Translate

Zoeken in deze blog

zondag 16 september 2012

Viswedstrijd Van Harinxmakanaal 15 september 2012


De bedoeling was om deze wedstrijd te vissen aan de Zwemmer te Westergeest maar tot mijn schrik
bleek deze stek voor deze dag door maar liefst drie verenigingen geboekt te zijn. In mijn ogen een belachelijke toestand maar je doet er niets tegen dus na enig beraad weken we uit naar het kanaal bij Ritsumazijl. Maar liefst 15 leden verzamelden goedgemutst om 6.30 uur bij de brug. Helaas trek ik zelf een hoog nummer waardoor de stekken aan het begin van het parkoers aan me neus voorbij gaan.


. Sterker nog, er blijkt helemaal niemand aan het eind van het parkoers te zitten dus pak ik maar de staartstek. 25 meter naast me daalt Peter Topma neer en even verderop zitten Anne en Ali Dijkstra. De rest zit zover weg dat buurten niet mogelijk is. Je moet namelijk je hengel altijd in het zicht houden want als je even niet oplet, is je hengel zomaar aan het waterskiën. Ronny Dijkstra schijnt hierdoor nog wel eens midden in de nacht badend in het zweet wakker te worden.
Om kwart voor acht gaat het welbekende fluitje. Even de voerstek opbouwen en dan maar wachten op de eerste aanbeet. Maar die laat lang, heel lang op zich wachten. Piet naast me heeft al vrij vlot een kromtrekker maar slaat helaas mis. Voor de rest is het bij hen ook rustig.
Na twee uur een kreet van Piet. Ja hoor, die hengel staat mooi krom. Ik ren naar hem toe, net op tijd om een enorme wolhandkrab omhoog te zien komen.  Even later krijg ik dan toch kort achter elkaar twee aanbeten. De eerste keer sla ik mis. De tweede leverde me een blei van 20 cm op. Na het scheppen valt de haak al uit de bek. Dat zit dus eens niet tegen. Even krijg ik toch hoop op een leuke ochtend maar het valt weer helemaal stil. Maar even bellen met Piet Hoekstra. Ook daar is het armoe troef. Jakob en Rinus hebben elk een visje. Piet heeft zelf een mooie paling gevangen en een maats visje en ook daar is de familie Krab op bezoek gekomen. De rest van de visdag valt samen te vatten als wachten, wachten, wachten en geen aanbeten. Alles wordt geprobeerd, de hele apotheek gaat open. Soms zijn de maden aangevreten maar aanbeten blijven uit. Wel vang ik nog een bleitje van 15 cm maar Piet naast me blijft de hele wedstrijd zonder vis. Na afloop blijkt weer dat op het eerste stuk tegen de stenen toch beter gevangen is als verderop tegen de houten beschoeiing, al houdt het daar ook niet over. Ronny Dijkstra heeft op de kopstek als enige een (mooie) brasem gevangen en ook nog een hele beste voorn en wat klein grut, totaal net 2 kilo vis, ruim genoeg voor de 1e plaats in de A-poule. Verder zijn er alleen blei gevangen, meestal onder de 20 cm. Piet Hoekstra heeft er een stuk of zes en wordt tweede. Jakob v.d. Bosch wint voor de derde keer op rij de B-poule en Rinus Sixma heeft aan één bleitje van 130 gram genoeg voor de 2e plaats. In 2010 en 2011 waren de vangsten op deze stek al vrij matig maar met een gemiddelde gewicht van 265 gram is deze wedstrijd echt een dieptepunt. Ik denk dat wel duidelijk is welke stek er bij de bestuursevaluatie de grootste kans maakt om er uit te gaan. De uitslag:



1.   Ronny Dijkstra               2030 gr. (A)         
2.   Piet Hoekstra                   520 gr. (A)
3.   Jacob v.d. Bosch              470 gr. (B)
4.   Jan Mutsaers                    380 gr. (A)
5.   Jappie Zuidhoek               210 gr. (A)
6.   Ronnie van Beem             170 gr. (A)
7.   Rinus Sixma                     130 gr. (B)
8.   Anne Dijkstra                     60 gr. (A)
9.   Ali Dijkstra                        10 gr. (B)
10. Hennie Zuidhoek                 5 gr. (B)
11. Marten Douma                     0      (B)
12. Tjerk Douma                        0      (B)
13. Tjipke Douma                      0      (B)
14. Rob Ras                               0      (A)

Groet,Ronnie van Beem


Geen opmerkingen:

Een reactie posten