Translate

Zoeken in deze blog

maandag 23 mei 2011

Verslag viswedstrijd De Zwette bij Leeuwarden 21-5-2011

Hallo sportvissers en andere volgers van dit blog. Zaterdag was pas onze tweede zoetwaterwedstrijd dit seizoen maar de trend voor de competitie is al weer gezet door de topvissers van onze club.

De zwette bij leeuwarden

Vanmorgen was het verzamelen bij MacDonalds te Goutum.
Vlak voor zessen belde Piet Hoekstra dat hij wat later kwam want hij moest eerst Peter nog uit zijn bed weg rammelen. Peter had zich verslapen en bracht als excuus in dat hij de laatste vannacht beter niet had kunnen nemen. Waarop Piet zei: ‘ Maar de eersten ook niet, want dan waren wij nu al weggeweest’ . Het is maar hoe je het bekijkt, nietwaar?
Wij gingen richting het viswater en ik had er zin in. Ik had veel tijd en aandacht aan mijn visvoertje besteed en het ook nog uitgeprobeerd. Al was dat wel aan een ander soort viswater.
Toen wij bij de Zwette aankwamen, had Ronnie van Beem zoals gebruikelijk het parcours uitgezet. Wij vonden het echter een beetje te kort omdat je niet overal kon vissen vanwege de planten groei in en aan het water. Er waren daardoor maar weinig bevisbare plekken. Ronnie maakte er geen probleem van en verlengde het parcours met een paar honderd meter.
Na de loting kon iedereen zijn visstek opzoeken en om zeven uur ging het fluitsignaal. Ik gooide er vlug wat ballen voer in om de vis die er misschien zat op de plaats te houden. Het was ingooien en beet en na vijf minuten had ik er al een.

De zwette bij leeuwarden

Ik ben geen vaste stok visser meer dus ik had er voor gekozen om met mijn winkle picker te gaan vissen. Het viswater bij de Zwette is niet zo breed en het was lekker rustig weer dus dan heb je een goede beetregistratie.
Ik bedacht ineens dat ik mijn vrouw beloofd had bij haar ook even wat ballen voer er in te gooien omdat zij niet zo ver kan gooien als ik. Toen ik bij haar kwam, had zij er al twee en ik vroeg mij af of ik die ballen voer niet beter voor mijzelf kon houden. Maar toe maar, toch maar gedaan, want anders moet ik het de hele week weer horen.

De zwette bij leeuwarden

Het was een goed voertje maar ik had er te veel havermout in gedaan. Havermout trekt kleine vis naar de voerstek, teveel in dit geval. Tja, als je die kleintjes nodig hebt dan zijn ze er niet en als je dike platte wil vangen dan krioelt het er van.
Tot overmaat van ramp zit er naast mij eentje die bijna alleen maar dikke brasems vangt. Hoe is het mogelijk? Het is natuurlijk Ronnie van Beem weer. Nou weet ik dat hij ook graag op karper vist (Oebele het snot voor de ogen wegvissen doet hij slechts als hobby erbij) en vraag mij af of hij wellicht daar zijn inspiratie heeft opgedaan?
Vroeger toen ik het brasemvissen nog als hobby deed (nu lig ik nachten vantevoren wakker van een wedstrijd) voerde ik alleen maar maïs, in suikerwater gekookte aardappelen en wat macaroni en dan was het alleen maar brasem of helemaal niets. Was dit het? Moeten wij gaan denken als een karper visser? Ik weet het niet. Misschien heeft ie gewoon ook het geluk aan zijn kont hangen. Hoe dan ook de volgende keer is het weer allen tegen een. Wij zullen hem dit jaar zeker nog een paar keer verrassen!

De zwette bij leeuwarden

Vliegende vissen kan dat in Nederland? Heel even dacht ik van wel. Ik was heel geconcentreerd aan het vissen toen opeens mijn hengeltop omhoog vloog. Ik schrok mij wild. Wat was dat nou? Had ik te veel steranijs in mijn voer gedaan? Ik kijk op om te zien waar die vis heen vloog maar zag dat een meeuw mijn lijntje had meegenomen. Maar gelukkig liet ie het ook weer los.

Toen het fluitsignaal klonk vond ik dat een hele mooie visdag had gehad. Het was mooi weer, niet te veel wind, heb de hele dag door beet gehad en iedereen bleek vis gevangen te hebben. Wat wil je nog meer?
Nu nog de weging. Wie zouden er vandaag in de top vijf komen?
Zoals gebruikelijk namen de 2 Ronnie`s de weging voor hun rekening. Ronny Dijkstra had de kop stek en liet   4660 gram en 35 vissen noteren. Daarna Ronnie van Beem  16880 gram(meer dan 3x zoveel, oeps!) Anne Dijkstra  4380 gr. 27 vissen,Ali Dijkstra   3040 gr. 11 vissen.
Bij Ronnie begon het overduidelijk al te kriebelen. Als een trotse pauw paradeerde hij het parkoers af. Hij had het weer geflikt. Hij had ze weer een poepie laten ruiken. Maar gelukkig niet zo als de vorige keer want toen moesten wij dat letterlijk nemen, weet je nog?
Keimpe Faber die voor het eerst mee viste bij Visclub Oebele heeft ook zijn visite kaartje afgegeven. Hij had 2770 gram en 12 vissen gevangen, maar heeft vooral laten zien hoe je een karper vangt met de vaste stok. Welkom bij onze visclub, Keimpe.

De zwette bij leeuwarden

Bij de prijsuitreiking moesten wij toch wel erkennen dat Ronnie veel en veel meer vis had gevangen dan de rest. Komt die man van een andere planeet, misschien? Als je naar de uitslag kijkt, zou je het wel gaan denken!
De zwette bij leeuwarden

1.   Ronnie van Beem    16880 gr. (41)v
2.   Jappie Zuidhoek        4720 gr. (13)v
3.   Ronny Dijkstra          4660 gr. (35)v
4.   Anne Dijkstra            4380 gr. (27)v
5.   Piet Topma               4190 gr. (19)v


Groet,
Anne 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten