecompetitie.
Het zeeaas hadden we voor deze keer via internet besteld. Dan sla je helemaal op tilt als op vrijdag blijkt dat TPG post het pakket in het sorteercentrum in Den Bosch heeft laten staan. Gelukkig kon ik bij Rotgans in Hyppolitushoef op vrijdagnamiddag nog aas bestellen en ophalen. Een dure les (72 euro naar de Filistijnen), voortaan maar gewoon weer naar Rotgans. Het is wel 180 km rijden maar je hebt wel altijd kakelvers aas van topkwaliteit.

Zaterdag de dag van de waarheid, afhalen van de kaarten en de loting om acht uur bij de Zeehoeve in Harlingen. Het deelnemersveld bestaat uit 33 mannen en twee vrouwen. Een bont gezelschap van Friezen, Groningers, Noord-Hollanders, een Overijsselaar en een Utrechter. Bij de Noord-Hollanders enkele grote namen uit de top van de landelijke wedstrijdzeevisserij. Ik loot plek B10, dit blijkt een mooie plek direct rechts naast een strekdammetje. Links van me dus geen visser en als ik net voorbij de kop van de pier weet te gooien, dan moet ik vis kunnen vangen. Mijn buurman rechts is Leen Klap, een gepensioneerde politieman uit Delfzijl. Leen is een verwoede zeevisser die zowel vanaf de kant als met zijn eigen boot met regelmaat de Eems onveilig maakt. Naast Leen staat Lourens Boomsma uit Drachten. “Ik heb nog nooit een wedstrijd gevist, ik kijk het wel van jullie af” zegt Lourens. Leen en ik kijken elkaar meewarig aan en denken hetzelfde. Wedden dat Lourens straks het meeste vangt van ons drieën?

Al snel staan we samen te ouwehoeren over vissen op de Eems en onze avonturen in  Denemarken en Noorwegen. De tijd vliegt voorbij en tien minuten voor aanvang beseffen we dat het hoog tijd wordt om de haken te beazen. Half elf klinkt de toeter. Mijn eerste worp gaat gelijk de mist in, ik gooi iets te ver naar links, stijf tegen de pier aan en niet voorbij de kop. Doordat de stroming vanaf de andere kant van de dam komt een plek waar je geen vis hoeft te verwachten. Snel een andere onderlijn beazen maar voordat ik kan binnenhalen en opnieuw kan ingooien zijn we alweer acht minuten verder. Blijkbaar heb ik mijn zenuwen niet in bedwang want de tweede inworp is een kopie van de eerste… Pas de derde inworp gaat zoals ik wil maar als ik een kwartier later ophaal, zit er alleen een kilo zeesla aan. Het is natuurlijk Lourens die als eerste een bot binnen draait en ook nog een mooi exemplaar van 32 cm. Hoezo beginnersgeluk? Ook Leen vangt even later zijn eerste bot. Groot is mijn opluchting als ik aan het eind van het eerste uur achter elkaar twee botten vang. Na twee uur staat mijn teller op vier,  Leen en Lourens staan dan op vier en drie stuks. Om één uur is het hoogwater en zoals te verwachten vallen de vangsten helemaal stil. Leen, Lourens en ik hebben ondertussen samen de grootste lol. Aan humor geen gebrek,
we besluiten dan ook dat we volgend jaar maar weer naast elkaar moeten staan… Zowaar haal ik nog een puitaaltje van 13 cm omhoog, het haakje zit aan een flintertje huid. Ik heb zo en zo niet te klagen want tot twee keer toe valt een bot eenmaal boven de bazaltblokken bij mij van de haak af. Atte komt even buurten, ook hij staat op vijf vissen; vier botten en een dikke spiering van 22 cm.
De stroming is ondertussen gedraaid. Nu is het tijd om niet te ver uit de kant tegen het dammetje aan te vissen. Terwijl er om me heen bijna niks meer gevangen wordt, weet ik zo in de laatste drie kwartier nog twee botten te vangen. De laatste is met 30 cm tevens mijn grootste. Met uiteindelijk zeven vissen ben ik tevreden, zeker omdat om me heen de laatste anderhalf uur niks meer gevangen werd. Lourens eindigt op vier vissen en Leen op vijf. Terug bij de Zeehoeve volgt de uitslag. De eerste vijf vissers van elk vak winnen een vleespakket. 
Ons viscluppie heeft een prima gedaan. Atte is vierde in vak B en achtste overall. Ikzelf ben zowaar tweede in vak B en vierde overall en Tjipke Douma is eerste in vak B en scoort een schitterende tweede plek overall. We zijn allemaal beretrots op het feit dat we maar liefst drie man bij de eerste acht hebben en Tjipke zelfs op het podium. Volgend jaar doen we natuurlijk weer mee. Rest me nog het podium voor onze eigen wedstrijd:



1.  Tjipke Douma  200 cm (zes botten en een puitaal)
2.  Ronnie van Beem 168 cm (zes botten en een puitaal)
3.  Atte de Vries 136 cm (vier botten en een spiering)

Groet,  Ronnie van Beem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten