Translate

Zoeken in deze blog

zondag 16 juni 2013

Visclub Oebele wedstrijd vissen 15 juni De Zwette Reduzum


Alweer de vierde wedstrijd van 2013. Door de navigator wordt ik feilloos een klein landweggetje bij Reduzum opgestuurd. In de verte zie ik
al een aantal auto’s staan. Ruim op tijd om eerst even gezellig bij te kletsen met mijn vismakkers. Eén minuut over zes komt Ronny Dijkstra als laatste aanstuiven. Jacob van der Bosch en Jan Mutsaerts hebben al het parkoers uitgezet met steeds een lege steiger tussen elke stek. Prima geregeld dus. Ik loot nummertje zeven dus ongeveer net over de helft van het parkoers. Rond de steigers is het gras weer keurig gemaaid. Enig minpuntje is dat er voor de steiger aardig wat riet in het water staat waar ik met de knipper niet bij kan komen.
 Om zeven uur klinkt de fluit. Over het eerste uur kan ik kort zijn; helemaal niks! Maar even snel buurten. Rechts van mij zit Jacob van der Bosch. Ook hij heeft nog geen beet gehad. In het tweede uur zowaar na wat tikjes een serieuze aanbeet. Even later glijdt een hybride van 30 cm in het net, ik vermoed een kruising tussen blei en brasem. Ongelofelijk hoe sterk deze vissen zijn. Ik zou zweren een dikke brasem gehaakt te hebben. Helaas krijgt deze vangt geen gevolg. Tijd om weer even een praatje te maken. Piet Hoekstra zit heel tevreden op zijn stoel. Na tevergeefs het met de vaste stok geprobeerd te hebben, vangt hij met de feeder binnen enkele minuten een knappe brasem. En Piet weet maar al te goed dat dit de bonusvissen zijn op dit water. Halverwege de wedstrijd vang ik kort op elkaar vijf voorntjes en een baarsje maar deze brengen nauwelijks gewicht op de weegschaal. Jacob heeft ondertussen ook een knappe brasem in het net en ook verderop op het parkoers schijnen hier en daar mooie brasems gevangen te zijn.


. De wind is ondertussen flink aangetrokken. Door de rietstengels die tegen mijn lijn aanwaaien krijg ik voortdurend schijnaanbeten. Het begint eerst zacht te regenen maar opeens trekt het helemaal dicht. De wind trekt aan tot windkracht zes misschien wel zeven en slagregens beuken op de paraplu. Links van me zie ik Hennie Zuidhoek wanhopig haar paraplu vasthouden. De wind is 90 graden gedraaid waardoor de wind onder de paraplu is gekomen. Ik vrees dat ze zo meteen met paraplu en al opstijgt, dit kan ik niet aanzien. Met veel moeite weet ik de haringen uit de grond te krijgen, de paraplu een kwart slag te draaien en weer vast te zetten. Doorweekt zoek ik weer mijn paraplu op. Even later gaat ook de paraplu van Jacob aan de wandel. Samen weten we deze uit de sloot te vissen. Wat een slagveld. Zowaar breekt enige tijd later weer de zon door maar het blijft wel flink waaien. Het passerende front heeft wel de vis losgemaakt. Ik vang nog een hybride, een mooie blei en een paar voorns maar helaas blijft de bonusbrasem buiten bereik.


Het einde van de wedstrijd nadert, nog één keer verversen. Uit gewoonte sla ik aan en tot mijn verbazing staat de hengel helemaal krom. Meteen zwemt de gehaakte vis vol gas naar rechts, de slip begint vrolijk te tikken, dit moet wel een karper zijn. Ik banjer door het riet de karper achterna, gezien het oerwoud voor mijn steiger de beste optie. Een steiger verderop begint de dril. Jacob schiet me te hulp maar de karper weet van geen ophouden. Keer op keer komt de vis voor het net maar elke keer gaat ze er weer vol gas vandoor. De 14/00 nylon wordt tot het maximum getest. Langzaam maar zeker wordt de vis trager en de runs korter en dan eindelijk schept Jacob (bedankt maat!) de spiegelkarper die later 3,5 kg blijkt te wegen. De dril heeft 12 minuten geduurd, een vangst in blessuretijd zullen we maar zeggen… Door de consternatie ben ik niet aan het fluiten van het eindsignaal toegekomen. Tijd voor de weging. Marten Douma heeft op de kop (of is dat nu de staart?) prima zaken gedaan, vier brasems van 30-35 cm en de nodige voorn en blei. Meer dan genoeg voor de 1e plaats in de B-poule. Diverse vissers hebben een of twee dikke brasems in het net, mooie vissen van een kilo. Ali Dijkstra heeft er ook nog een hele knappe kroeskarper bij. Anne Dijkstra heeft het op plek 1 fantastisch gedaan. Hij heeft een zeker een stuk of zeven mooie brasems in het net en wordt helemaal terecht winnaar in de A-poule. Door de spiegelkarper wordt ikzelf zowaar nog tweede. Pure mazzel maar goed, zonder geluk vaart niemand wel…. De uitslag:


1.   Anne Dijkstra          6880 gr. (A)
2.   Ronnie van Beem    4940 gr. (A)
3.   Ali Dijkstra              3010 gr. (A)
4.   Piet Hoekstra           2740 gr. (A)
5.   Jappie Zuidhoek      2570 gr. (A)
6.   Marten Douma        1850 gr. (B)
7.   Ronny Dijkstra        1470 gr. (A)
8.   Jacob v.d. Bosch      1300 gr. (B)
9.   Jan Mutsearts             430 gr. (A)
10. Hennie Zuidhoek       370 gr. (B)

Groet, Ronnie van Beem



Geen opmerkingen:

Een reactie posten