Translate

Zoeken in deze blog

maandag 7 september 2015

Zeeviswedstrijd Visclub Oebele 5 september 2015



Toen ik in 1990 lid werd, was Visclub Oebele nog een echte zeevisclub. Elk jaar werden er tien zeeviswedstrijden gevist, negen op of bij de Afsluitdijk en één keer per jaar bij IJmuiden.
Alhoewel dit een leuke afwisseling was voor de botvangsten op het Wad vielen de vangsten bij IJmuiden meestal tegen. En dan na afloop één van de auto’s gestolen is, dan is de lol er wel helemaal vanaf. Vanaf 1991 werd de Afsluitdijk dus niet mee overgestoken. Totdat we vorig jaar ontdekten dat er tegenwoordig een prachtige zeevisserij mogelijk is aan het Noordzeekanaal. Veel vis en veel diversiteit, afgelopen mei wisten Atte en ik op een mooie avond samen maar liefst 41 vissen te vangen verdeeld over zeven soorten,


20 mooie tongen mochten mee naar huis. De verwachtingen waren dan ook hoog gespannen en in mijn overmoed dacht ik zelfs dat de controleurs het wel eens heel erg druk zouden kunnen krijgen….
Met 10 man verdeeld over vier auto’s vertrekken we om 11 uur vanuit Leeuwarden. Na twee kilometer staat Rinus Sixma al met de alarmlichten aan op de vluchtstrook, lichte consternatie maar het blijkt slechts om een onwillige navigator te gaan en even later zijn we dan echt op weg. Piet Hoekstra gaat bij Rotgans in Hippolytushoef zeepieren ophalen, wij rijden voor de kweekzagertjes eerst nog IJmuiden in. Alles gaat gelukkig volgens verwachting en tegen twee uur staat iedereen in de startblokken. De stevige noordwestenwind maakt het ver ingooien lastig maar verder valt er goed te vissen. Na een 15-20 minuten wordt er voor het eerst opgehaald, wat zal er omhoog komen? Nou, dat valt tegen, alleen maar (half) kale haken. Een koude douche, hoe kan dit nou? Ronny Dijkstra vangt als eerste vis, een zwartvlekgrondeltje van 11 cm maar volgens het reglement mogen zoetwatervissen niet meetellen. Atte de Vries vang de eerste vis die telt; een bot van 24 cm. Een steenbolkje van 15 cm


maakt dat ik ook van de hatelijke nul af ben. Ondertussen zijn we wel een uur onderweg, wel haal ik nog een doublet grondels omhoog en ook bij de anderen komt dit visje regelmatig omhoog. Misschien moeten op dit punt toch maar eens het reglement aanpassen. Vreemd genoeg vingen Atte en ik in mei er maar eentje tussen de tongen en de andere vissen door. Halverwege de wedstrijd sta ik op twee bolkjes en twee wijtingkjes.

Ook Atte heeft vier vissen. Verder veel nullen. Via de tamtam verneem ik dat Ronny een paar leuke vissen gescoord heeft, tijd om maar even te buurten. Ronny zit tevreden onder zijn paraplu, hij heeft net een prachtig doublet gevangen; een puitaal van 25 cm en een scholletje van 17 cm. En even daarvoor had hij ook al een doublet steenbolk. Het is mij ondertussen wel duidelijk dat om vis te vangen er ver ingeworpen moet worden en helaas is niet iedereen daartoe in staat. Ondertussen is er pal naast ons een parkoers uitgezet. Hij blijkt om hengelsportvereniging De Knorhaan uit Bavel te gaan. Gezellige mannen die net zo als ons één keer per jaar aan het Noordzeekanaal vissen. Ook al woon je 250 kilometer uit elkaar, het gevoel is hetzelfde. Wat een toeval dat een visvereniging uit Friesland en één uit Brabant precies op dezelfde dag gebroederlijk naast elkaar een wedstrijd in Noord-Holland vissen!
Half zes klinkt de toeter bij De Knorhaan.

Zeven minuten later komt er al een dikke 30+ bot omhoog. Ik wordt gek, na drie en een half uur vissen met 22 hengels hebben wij alleen het botje van Atte en bij hun is het na zeven minuten al raak! Even ben ik bang dat we visles gaan krijgen maar het blijkt een toevalstreffer. Zelf begin ik weer enkele bolkjes te vangen en mijn aimabele buurman van De Knorhaan haalt zowaar een tongetje van 18 cm omhoog.
De laatste twee uur begint de vis gelukkig beter te bijten. Atte en ik trekken om de beurt  een steenbolkje of wijtingkje omhoog. Piet vang ook een bolkje en later zelfs het enige tongetje van onze wedstrijd. Mariska Horn en Tjipke Douma vangen elk nog een botje. Ik vang voor de verandering nog maar een doublet grondels. Atte en ik gaan gelijk op maar net als hij door materiaalpech even niet vist, komt er bij mij nog een doublet steenbolk omhoog. Totaal weet ik toch nog negen steenbolkjes en twee wijtingkjes op papier te krijgen. In het eindsignaal trekt Piet nog een zeebaarsje omhoog. Na het inpakken neem ik afscheid van mijn Brabantse buurman die net zijn tweede tongetje heeft gevangen. Ronny Dijkstra blijkt in zijn eentje zowat meer gevangen te hebben dan alle andere vissers bij elkaar. Buiten mededinging sleept hij na afloop ook nog een steenbolk en een tong omhoog. Ver werpen en slijkzagertjes blijken zijn troeven te zijn geweest. Helaas scoren vier vissers een nul alhoewel iedereen wel één of meerdere zwartbekgrondels heeft gevangen. Anne Dijkstra heeft op het eind nog twee vissen verspeeld nadat hij ook met slijkzagertjes is gaan vissen. We zijn het er over eens dat we volgend jaar beter pas in de namiddag kunnen beginnen. Het is hoe dan ook voor de meesten een leerzame ervaring geweest. Het podium:


1. Ronny Dijkstra 360 cm
2. Ronnie van Beem 186 cm
3. Atte de Vries 151 cm

Groet,

Ronnie van Beem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten