Translate

Zoeken in deze blog

donderdag 26 mei 2011

Koppelwedstrijd Wijde Greuns 25 mei 2011

H.S.V Leeuwarden,Visclub Oebele

Op een stralende mooie lenteavond verzamelen zich rond half zes ’s avonds 14 vissers op de Waterbies in Aldlan. Vandaag gaan we koppelvissen. Om 17.45u koppelt Hans Vijgeboom at random een A-visser aan een B-visser elkaar. Wel hebben we
als organisatie een klein probleempje want we hebben 8 B-vissers en 6 A-vissers. Dit is echter snel opgelost als B-topper Keimpe Faber vandaag wel als A-visser door het leven wil. Het lot koppelt mij aan Jan Mutsaars. Daar ben ik blij mee want hij is een vaste stok visser en laat dat nou net mijn zwakke punt zijn.
Bij het loten trekt niemand de kopstek uit het zakje en aangezien het laatste nummer voor Hans is, gaan Hans en Piet Hoekstra vandaag op de kopstek.
Op de staart Keimpe en Aris en Jan en ik zitten keurig in het midden op 4.
Trouwe wedstrijdsupporter Hennie Zuidhoek zit op de stoel naast haar man Jaap op 3 en de hond van Jan Mutsaars wordt vandaag ingezet als bewaker tegen goedbedoelende praatjesmakers die ons van het vissen afhouden.

H.S.V Leeuwarden,Visclub Oebele

Bij het klaarmaken van de hengels laat ik Jan mij dusdanig veel vertellen over montages, peilen etc dat ik bij het fluitsignaal mijn spul bij lange na niet op orde heb. Jan haalt ons gelukkig al direct van de nul terwijl ik nog even verder pruts. Voordat ik mijn eerste voerkorf in het water gooi, zie ik dat Anne Dijkstra al een mooie brasem in zijn net land.
De Wijde Greuns is een wat lastig water om de brasem op voer te krijgen. Meestal maken een stuk of 3 a 4 brasems wel het verschil. Het strijdplan van Jan en mij is dan ook gericht op die paar schaarse brasems. Jan met zijn vaste stok op 14 meter en ik met de feeder strak tegen een meerpaal aan de overkant. Jan begint met een topset driftend op de bodem en heeft een topset klaarliggen voor als de grote jongens komen. Hoewel ik vrij snel een klein bliekje pak, is het bij mij daarna volledig over, geen tikje nada niks. Jan pakt de eerste 45 minuten drie kleine bliekjes en gaat dan over op de andere topset. De bellen rond zijn voerplek laten zien dat er activiteit onder water zit en na een kleine tien minuten krijgt Jan een opsteker. Het topelastiek schiet wel tot een meter uit zijn top en de vis levert flink strijd. Na een mooie dril land Jan een brasem van ca. 1,5 kilo in zijn net. Zo die zit er maar vast in. Maar na deze veelbelovende vis komt een zwaar beladen containerschip het feestje bederven. Voerstek en vis zijn weg. Na het schip geen tikkie beet meer bij Jan en bij mij was het al niks. Ik pruts nog wat aan, trap op mijn eigen hengel, heb constant ruzie met de nylondraad die om mijn top draait en vang ondertussen geen klap. Van Hennie krijg ik wat zakdoekjes voor mijn gesnotter en ze vertelt dat Hans Piet Hoekstra op 4 meter laat vissen en dat Piet al zo’n 30 kleine visjes heeft gehaakt. Moet ik ook maar doen volgens Hennie. Misschien een goede tip, maar ik kom toch echt voor de brasem. Als ik mij bij Jan verontschuldig voor mijn slechte vangst, vertelt Jan dat zijn hondje 5 kilo weegt en dat we als worst case scenario altijd nog zijn hond ter weging kunnen aanbieden. Jan’s hond pakt dit blijkbaar iets te letterlijk op en doet een aanval op mijn beaasde reservefeeder . Met de nodige overtuigingskracht weet ik de hond van Jan weer bij mijn hengel weg te krijgen. De hond van Jan begint zich ondertussen iets teveel op zijn gemak te voelen. Na aanvankelijk keurig tekeer te gaan tegen iets te nieuwsgierige voorbijgangers, speelt hij nu vrolijk met alle hondjes die uitgelaten worden, en dat zijn er veel kan ik je vertellen. Als hij het hier nu bij zou laten dan was het nog tot daar aan toe. Maar nee hoor, hij heeft een hoog aai en streelgehalte en weet dan ook menig hartje van vooral dames op leeftijd te stelen. De dames moeten dan natuurlijk ook even gezellig een praatje maken met eigenaar Jan. Even ben ik bang dat Jan de term koppelwedstrijd iets te ruim opvat, maar nee, gelukkig

H.S.V Leeuwarden,Visclub Oebele

schudt Jan de willige dames van zich af. Tijd om de strategie voor het laatste uur te bespreken.
Met nog dik 3 kwartier op de klok gaan Jan en ik over tot een laatste voerbombardement, alles of niks. Ik gooi nog zo’n 5 a 6 voerkorven naar de meerpaal en ga er dan eens rustig voor zitten. Direct beet en een leuk bliekje, ook Jan begint weer vis te vangen. Het laatste offensief levert nog mooi wat klein spul op en ik heb zelfs nog 2x mijn schepnet nodig voor een mooie bliek en jawel, een klein brasempje. Dat brasempje vang ik overigens net nadat het fluitsignaal al gegaan is. Tjipke Douma die even is komen kijken, vraagt mij of ik mijn hengel niet moet binnenhalen. Verbaasd kijk ik hem aan, hoezo, heb jij beet gezien dan? Nee, zegt Tjipke, het fluitsignaal is al gegaan. Jan en ik hebben niks gehoord, maar halen snel de hengels binnen. En ja hoor, wat schetst mijn verbazing, bij het binnenhalen hangt er nog een leuk brasempje aan van misschien een halve kilo. Hij heeft er waarschijnlijk al enige tijd aangehangen want hij heeft de haak ingeslikt en ik moet dan ook mijn snoer doorsnijden.
Na het opruimen van de visspullen gaan Hans Vijgeboom en ik over tot de weging en zien dat iedereen redelijk wat klein spul gevangen heeft en dat hier en daar een leuke brasem is gevangen. Gemiddeld is er per koppel bijna 3 kilo vis gevangen, voor de Wijde Greuns een succesvolle avond. Rinus Berger en Frans Berends pakken met 4200 gram de eerste plaats en Hans Vijgeboom en Piet Hoekstra worden met 4 kilo vis keurig tweede. Al met al wederom een geslaagde visavond.

H.S.V Leeuwarden,Visclub OebeleH.S.V Leeuwarden,Visclub Oebele

Groeten,
Ronny

Geen opmerkingen:

Een reactie posten