Translate

Zoeken in deze blog

zondag 14 november 2010

Zeeviswedstrijd Visclub Oebele 13 november 2010



Het is alweer de elfde en laatste wedstrijd van 2010. Vandaag gaan de beslissingen vallen. Er zijn nog diverse kanshebbers zowel voor de zeecompetitie als voor het combinatieklassement. Bij de zeecompetitie hebben de Douma Brothers de beste papieren terwijl bij het combinatieklassement

Jappie Zuidhoek het samen met de Ronny’s mag gaan uitvechten. We hebben weer eens mazzel met het weer. Eén dag eerder stond er nog een zuidwesterstorm aan de kust terwijl er nu hooguit een zuidwest vier staat. Ook blijft het de hele dag droog terwijl er tegelijkertijd in Brabant en Limburg door de wateroverlast complete dorpen blank komen te staan. We hebben ongeveer hetzelfde ploegje als de vorige keer. Helaas zijn Rinus Sixma en Tjerk Douma er niet bij. Fries kampioen koppelvissen 2010 Piet Topma is na lange afwezigheid gelukkig weer eens van de partij. Piet belooft me volgend jaar de gehele zeecompetitie mee te vissen. Nou Piet, daar houd ik je aan!
Ik kies voor dezelfde plek als de vorige wedstrijd. Daar ving ik toen in het 1e uur direct drie botten.
Rechts van me zitten wederom Jappie en Rob Ras en links de beide Pieten. Door de prima omstandigheden verwachten we er veel van maar het eerste uur gebeurt er helemaal niks, niemand vangt wat! Dan is het Piet Topma die de spits afbijt en hoe: hij vangt meteen een doublet bot en puitaal. Daarna is het weer rustig. Na twee uur vissen klinkt weer de bekende kreet. Dit keer is het Jappie met een puitaal van 21 cm. Maar het blijft sappelen. Anne Dijkstra komt even buurten, ook de anderen blijken niet of nauwelijks vis te vangen. Rob weet zowaar een mooie spiering van 15 cm omhoog te halen aan een klein haakje met een slijkzagertje. Daar Piet Topma even later ook een dikke spiering vangt, besluit ik naar de pier te verkassen en met haakjes nummer tien me op de spiering te gaan richten. Ik heb mijn spullen al verplaatst als ik mijn laatste hengel ophaal. Niet te geloven: daar komt zowaar een bot van 33 cm omhoog. Toch te vroeg verkast? Bij de dam is het niks, constant lege haken en veel vuil aan de lijn. Met nog twee uur te gaan verkas ik weer terug en plof ik neer bij Piet Topma. Ik monteer nu een haakje nummer 10 op de bovenste dwarrellijn voor de spiering en op de onderste twee een haakje nummer zes voor de bot. Nu heb ik het wel gehad, totaal vier keer heen en weer geschouwd met alle spullen, het zweet zit me tot in mijn bilnaad. Terwijl ik nog zit bij te komen zowaar mooie felle tikken op de top. Even wachten en hangen! Wederom een mooie bot van 27 cm. Blijkbaar zit ik nu precies goed want kort na elkaar komen er twee spieringen van 15 cm en een botje van 10 cm omhoog. Alle drie op het haakje nummer tien! Piet Topma heeft ondertussen vijf vissen gevangen, de anderen zover wij weten slechts één of twee. Ook Jappie heeft nog steeds die ene puitaal. Zou ik dan toch nog het combinatieklassement kunnen winnen? Daarvoor moet ik wel drie punten op Jappie goed maken dus het blijft tot het einde onzeker. Het eindsignaal klinkt, ongelofelijk, als ik mijn laatste hengel binnenhaal, komt er nog een doublet bot omhoog. Mijn allereerste inworp van 2010 leverde op 3 april meteen een doublet bot op en nu mijn allerlaatste inworp eveneens. De cirkel is rond. Bij de auto blijkt Jappie niks bijgevangen te hebben. Ik ben voor de 3e keer algemeen kampioen en dit is de mooiste van de drie omdat ik twee wedstrijden terug nog een flinke achterstand had op zowel Ronny als Jappie. De vangsten blijken zoals al gedacht tegen te vallen. Totaal hebben we met negen man 21 botten, drie puitalen en opvallend zes dikke spieringen gevangen. Tjipke Douma ving er zelfs eentje van 23 cm. Marten Douma wordt vandaag tweede en daardoor dik verdiend kampioen zeevissen. Namens de gehele visclub: gefeliciteerd Marten! De uitslag (1e vijf):

Ronnie van Beem club kampioen overall 2010

1. Ronnie van Beem 185 cm 6 botten en 2 spieringen

2. Marten Douma 137 cm 5 botten
3. Piet Topma 96 cm 3 botten, 1 puitaal en 1 spiering
4. Ronny Dijkstra 82 cm 2 botten en 1 puitaal
5. Anne Dijkstra 59 cm 2 botten en 1 spiering

Groet, Ronnie van Beem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten