Translate

Zoeken in deze blog

maandag 26 augustus 2013

Viswedstrijd 24 augustus Djippe Gat Drachten


Van de zeven wedstrijden voor de zoetwatercompetitie is dit altijd veruit mijn favoriet. Niet alleen wordt hier elke keer de meeste brasem gevangen van alle zeven wedstrijden.
Doordat de vis vanaf het wijd komt, in plaats van vanaf de zijkant zoals bij een vaart of kanaal, heeft een ieder in principe evenveel kans op de overwinning. De verwachtingen zijn hooggespannen, tijdens het proefvissen is er door diverse leden volop grote brasem gevangen. Rinus Sixma is na acht maanden afwezigheid weer van de partij. Fijn om hem er weer bij te hebben. Ik loot nummer 8. Dit blijkt precies halverwege het pad te liggen. Met gemengde gevoelens bekijk ik mijn stek. Niet alleen staan er aardig wat plompenbladen voor me in het water. Ook weet ik uit ervaring dat juist op deze stek de rand van ondiep naar diep bezaaid is met scherpe mosseltjes. Maar goed, het is zoals het is, ik zal er maar het beste van moeten maken. De eerste helft van de wedstrijd komt mijn angst gelukkig niet uit. Ik vang met enige regelmaat vis, alhoewel er maar een enkele redelijke brasem tussen zit.
Om mij heen wordt ook voornamelijk kleine vis gevangen met één uitzondering: Marten Douma vangt vijf brasems van kiloformaat. De vangsten zijn echter een stuk slechter dan een week geleden. De tweede helft van de wedstrijd beginnen de vangsten aan te trekken. Jan Mutsearts heeft duidelijk de brasem op zijn stek


en trekt met enige regelmaat het ene na het andere fraaie exemplaar omhoog. Ook verderop schijnen Anne Dijkstra en Piet Hoekstra goed te vangen. Ook ik heb de brasem op de stek maar voor mij verandert de wedstrijd in een drama. Ik weet nog tien brasems te haken maar verspeel er zeven door lijnbreuk, zelfs als ik met 18/00 onderlijn vis. Elke keer is de scherpe rand 20 meter voor me de boosdoener. Bij de weging blijken mijn negen brasems (+ negen bleitjes) maar 6,3 kilo te wegen.


. Alleen de kleinere exemplaren heb ik dus over de rand weten te trekken. Marten Douma blijkt net 20 gram meer te hebben als ik en wordt daarmee voor de tweede keer op rij dik verdiend de winnaar van de B-poule. Uiteindelijk wordt ik vijfde maar ik kan mezelf niks kwalijk nemen.
Vorige keer bij de Zwette had ik de mazzel om net voor tijd nog een spiegelkarper te vangen maar dit keer zat het me tegen waardoor ik toch met een katterig gevoel huiswaarts keer. Voor de liefhebbers de uitslag:




  1. Piet Hoekstra 12340 Gr (A)
  2. Jan  Mutseart 10730 Gr (A)
  3. Anne Dijkstra 10180 Gr (A)
  4. Marten Douma 6350 Gr (B)
Ronnie van Beem 6330 Gr (A)



Groet,Ronnie



Geen opmerkingen:

Een reactie posten