Translate

Zoeken in deze blog

maandag 21 april 2014

Zeeviswedstijd Visclub Oebele 22 maart en 19 april 2014 Roptazijl


De eerste zeeviswedstrijd visten we op 22 maart.

Met negen man voor onze visclubje een goede opkomst. Eindelijk zaten de weersomstandigheden ons eens mee d.w.z. een flinke aanlandige westenwind, droog weer en een redelijke temperatuur. Vier man besloten in het diepe water  te gaan vissen, drie man bleven bij de parkeerplaats en Piet Topma en ik kozen voor de ondiepe stekken bij de dammetjes. Mijn verwachtingen waren hoog gespannen en daarom waren de eerste uren voor mij ronduit teleurstellend: slechts een grondeltje van 7 cm. Piet Topma deed het een stuk beter met vier mooie botten. Net voor halverwege de wedstrijd vang ik dan toch mijn eerste bot en de laatste twee uur gaat het helemaal los. Elke haal is het prijs, soms zelfs aan beide hengels en tot drie keer toe een doublet. Veel kleine bot maar toch ook een exemplaar van 36 cm. Ik eindig op 14 botten en een grondeltje, totaal 288 cm. Bij de parkeerplaats blijkt ook goed gevangen te zijn. Jappie Zuidhoek heeft net 7 cm meer dan ik en Piet Hoekstra net 16 cm minder. Op het diepe water blijken de vangsten toch wat tegenvallend te zijn geweest. Opvallend is dat Anne Dijkstra (alweer) een kabeljauwtje heeft weten te vangen. Al met al een mooie dag met redelijke tot zeer goede vangsten. Het podium:
1.    Jappie Zuidhoek  295 cm    11 botten en 2 puitalen
2.    Ronnie van Beem 288 cm    14 botten en 1 grondel
3.    Piet Hoekstra       272 cm      6 botten en 8 puitalen


De tweede wedstrijd werd onder hele andere omstandigheden gevist, volop zon en een flinke oostenwind. Aflandige wind dus en dan weet je dat het een taaie visserij gaat worden. Ik kies dan ook voor het diepe water, links van de hevel. Tot mijn verbazing kiezen toch vier man voor de slijkplaten bij de dammetjes.

. Mijn ervaring is dat je daar bij deze omstandigheden weinig te zoeken hebt. Tegen de verwachting in vangt Piet Hoekstra meteen met de eerste en tweede haal een bot. Zelf doe ik het nauwelijks slechter met een bot en een puitaal. Na het 1e uur heb ik al vier vissen. Wat een start. Een half uur later een bonusvis in de vorm van een gulletje die wel 33 keiharde centimeters op de kaart brengt. Daarna valt de visserij echter stil. Niet alleen bij mij, ook bij de mannen om mij heen. De krab is ook al weer aardig actief. Na 20 minuten zijn de meeste haken kaal.

. In de uren daarna weet ik nog twee puitalen naar boven te schrapen en nog twee in het laatste uur als het water weer afgaat. Eindscore: zeven puitalen, een bot en een gulletje. Piet naast me heeft drie botten en twee puitalen. Jappie daarnaast maar twee puitalen en Rinus scoort een vette nul. Zoals verwacht is er bij de dammetjes slecht gevangen. Tjipke Douma heeft het nog het beste gedaan: vijf vissen, totaal 111 cm. Daarvoor hebben we dus wel allemaal zes uur intensief met twee hengels gevist . Hopelijk de volgende keer weer westenwind. Het podium:

1.   Ronnie van Beem 199 cm   1 bot, 7 puitalen en 1 gulletje


2.   Tjipke Douma       111 cm   1 bot en 4 puitalen

3.   Piet Hoekstra        110 cm   3 botten en 2 puitalen

Groet, Ronnie van Beem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten