Translate

Zoeken in deze blog

maandag 20 augustus 2012

Djippe Gat Drachten 18 augustus 2012



Voorbereiding is alles volgens sommige visgoeroe’s. Normaal kom ik daar als werkende met gezin met jonge kinderen niet aan toe, maar
nu had ik vakantie dus een goede voorbereiding was mogelijk. Vier uren proefvissen leverde mij de volgende informatie op:
·        het maakt niet uit wat je op je haak doet, ze vreten alles. De meeste aanbeten komen op mais, de grotere brasems van 1,5 kilo of groter vooral op een bos dikke pieren.
·        veel vis op ca. 20 tot 25 meter en minder maar grotere vis op 40 meter.
·        de aanbeten zijn goed, bij een onderlijn van 75cm veel geslikte haken, dus een onderlijn van 45-50cm met haak 10 is beter.
·        veel begroeiing in het water, dus snel omhoog takelen en een onderlijn van 16/00


Met 20 kilo vis bij het proefvissen en een prachtige dag qua weer ging ik vol goede moed naar de waterkant. Aangekomen bij het Djippe Gat stonden 10 goedgemutste mannen met korte broek en shirtje ’s ochtends om 6 uur klaar voor het betere takelwerk.
Ik start met een stek op 20 meter daar verwacht ik veel vis met voldoende bonusvissen om qua gewicht mee te doen. Maar op 20 meter is de start stroef, wel aanbeten maar verzilveren lukt niet. De aanbeten zijn anders dan bij het proefvissen; voorzichtiger. Mais wil niet, wormen wel. Na een uur vissen heb ik 4 brasems verspeeld en 2 brasempjes en 1 kilobrasem in het net. Ik schakel over op onderlijn 75cm. Ik verzilver nu de aanbeten beter, maar krijg ook minder aanbeten. Jan Mutsaers die op 40 meter zit, vangt wel vanaf de start dikke platten. En ook Jacob vangt met regelmaat een dikke platte op 40 meter.
Als ik na 2 uur vissen nog niet echt op gang gekomen ben, ga ik twijfelen en besluit om ook een stek op 40 meter aan te maken. Zes voerkorven vol mais en wormen, even laten rusten en vissen. Maar ook daar krijg ik ze niet aan de praat. Van Beem komt even langs, bij hem loopt het op enkele traditionele ‘wandelbrasems’ na ook niet. Maar hij maakt zich geen zorgen en  houdt zich aan zijn plan, ze komen vanzelf op stek (hij zit op ca. 25 meter).


Bert krijgt ze ook niet te pakken, Rob die vist met Bert zijn voer dan weer wel, hij gaat gelijk op met Jan. Anne is vandaag niet gelukkig, hij probeert  alles maar zit na 4 uur vissen nog met een leeg net.
Aan het eind van de dag blijkt iedereen goed gevangen te hebben, met een gemiddelde van ruim 8 kilo is dit 1 van de beste visdagen in de geschiedenis van Oebele.
De strijd van de dag tussen Rob en Jan wordt met 1 kilo vis in het voordeel van Rob beslecht. Van Beem, hoe kan het ook anders, heeft ze alsnog op stek gekregen en Bert is na het overschakelen op een strakkere feeder ook zijn bonusvissen gaan binnenhalen. Anne heeft na aanschaf van een duikpak ook nog 2 brasems boven water getild.


Al met al een leuke visdag met zeer goede vangsten. En een goede voorbereiding is natuurlijk leuk, maar op de visdag zelf kan het totaal anders zijn. De wijze les die ik vandaag (weer) geleerd heb: niet twijfelen maar heb vertrouwen in je plan dan komt het uiteindelijk goed.


Groet,
Ronny 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten