Translate

Zoeken in deze blog

maandag 18 april 2011

Franekervaart Britswerd, 16 april 2011

Photobucket

Eindelijk is het weer zover wij gaan weer brasem vissen met Visclub Oebele

Vanmorgen om kwart voor zes zou Ronny Dijkstra ons ophalen, maar hij kwam wat laat waardoor hij met gierende banden richting de verzamelplek moest. Maar toch, hij kwam op tijd op de verzamelplek bij Goutum.
Iedereen stond er al en de laatste nieuwtjes werden uitgewisseld.
Wij gingen vlug de auto in want het liefst waren wij al aan het vissen geweest. Vannacht heb ik heel veel brasems voorbij zien zwemmen, in mijn dromen dan; die moesten nog wel gevangen worden. Maar ja, dat is niet voor iedereen weggelegd zo als later op de dag zou blijken.
Blik op oneindig en het verstand op … De reis ging naar het mooie Friese dorp Britswerd dat dichtbij het mooie viswater van de Franekervaart ligt. Ronnie van Beem was vooruit gereden met Rob Ras om het parcours uit te zetten en stond ons vol ongeduld op te wachten zo leek het. Niets was echter minder waar; hij was ziek en hij stond daar of had hij de hele nacht niet geslapen. Ik dacht zelf nog, zou hij met hetzelfde virus besmet zijn als ik? ‘Niet kunnen slapen als je wedstrijd vissen moet’. Maar nee, hij was echt ziek, en waarschuwde niet te dicht bij die boom bij de brug te gaan zitten want daar was hij al een paar keer geweest en het was er niet om te harden zo riep hij iedereen toe.
De lootjes werden getrokken en iedereen kon naar zijn visstek gaan, Rob Ras die als tweede zijn plekje mocht op zoeken trok zich niets van aan wat Ronnie daarvoor geroepen had en ging vlakbij de boom zitten. Later zou blijken dat hij de juiste neus heeft voor het uitpikken van een visstek. Wist hij op dat moment al meer dan ik? Namelijk dat de geur van een zieke Ronnie van Beem de grote brasem van verre afstand zou lokken?
Ali en ik gingen juist zover mogelijk van de boom. En blijkbaar dacht de rest daar ook zo over want we zaten uiteindelijke met 10 man op

Photobucket

150 meter links van de kopstek. Ronnie van Beem kroop zo dicht mogelijk tegen de kopstek van Jappie aan en Ronny Dijkstra ging pal naast zijn grote concurrent zitten. Alleen Piet Hoekstra durfde het aan om net als Rob vlakbij de boom te gaan zitten, maar misschien houd hij wel van een luchtje.
Bij de stek aangekomen moesten we eerst het oude riet weg knippen om er te kunnen vissen. Dat was geen probleem want Ronny Dijkstra kwam al met een heggenschaar aanlopen. Van het knippen stond het zweet al in mijn bilnaad en ik was nog niet eens aan het vissen. Het fluitsignaal klonk en wij konden los.
Ronny Dijkstra zat te klooien met een spod en joeg vakkundig alle brasem richting zijn buren: Ali en Ronnie van Beem. Al vlug had Ali dan ook een brasem en rechts naast mij waar Tjerk en Martin Douma zaten klonk ook al een gil. Martin had een vis, maar Tjerk was niet onder de indruk en dacht dat hij zijn pa ook vandaag wel even visles kon geven net als bij het zeevissen bij Roptazijl. Toen ik na een uur 1 klein voorntje ving haalde Ali, mijn vrouw, al de derde dikke brasem binnen. Van Beem had de teller al op 4 mooie exemplaren en Ronny Dijkstra heeft het 1e uur alleen maar als een mediterende monnik zitten staren naar een bewegingsloze top.      
Ik vroeg me af waarom Ali wel vis ving ik niet. Het voer en materiaal waren hetzelfde. Maar zij zat in het midden en ik aan de overkant. Zouden ze toch nog in het diepe water zitten? Dit verwachtte ik niet omdat de weersomstandigheden voor de tijd van het jaar te warm zijn dacht ik dat ze ondiep zaten. Dan is de overkant de beste stek want vlak voor je jaag je de vis weg door de trilling van het lopen.
De twee kemphanen van het brasemvissen Ronny en Ronnie waren ondertussen geconcentreerd aan het vissen. Ronny ving het 2e uur 3 brasems en leek de stand met Van Beem gelijk te gaan trekken want die viel het 2e uur stil.

Photobucket

Daarna ging Ronnie van Beem echter weer los en pakte de ene na de andere brasem. Bij Ronny Dijkstra viel het compleet stil. Hij zat met een nieuw voertje, mini boilies, pellets etc. en aasde op zeer grote brasem die maar niet kwam. Hij heeft gegokt en verloren. Te zwaar voer waar je hartje zomer mee moet vissen als ze erg veel honger

Photobucket

hebben, volgens mij. Wederom klonk het fluitsignaal; de wedstrijd was afgelopen. De balans kon worden opgemaakt. Wie heeft er gewonnen? Deze keer ik niet, want ik had mijn dag niet vandaag, maar dat kan iedereen gebeuren, toch?
Er was al met al goed gevangen. De kilo`s vlogen je om de oren; 45 kilo met 12 man en gemiddeld 12 vissen per man/vrouw.
Indringende geurtjes hebben vandaag de doorslag gegeven want Rob viste naast de boom van Ronnie een keurige 12 kilo bij elkaar en Ronnie zelf trok ruim 8 kilo aan. Jappie werd derde met 7 kilo, maar hij scheen pas goed gevangen te hebben na wat tips van Rob. Nou, we kunnen we raden wat die tip is geweest, of niet?

Photobucket

Groeten Anne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten