Translate

Zoeken in deze blog

maandag 14 mei 2012

Drachten Djippe Gat 12 mei 2012




Djippe Gat 12 mei 2012

Op het laatste moment zijn we vandaag uitgeweken naar het Djippe Gat.  Oorspronkelijk zouden we naar de Wijde Greuns, maar daar werd deze week gebaggerd en de praktijk leert dat het vissen dan ook bagger is.
Op zich jammer want de Wijde Greuns is een
kanaal en als er één een hekel heeft aan kanaalvissen dan is dat wel onze prijzenveelvraat Van Beem. Dit uiteraard vanwege zijn wisselvallige resultaten aan het kanaal.
Om 6u staat iedereen keurig verzamelt op de parkeerplek bij het Djippe Gat, dit keer geen gezellig gekeuvel want iedereen is druk in de weer om zijn spullen alvast naar de waterkant te dragen.  Tjongejonge dit belooft wat, zijn we allemaal zo fanatiek geworden? De Douma’s zien er scherp uit vandaag. Dat maak je toch niet vaak mee zo vroeg op de ochtend. Normaal zijn ze de rust zelve, maar het lijkt wel of we met de introductie van de B-poule dit jaar zelfs het fanatisme bij de Douma’s heeft weten aan te boren.
Van Beem kan het niet laten om zijn blijdschap over de wijziging van stek nog eens extra te benadrukken. Hij suggereert bijna dat hij er persoonlijk verantwoordelijk voor is dat de baggeraars op dit moment aanmodderen bij de Wijde Greuns. Keimpe vertelt dat de baggeraars over 3 weken in de Zwette bij Reduzum de boel gaan leegtrekken. En ja natuurlijk was onze planning voor over 3 weken Zwette Reduzum. Hmmm, hoe zit het eigenlijk met de resultaten van Van Beem bij Reduzum? Dat is een echt vaste stok watertje en als Van Beem iets niet beheerst dan…. Tja, genoeg slap gelul en geouwehoer dus, de sfeer zit er wel weer in.
Iedereen heeft zijn spullen inmiddels bij de waterkant staan dus we kunnen gaan loten. Gretig als we zijn,  hebben we niet eens opgemerkt dat Piet Hoekstra er nog niet is. Een kort telefoontje leert ons dat Piet de toeristische route door Drachten aan het verkennen is. Gelukkig is Drachten oerlelijk en is het begrip toerisme niet tot Drachten doorgedrongen; dus onze Piet komt  5 minuten later op zijn dooie gemak aangelopen. We kunnen beginnen met loten.
Vandaag trek ik met 4 een aardig lotnummer. Niet dat het uitmaakt want we zitten aan een meer en de vis komt van het meer af. De enige keus die je aan het Djippe Gat moet maken is links of rechts.  De resultaten van voorgaande jaren leren dat de vissen slechts op 1 helft voetballen en slechts 1 keer in de zoveel dagen van helft wisselen.
Hoewel ik niet kan voetballen, zegt mijn voetballogica dat ik vandaag links moet zijn.   Bij het opbouwen van de stek blijkt dat de weergoden ons vandaag niet gunstig gezind zijn, het is koud, er staat windkracht 4/5 vol op de neus en de golven slaan bijna over de kant. Mijn warmtepak heb ik niet bij me dus dan kon wel eens blauwbekken worden.
Na het fluitsignaal start ik  op 27 meter waar ik een talud gevonden heb met zo’n 7 meter diepte. Na het nodige gooi en gaaswerk ga ik er eens rustig voor zitten. Mijn top beweegt behoorlijk van de wind en golfslag maar toch meen ik kleine a-ritmische tikken te zien. Zeker weten doe ik het niet, maar op de blinde gok sla ik voorzichtig aan.  En ja hoor als ik mijn hengel indraai voel ik aan het alom bekende kopschudden dat er een leuke brasem aanhangt. De brasem is ongeveer 45 cm, een leuk begin.
Daarna echter geen teken van leven meer en ook om me heen zie ik weinig gebeuren. Links van me zit Anne en daarachter de Douma-clan. Rechts van me zit Rinus met zijn pickertje (van ca. 1,5 meter?!?) op 10 meter te vissen en daarnaast Ali. Dan een gat naar de rechterhelft waar Van Beem in de spits staat met achter hem Rob en Bert als aangevers. Keimpe en de Zuidhoekjes staan in de verdediging en Piet Hoekstra staat op goal. Veel gescoord wordt er echter nog niet. Met de huidige wind en de staat van het veld lijkt het erop dat het vooral toevalstreffers worden.

Rinus vangt ondertussen een brasem en is aan het kloten om hem op de kant te krijgen. Zijn hengel mag dan 1,5 meter zijn; hij heeft een nog korter schepnet die de meter krap aan haalt. Hij moet dan ook op zijn knieën. Net als ik op het punt sta om hem te hulp te schieten, vist hij de brasem met zijn handen uit het water. Tja, zo kan het ook…
Nog 5 minuten later scoort Messi zijn eerste van de dag. Dit laat hij met luid gejuich horen, alsof hij er al 50 in heeft hangen.
Gaande de wedstrijd lijkt Barcelona op de goede helft gestart te zijn. Messi scoort niet veel, maar wel hele mooie. Aangever Bert heeft de vorm van de dag en bouwt de voorsprong gestaag uit. 
Ik besluit even te wandelen en zie dat Messi op de dikke gokt door met mais te vissen. Ondanks de dikke platten die af en toe langskomen is Van Beem niet tevreden, hij krijgt ze niet op voer en vraagt zich af wat Bert beter doet dan ons want die zit wel regelmatig te vangen.  Ik loop dus even door en vraag Bert wat zijn geheim is. Bert is een goede gozer die nergens moeilijk over doet en dan ook graag vertelt op welke hoogte hij zit en dat hij redelijk licht zit te vissen met een 15 grams korfje en 12 honderdste. 
Veel wijzer wordt ik er niet van, want na mijn eerste voorzichtige vis en de stilte die daarop volgde was ik ook al op lichter materiaal overgeschakeld.
Veel vis vang ik vandaag dan ook niet, maar 3, tja. Tot overmaat van ramp pakt Anne de laatste 5 minuten nog een brasem waardoor hij mij voorbij gaat. De hoop op een goed resultaat had ik echter allang opgegeven. Links was vandaag niet goed, de hele linkerhelft heeft ongeveer 3 visjes de man. En de rechterhelft ving beduidend meer en ook grotere vis. Messi heeft er maar 4 gescoord, maar wel alle vier even vet. Bert wordt de winnaar met ruim 8 kilo vis, Jappie volgt met 5 kilo. Piet Hoekstra is het laatste uur nog met een inhaalrace begonnen maar is te laat begonnen.
In de B-poule waren de verschillen erg klein. En dat een fanatieke aanhang toch niet altijd het verschil maakt, bewijst Tjipke Douma. Hij is de hele wedstrijd  luidruchtig aangemoedigd door een schare vreemde vogels, maar het mocht niet baten;  Marten en Tjerk Douma verdelen vandaag de prijzen in de B-poule. 
Zelf ben ik roemloos ten onder gegaan, in aantallen weet mijn buurman rechts met zijn handen er net zoveel uit het water te halen...
Thuis de wonden likken, een stevige neut tegen de kou en maar lekker onder de warme wol…



Groeten,
Ronny

Geen opmerkingen:

Een reactie posten