Translate

Zoeken in deze blog

zondag 6 april 2014

Visclub Oebele Viswedstrijd De Zwette 5 april 2014


Eindelijk! Na zes maanden “winterstop” gaat de zoetwatercompetitie weer van start.
. Traditiegetrouw beginnen we aan De Zwette bij Leeuwarden. Een stek dat normaal gesproken garant staat voor mooie brasems, blei en soms bakken van voorns. Als ik van huis weg rijd, is het nog pikkedonker. Maar goed dat de wedstrijd een half uur later begint dan eerst gepland. Als ik bij Goutum afsla naar het afgesproken ontmoetingspunt, zie ik net voor me twee auto’s de binnenweg oprijden, dat moeten wel medevissers zijn. Even later staan we gezellig te keuvelen en voor we het weten is het tijd om gezamenlijk naar de Zwette te rijden. Anne en Ali Dijkstra hebben al een keurig en ruim parkoers uitgezet. Ik loot een stek precies halverwege het parkoers maar mijn grootste concurrenten zitten niet naast me.

Ik mag graag met Ron Dijkstra een robbertje wedstrijdvissen uitvechten maar hij blijkt helaas afwezig wegens ziekte.

Half acht klinkt de fluit, Het is al 10 graden en nauwelijks wind. Wat een verademing met vorig jaar toen het nog bijna winter was en de vis nauwelijks wilde bijten vanwege kou. De eerste tikjes laten niet lang op zich wachten maar waarschijnlijk (te) kleine vis. Na 20 minuten wederom kleine tikjes maar deze aanbeet zet door en de eerste brasem is een feit.

Ook Marten Douma zie ik  naast me een brasem scheppen. De eerste twee uur krijg ik vaak kleine tikjes maar er valt nauwelijks op aan te slaan en als dat wel het geval is, hangt er niks. Ik schakel over op kortere onderlijnen maar geen succes. Over het hele parkoers schijnt dit het geval te zijn, Piet Hoekstra en Jappie Zuidhoek vangen aan de vaste stok met regelmaat vis maar zonder uitzondering allemaal bleitjes van hooguit 15 cm. Tjipke Douma denk even later eindelijk de bonusvis te haken maar het blijkt een snoek van ongeveer 60 cm te zijn. Dan krijg ik de brasem toch aan het azen, de aanbeten worden ook steeds feller, soms ben ik nog de ene hengel aan het beazen als de andere al tot leven komt. In een twee uur tijd vangt ik 13 brasems en enkele bleien. De laatste twee uur wordt het weer rustig maar de buit is binnen. Over het hele parkoers is voornamelijk kleine vis gevangen maar ik ben blijkbaar de grote uitzondering. 30 seconden voor het eindsignaal vang ik nog een laatste brasem, een mooie afsluiter.
 

Bij de weging blijk ik 14,5 kilo vis te hebben. Nummer twee heeft 10 kilo minder, wat een verschil. Jappie heeft in aantallen een vracht aan vis maar allemaal klein van formaat. Hier en daar wel eens een mooie brasem maar geen aantallen. Piet Hoekstra vraagt wat mijn geheime wapen is maar die is er niet. Sterker nog, geurstoffen hadden vandaag tegenovergesteld effect. Elke keer als ik een geurtje uitprobeerde, viel de beten weg. Vissen blijft onvoorspelbaar en dat is misschien maar goed ook. Het podium

1. Ronnie van Beem    14580 gr.

2. Anne Dijkstra            4100 gr.

3. Jappie Zuidhoek        3860 gr.

Groet, Ronnie van Beem




Geen opmerkingen:

Een reactie posten