Translate

Zoeken in deze blog

zondag 29 november 2015

Zeeviswedstrijd Visclub Oebele 28 november 2015



Alweer de laatste wedstrijd van het jaar. Doordat ik hoog- en laagwater had verwisseld, moesten we deze wedstrijd een week uitstellen. Gelukkig lijkt dit goed uit te pakken.
Vorige week hadden meerdere leden andere verplichtingen. Nu is een ieder wel van de partij, behalve Rinus Sixma die nog hersteld van een dotteroperatie. Beterschap makker! Weliswaar wordt er een westenwind kracht 5 voorspeld maar dat betekent veel water onder de kant en dus ook kans op goede vangsten. Bovendien zal  het de hele dag droog blijven. Zowel voor de zeecompetitie als voor het combinatieklassement is de strijd nog open. Het belooft een spannende wedstrijd te worden. Half negen klinkt het startschot. Al vrij snel krijg ik een klapperende aanbeet maar helaas blijkt er niks te hangen. Als troostprijs komt er wel aan de andere hengel een puitaal omhoog. Om mij heen wordt aardig gevangen. Atte de Vries
en Marten Douma staan binnen het uur op drie botten van 30+ cm. Bij mij gaat het stroef, na twee uur heb ik nog maar twee visjes. Gelukkig vangen mijn twee grootste rivalen Piet Hoekstra en Jappie Zuidhoek niet veel beter. Via de tamtam verneem ik ook dat Anne Dijkstra,

die 150 meter over rechts staat, vanaf het begin de ene na de andere vis omhoog sleurt. Ronny Dijkstra die pal naast hem staat, heeft er echter pas twee.
Opvallend genoeg hebben ze allebei er een vijfdradige meun bij. Ook Tjipke Douma die 200 meter naar links staat, heeft al flink wat vis. Na drie uur besluit ik om 100 meter te verkassen want Marten en Atte vangen maar lekker door, Atte heeft zelfs al enkele doubletten gevangen. Ik haal mijn eerste hengel binnen, zowaar hangt er een mooie bot maar toch verkas ik de eerste hengel. Even later haal ik de tweede hengel binnen en weer een mooie bot. Toch maar weer ingooien en even later ja hoor, weer een bot. Ik besluit om toch maar op mijn eerste stek te blijven en haal mijn eerste hengel terug. Een gouden keuze want het gaat helemaal los.
Achter elkaar vang ik twee doubletten en daarna een triplet. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst drie botten tegelijk heb gevangen. Hoe kan dit nou? In de eerste drie uur maar drie visjes en nu de ene na de andere. Vreemd genoeg worden de vangsten bij Atte en Marten steeds minder. Hadden ze eerst nog enig medelijden met me, met nog anderhalf uur te gaan, ben ik hun beiden al voorbij. Bij Anne en Ronny hetzelfde scenario, Anne vangt bijna niks meer, Ronny de ene na de andere.

Atte vangt de laatste anderhalf uur helemaal niks meer, bij mij komt er tot de laatste haal vis omhoog. In de tweede helft van de wedstrijd vang ik 17 vissen, totaal dus 20, goed voor 475 cm vis en de winst van zowel de zeecompetitie als het combinatieklassement.  Ronny is het net niet gelukt om Anne in te halen. Ook bij hem stopt de teller bij 20 vissen (501 cm). Anne heeft er uiteindelijk 21 vissen, totaal 534 cm waarmee het vorig jaar gevestigde record van Tjipke (510 cm) uit de boeken is gevist. Wat een ongelofelijke dag, Tjipke heeft bijna vier meter vis en dat is te weinig voor het podium. Zelfs de nummer laatst heeft meer dan twee meter vis. Een mooiere afsluiting van 2015 had ik me niet kunnen wensen. Het podium:


1.  Anne Dijkstra        534 cm
2.  Ronny Dijkstra      501 cm
2.  Ronnie van Beem  475 cm

Groet, Ronnie van Beem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten