Translate

Zoeken in deze blog

zondag 21 april 2013

NK Kustvissen Groote Keeten 20 april 2013


Tussen 2007 en 2011 heb ik vijf keer deelgenomen aan het NK Kustvissen Rayon Noord maar helaas werd de belangstelling vanuit de HSV Leeuwarden
steeds minder. Toen ik door Peter Bodenstaff werd gevraagd om deel te nemen namens HSV Ons Genoegen te Makkum had ik dus weinig bedenktijd nodig.
Nog voor zevenen zoeven we al de afsluitdijk over. Aangekomen in Den Helder even een bakkie, de nummers ophalen en voor we het weten rijden we al naar het strand bij Groote Keeten. Helaas is de wind noordelijk maar gelukkig niet te hard en met het zonnetje erbij is het aangenaam toeven op het strand. Ik heb zelf plek A16 geloot. Direct links van me op A15 staat Ab Tot. Een veteraan in het wedstrijd zeevissen met een indrukwekkende palmares. Ab is een toffe gast die niet te beroerd is om je enkele tips te geven en altijd wel even wil babbelen. Om tien uur klinkt de toeter. Ab haalt binnen een half uur een botje omhoog


 maar verder weinig actie om mij heen. Even denk ik ook te scoren maar in plaats van vis komt er een dikke krab omhoog. De uren gaan voorbij maar ik weet niks te vangen. Ik probeer alles, bezemuithouders, dwarrellijnen, dichtbij, ver weg, het mag niet baten. Halverwege de wedstrijd is het weer raak bij Ab, een moddervette bot van 33 cm.


. Dat tikt lekker aan. Van de controleurs verneem ik dat er vooral aan het begin van het vak beter gevangen wordt. Er zijn al een paar man met vier of vijf vissen. Allemaal bot, andere vissoorten worden er niet gevangen. Na drie uur is het dan ook eindelijk raak. Ik sleep een botje van 24 cm uit de branding maar helaas zal het mijn enige vis blijken te zijn. De eer is in ieder geval gered. Voordat ik het weet is de wedstrijd voorbij. Ab sleept zowaar in de laatste haal nog een botje uit het water en eindigt dus op drie vissen. De mannen op A14 en A17 hebben beide twee botten. Ik heb het dus niet goed gedaan maar ik hoef me ook niet te schamen want het zijn wel allemaal doorgewinterde (zee)wedstrijdvissers om mij heen.


. Op het parkeerterrein blijkt Peter drie botten gevangen te hebben waaronder zelfs een doublet. Rob Ras, Piet Topma en Teake Wielinga blijken echter een vette nul gescoord te hebben. Rob had nog wel een stuk bruinvis omhoog gehaald (de rugvin zat er nog aan!) maar helaas levert dat geen punten op. Als de uitslag, terug in Den Helder, bekend wordt gemaakt, wordt onze vrees bewaarheid; als korps zijn we allerlaatste geworden. Peter scoort een mooie 26e plaats (in een veld van 96 deelnemers) en de verschillen blijken zeer klein want met nog een dikke bot erbij was Peter bij de eerste tien en dus in de medailles beland. Peter mag in ieder geval op 9 november bij de eindronde van het NK de eer van Friesland en natuurlijk die van HSV Ons Genoegen hoog houden. 


Met vriendelijke groet,
Ronnie van Beem









Geen opmerkingen:

Een reactie posten