Translate

Zoeken in deze blog

zondag 29 april 2012

2e zeeviswedstrijd Visclub Oebele 28 april 2012



De wind raast me om de oren en de regen geselt mijn rug. Al twee keer heb ik mijn pet ternauwernood van een zeemansgraf kunnen redden. Een uurtje terug
stonden we op de parkeerplaats voor de dijk. Het regende weliswaar maar pas toen we over de dijk kwamen, werd ons duidelijk welke extreme omstandigheden we zouden treffen. “In de loop van de dag noordoost 5 tot 6 aan de kust” volgens teletekst. Ik vervloek de verantwoordelijke weerman. Dit is zeker windkracht 7. Het eerste uur moet er vanaf de dammetjes gevist worden. Niet geheel ongevaarlijk met deze wind. De tweede haal heb ik zowaar aan beide hengel een botje hangen. Ik zit in ieder geval in de punten. Even later buigt mijn hengel tijdens het inhalen steeds dieper door. Dat moet een grote bot zijn. Maar liefst 36 cm, zo groot heb ik ze al jaren niet meer gevangen. De extreme omstandigheden zorgen er wel voor dat zeebodem flink omgewoeld wordt en dat betekent volop voedsel voor de bot. Aanbeten zijn niet zichtbaar maar even later trek ik wel een doublet bot op de kant. Tjipke Douma komt zijn vis laten meten. Hij blijkt er ook al vijf te hebben. Ook hij heeft er een mooie dertiger bij. Wat ben ik blij dat we op deze dag niet deelnemen aan het NK kustvissen in Groote Keeten.



Daar wordt je nu compleet gezandstraald op het strand. Na twee uur durf ik niet meer het dammetje op. De golven slaan er intimiderend over heen. Jaren geleden ben ik al eens een keer van een dammetje afgevallen. Voor hetzelfde geld had ik niet meer kunnen navertellen. Even buurten bij Ronny Dijkstra. Hij heeft er een puitaal en een botje. Rob Ras en Jappie Zuidhoek blijken gestopt te zijn. Een van Rob zijn hengels is stukgeslagen op de dijk. Jammer want de vis aast prima. Halverwege de wedstrijd stopt het gelukkig met regenen en ook de wind wordt minder. Het blijft ruig maar Tjipke vind het prachtig. Dit hoort ook bij het zeevissen zegt hij met een brede lach. Ondertussen staat de teller voor ons beiden op zeven vissen. Ronny komt langs. Hij is van onderlijnen gewisseld en vangt prompt vier botten op rij. En het ruige feest gaat maar door. Aan het eind van de wedstrijd heb ik 12 vissen op de kaart waaronder een glasgrondel van 8 cm. Voor mij een wereldvangst want dit is voor mij een nieuwe vissoort. Tjipke en Ronny staan beiden op tien vissen. Van te voren had een ieder daarvoor getekend. In de dubbele cijfers met het zeevissen is tegenwoordig een zeldzaamheid. Wat de andere bikkels gevangen hebben, zullen we pas na afloop weten. Zij zitten te ver van ons af om even te gaan buurten. Ik haal voor de laatste keer binnen. Jackpot! Aan de ene hengel hangen nog twee botten (mijn derde doublet) en ook nog eentje aan de andere hengel. Bij de parkeerplaats blijkt bijna iedereen goed gevangen te hebben maar liefst zes vissers hebben meer dan twee meter vis op de kaart. Veel mooie botten erbij en ook diverse puitalen. Marten Douma heeft ook nog een paling gevangen. Na de prijsuitreiking gaat een ieder moe maar voldaan naar huis. 


Tot slot het podium:
1.    Ronnie van Beem 312 cm  12 botten, 2 puitalen , 1 glasgrondel
2.    Tjipke Douma 251 cm          10 botten 
3.    Piet Hoekstra 248 cm      11 botten 


Groet, Ronnie van Beem



Geen opmerkingen:

Een reactie posten