Translate

Zoeken in deze blog

zondag 3 april 2011

Wedstrijd zeevissen N.K. Kustvissen Groote Keeten 2 april 2011

Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket

TEAM HSV LEEUWARDEN-VISCLUB OEBELE

Het is alweer de vijfde keer op rij dat we deelnemen aan het NK kustvissen of beter gezegd, de voorselectie rayon Noord. Het begon allemaal in 2007. Voor het eerst was de organisatie van dit evenement in handen van
de Federatie Friesland en dan moeten er natuurlijk wel Friezen meedoen. Daar er buiten de eilanden geen echte zeevisclubs zijn in Friesland kregen wij van de Federatie toen het verzoek om voor enige Friese inbreng te zorgen. Tien van onze leden zagen dit wel zitten en Rob Ras, Jappie Zuidhoek en Remco Bergsma wisten zich zelfs te plaatsen voor de eindronde op de Afsluitdijk . Dit smaakte naar meer en een jaar later waren we wederom met dezelfde ploeg paraat. Het werd een debacle. Negen van de tien deelnemers wisten zelfs niet eens een visje te vangen. In 2009 ging het weer veel beter, bijna iedereen ving vis, onze Pieten wisten zich te plaatsen terwijl drie andere leden daar net naast grepen. Eind 2009 visten Piet Topma en Piet Hoekstra de eindronde bij Noordwijk. Piet Topma ving als eerste van het hele veld en even later volgde zelfs bot nummer 2. Maar halverwege kwam er door het afgaande tij een 80 meter voor hem een zandbank bloot te liggen. Vissen was niet meer mogelijk en abrupt gingen Piet zijn kansen op een goede klassering in rook op. Belachelijk natuurlijk dat er op zo’n plek een parkoers wordt uitgezet.



Na drie jaar op rij bij Roptazijl werd vorig de voorselectie gevist bij Groote Keeten in Noord-Holland. Bij Roptazijl vissen we een thuiswedstrijd maar wedstrijdvissen vanaf het strand was voor de meesten van ons een nieuwe ervaring. Alleen Ronny Dijkstra wist zich uiteindelijk te plaatsen met een keurige vangst van vier botten. Dit jaar dus voor de tweede keer op rij naar Groote Keeten. Van de oorspronkelijke groep van tien man uit 2007 zijn er vier jaar later nog vijf over, niet toevallig natuurlijk de vijf fanatiekste vissers. Om half zeven is ieder aanwezig bij het Europaplein: de vijf vissers, onze trouwe controleur Tjipke Douma en de vliegende reporter Anne Dijkstra. Om acht uur zijn we in ’t Zand present bij het uitdelen van de wedstrijdnummers. Eenmaal op het strand wordt pas duidelijk wat je plek waard is. Iedereen hoopt natuurlijk net tegen een strekdam aan te staan. Je hebt dan aan één kant geen concurrentie en nog belangrijker, bij een strekdam zwemt altijd vis rond. Ik heb zelf stek B18 geloot, weliswaar niet naast een strekdam maar het zit er goed uit, vlak voor de kant lijkt veel water te staan. Ik maak kennis met mijn buurmannen; rechts van me een bekende naam: Roelof Jinping, in 2009 winnaar van de voorselectie en in 2007 zelfs tweede bij eindronde van het NK kustvissen. Links van me staat Dennis Ooijendijk, voor mij een onbekende naam maar hij blijkt deel uit maken van de nationale selectie en neemt later dit jaar zelfs deel aan het wereldkampioenschap. Ik ontdek later op internet dat hij in 2010 bij de topcompetitie als 2e is geëindigd. Eén van de beste zeevissers van Nederland dus. Ik kan mijn borst natmaken met twee van die giganten naast me. Om tien uur gaan we los. Het eerste kwartier weinig actie. Dan komt Dennis los, drie keer achter elkaar vang hij een bot(je). Fascinerend om zo’n topper in actie te zien. Vorig jaar moest ik twee en een half uur op mijn eerste vis wachten maar nu is het al na een uur raak. Een mooie bot van 26 cm. Dikke mazzel want hij zit aan de buitenkant gehaakt. Een half uur later volgt zelfs al een tweede bot van 24 cm. Anne komt langs. Piet Topma en Rob Ras hebben ook al een bot gevangen. Dat gaat dus goed voor het korpsresultaat. Topper Dennis blijft lekker doorvangen. Na twee uur zit hij al op zeven botten. Opvallend genoeg allemaal van hetzelfde formaat; 12 tot 16 cm. Anderhalf uur zie ik vervolgens niks. Roelof Jinping heeft al die tijd nog niks gevangen maar dan vangt hij vlak achter elkaar twee kleine botjes. Bij mij komt er ook weer eentje omhoog: 14 hele centimeters. Opvallend genoeg worden alle botten die ik omhoog zie komen gevangen in de mui vlak voor het strand. Een worp van 20 meter is genoeg. Verre worpen leveren niks op en slijkzagers blijken het favoriete aas. Een half uur voor tijd vang mijn vierde en laatste botje van 12 centimeter. Daarna is de koek op. Bij de laatste haal denk ik nog een bot gehaakt te hebben maar tot mijn grote teleurstelling is het een krab. Roelof Jipping overkomt hetzelfde. Hij eindigt op drie botjes, totaal 43 cm, niet genoeg om door te gaan. Jammer, ik had het deze sympathieke visser wel gegund. Dennis Ooijendijk is de hele wedstrijd vis blijven vangen en sleept er na een hele reeks kleine botjes op het eind nog twee grotere exemplaren uit. Uiteindelijk blijkt hij zelfs tweede geworden te zijn met totaal 14 botten en 223 cm. Terug bij de auto’s maken we de balans op, Rob heeft er net zoals ik vier gevangen, Piet heeft drie botjes, Ronny eentje van 11 hele centimeter en Jappie helaas niks. Als korps zullen we ons dus niet plaatsen. Sterker nog, we blijken de als korps de laatste plaats te bezetten (net als vorig jaar…). Zelf eindig ik als 34ste en Rob als 37ste . Daarmee plaatsen we ons beiden voor de eindronde in Zeeland. Na vijf pogingen heb ik me dan toch eindelijk een keer voor de eindronde geplaatst. Ik ben dan ook dik tevreden.
Vijf jaar NK kustvissen. Wat heeft het opgeleverd? In ieder geval een lading ervaring. Vijf jaar geleden viste niemand met een feeder, nu gebruikt bijna iedereen ze. Was vijf jaar geleden haak nr. 2 de standaard, nu vissen we met nr. 6 en zelfs met nr. 8 of 10 waardoor ook de kleine botjes en zelfs spieringen gevangen worden. Ook wordt er bijvoorbeeld veel meer gevarieerd met onderlijnen en worden er dunnere lijnen en geurstoffen gebruikt. Kortom door vijf jaar NK kustvissen zijn we veel betere zeevissers geworden want een ieder geeft zijn opgedane ervaringen ook door aan de anderen. Dit vertaalt zich in betere visserij en dus betere vangsten en dat is de echte winst van vijf jaar NK kustvissen. Photobucket

Ronnie van Beem


Geen opmerkingen:

Een reactie posten