Translate

Zoeken in deze blog

zondag 15 april 2012

Viswedstrijd,De Zwette Leeuwarden 14 april 2012



Eindelijk! Na zes maanden “winterstop” gaat de zoetwatercompetitie weer van start. Het beloofd een prachtige competitie te worden. Piet Topma en Bert Altena hebben toegezegd de hele competitie mee te vissen en Ronny Dijkstra is weer terug nadat gezinsuitbreiding vorig jaar hem
van de waterkant afhield. En dan hebben we dit jaar ook nog een A- en B-poule waardoor er voor een ieder elke keer een goede kans is om te winnen. Om vijf uur gaat de wekker. Ik sta op en kijk uit het raam. Gelukkig geen mist. Snel een ontbijtje want voor half zes moet ik rijden. Teletekst geeft voor Leeuwarden nul graden aan. Het laagje ijs op mijn voorruit verbaast me dan ook niet. Onderweg kom ik hier en daar een flard mist tegen maar het stelt niet veel voor, de zon breekt zelfs al door. Bij de Zwette is het parkeerterrein nog leeg, ik ben de eerste.  Langs de gehele waterkant ligt tot mijn verrassing een enorme metalen buis van een meter doorsnee, waarschijnlijk vanwege zandtransport voor de haak om Leeuwarden. Gelukkig blijkt er op het parkoers genoeg ruimte tussen de buis en het water om comfortabel te vissen. Na het uitzetten van de parkoersborden is iedereen al gearriveerd. Tijd voor de lootjes. Het laatste lootje is altijd voor mij. Nummer drie, dat is niet verkeerd. Ronny Dijkstra loopt te mopperen, zoals altijd heeft hij een hoog nummer getrokken. De zwarte magie heeft zijn werk weer goed gedaan.


Door het lage nummer kan ik de kopstek opeisen. Rechts van mij zitten Ronny en Piet Hoekstra, links van me hopelijk hordes hongerige brasems die zich straks massaal op mijn voerstek gaan storten. Om 7.15 uur klinkt het startsignaal. De eerste worp levert meteen een maatse voorn op, direct daarna gevolgd door een kleiner exemplaar. Maar dan is de koek ook op. Regelmatig een of twee tikken maar er valt niet aan te slaan. Het water is ook veels te rustig, geen wind en geen stroming, geen kringen van actieve vis. Na dik en uur dan toch een ouderwetse kromtrekker, een blei van 20 cm glijdt in het schepnet. Even buurten dan maar. Ronny heeft een mooie brasem in het net en Piet Hoekstra zelfs drie. Ik moet aan de bak maar halverwege de wedstrijd heb ik nog maar drie voorns en drie bleien in het net.  Hooguit 5 ons vis. Volgens de tamtam zit Rob Ras wel aardig te vangen. Hij zou onder andere al acht brasems hebben. Bij de meeste vissers blijft het te rustig. Er wordt matig gevangen. Gelukkig steekt er een windje op, hopelijk komt er nu wat beweging in het water.


Dan eindelijk vang ik mijn eerste brasem van 2012, een prachtige gave vis van ruim 40 cm. De tweede hengel is even buiten werking. Ik beaas snel opnieuw en gooi in. Binnen enkele seconden staat de hengel weer krom maar de dril duurt heel kort: haak eraf. Waarschijnlijk heb ik de lijn beschadigd bij het onthaken van de eerste brasem. Balen, zeker omdat het daarna weer afgelopen is met de aanbeten.

Nog anderhalf uur te gaan. Mijn tactiek om de voerstek toch maar te blijven voorzien van aas en voer lijkt zich uit te gaan betalen. Ik krijg opeens vrij snel achter elkaar beet. Eerst alleen voorns waaronder een bak van zeker twee ons. Maar daarna komt de brasem. Ik vang er nog vijf  op een rij en ben zo blij als een kind. En gewoon op twee vette witte maden. Geen casters of geurstoffen. Soms moet je het gewoon simpel houden. Het eindsignaal klinkt. Ik weet niet hoe de anderen het gedaan hebben maar ik ben dik tevreden. Bij de weging blijkt Rob Ras inderdaad met ruime voorsprong winnaar; bijna tien kilo vis. Zelf ben ik nog tweede geworden. Een niet verwacht resultaat. In de B-poule zijn de verschillen klein. Tjerk Douma wint met 30 gram voorsprong op Ali Dijkstra. Dit smaakt naar meer. Ik heb nu al zin in de volgende wedstrijd: op 12 mei aan de Wijde Greuns te Leeuwarden.



Ronnie van Beem



Geen opmerkingen:

Een reactie posten