Translate

Zoeken in deze blog

woensdag 12 juni 2013

Wedstrijdvissen 1-6-2013 Berlikumerwijd Friesland


Het was een aparte dag, koud en een stevige wind een graadje of 7of 8 schat ik, en dat voor juni. Siberische omstandig heden
(winter kleding).
Wij vertrokken s’morgens om 6 uur vanaf het Europaplein in Leeuwarden, op naar Berlikumerwijd waar een pracht van een visparcours ligt met mooie vissteigers.
Toen wij daar aankwamen bleek dat Jan en Jacob de steigers al weer van nummers hadden voorzien. Mijn complimenten daarvoor, je moet toch wel een half uur eerder uit je bed een bedankje is dan ook wel terecht.
Maar nadat de loting plaats vond ontstond er enig tumult, Jan en Jacob dachten dat het zelfde reglement gold als bij al die andere verenigingen namelijk, dat je maar een keer een kop en staartstek kan loten in het visseizoen. Op zich een eerlijk systeem maar niet iets wat wij in onze regels hebben vastgelegd.

En wat wij niet afgesproken hebben met de leden dat telt niet, wij hebben wel afgesproken op stek te loten en ik moet zeggen dat dat mij prima bevalt. Er kwam een nieuwe loting, wat voor mij goed uit pakte dacht ik. Een kop stek maar ik was vergeten dat ik een zware bronchitis opgelopen had en nog geen tien meter met mijn vis spullen kon lopen zonder naar lucht te snakken. Maar ik wilde beslist mee te vissen. Na afloop moest de dokter mij maar weer op lappen, zo gaat dat als je een verslaafde visser bent. Het heeft mij dan ook anderhalve week gekost om er weer boven op te komen.Vandaar dat ik ook zo laat met mijn verslag ben, ik kon de moed niet bij elkaar schrapen.

Kwart over zeven had Ronnie van Beem gezien dat ieder klaar stond voor de wedstrijd, en floot voor de start.
Ik maakte mijn visstek in orde door er veel voer heen te brengen met mijn voerkorf na tien minuten kon ik vissen. Je kan in juni, juli, augustus behoorlijk voeren. Dat zijn de vreet maanden voor
de brasem maar dit is een apart jaar. Ik vermoed dat de brasem veel later is begonnen met paaien. Het water was veel te lang te koud en dan blijft de brasem passief, ook met verandering van weersomstandigheden. Dus ook veel grof voer want als er zich een school brasem meld is het zomaar op. De kleintjes die blijven wel, er zweeft altijd wel wat klein voer, maar de brasem staat op kop te vreten op zoek naar grof voer en is het er niet dan ben je ze kwijt.
Ik hoefde niet zo lang te wachten voor mijn eerste aanbeet en het was gelijk raak er kwam een mooie blei naar boven jip! de fout die ik al zo vaak begaan heb maakte ik weer, ik dacht dat ik mijn schepnet niet hoefde te gebruiken want hij was niet zo groot, ik til hem er zo uit dacht ik maar dat zul je altijd zien hij viel er af. Wat was ik de visclub dankbaar dat wij voor de kleintjes een apart leefnet moesten hebben want daar viel hij namelijk in. Dit leefnet is er voor dat de kleintjes niet verpletterd worden tussen de groten als er veel gevangen worden. Als je het net uit het water haalt dan overleven vaak de kleintjes niet en wij mogen geen dode vis ter weging aanbieden, bij welke club staat dat in het reglement? Nu bij ons wel dat is ook Visclub Oebele.
De uren die vlogen voorbij en het was overal slecht met de vangst en toch had ik regelmatig een vis maar de aanbeet was heel voorzichtig, ik heb een springtip op mijn hengel en dat is zo mooi vissen als er een grassprietje tegen de lijn aan komt dan zie je dat maar het kan ook een nadeel zijn;  je moet heel goed opletten.
Het laatste uur bam in een keer mijn top krom en begon hevig te trillen dan weet ik die zit er aan! Maar ik moet voorzichtig aan trekken anders slaat mijn topje dubbel en dan heb je een probleem. Voorzichtig draai ik hem naar de kant zodat de vis er zo weinig mogelijk schade aan over houdt.
Wij hadden ook nog een gast visser namelijk Bert Altena, die is ook lid geweest van onze club, die hadden wij in het midden van het parkoers gezet zo dat hij niet alle vis ving die wij graag wilden vangen, dat is aardig gelukt hij is een goede wedstrijdvisser.  Hij werd vandaag als hij voor de prijzen
ging vijfde, Bert als je nog een keer mee wil dan zeg je het maar je bent welkom ook als lid! .
De fluit ging wederom de wedstrijd was afgelopen, ik had het nog niet zo slecht gedaan, ik ben tweede geworden. Ik ben blij dat ik weer mijn oude hengels uit de kast gehaald heb en gestopt ben met de hele apotheek voor het visvoer. Ik ben weer op aarde geland en doe wat ik vroeger ook al gedaan heb, geen nare luchtjes meer aan het voer toe voegen dan wil het bij mij veel beter.


1.   Ronnie van Beem    3320 gr. (A)
2.   Anne Dijkstra          3040 gr. (A)
3.   Piet Hoekstra           2430 gr. (A)
4.   Jappie Zuidhoek      2360 gr. (A)
      Bert Altena              2060 gr.
5.   Jacob van der Bos   1340 gr. (B)

Tot de volgende keer,
Groet,
A B Dijkstra   



Geen opmerkingen:

Een reactie posten