Translate

Zoeken in deze blog

maandag 3 mei 2010

Zeevissen bij Roptazijl,1 mei 2010

Kusthengelen in Friesland


Donkere wolken pakken zich samen boven het gemaal bij Roptazijl. Zeven auto’s komen aangereden en parkeren bij het gemaal. Luttele minuten later lopen 11 man in dikke donkergroene pakken gezellig met elkaar te keuvelen. Er wordt wat gemopperd op Piet P.; hoewel het nog niet regent, staat al wel vast dat die gast er weer niks van bakt.
Nee, dan onze Piet T. Onze topper van vorig seizoen is er vandaag weer bij. Piet beproeft zijn geluk dit jaar regelmatig bij ‘de grote mannen’ en mist hierdoor wel eens een wedstrijd van Oebele. Daar is niks mis mee, even kijken waar je staat als wedstrijdvisser en vooral hoever je kunt komen. Als ik de tijd had, zou ik het ook doen.
Piet of geen Piet, ik ga vandaag voor de 1e plaats.

Kustvissen in Friesland

Op de dijk aangekomen, staat er een straffe wind pal in het gelaat. Zien of ik met mijn nieuwe Shakespeare K2 Blue Metal van 5.0m de wind kan trotseren.
Nee, niet echt; kon ik vorige week in Groote Keeten de 100m wel halen, vandaag kom ik niet verder dan 50m. Erg is dat niet, meestal zit de vis bij Roptazijl toch vlak onder de kust. Bij de NK voorronde in Groote Keeten heb ik wat inspiratie opgedaan en heb dan ook wat eigen onderlijnen gemaakt. Lekker simpel met lange onderlijnen. Het 1e uur levert dit nog niet het gewenste succes op. Als Jappie een kwartier later komt buurten blijkt echter dat nog niemand een vis gevangen heeft.
Net als ik besluit om wat jokers in te zetten, begint mij hengel te rammelen, jawel de 1e bot is binnen. Krap een uur later heb ik 4 botten. Wetende dat de vangsten niet super zijn, zit ik aardig goed in de wedstrijd. Enige zorg is mijn aas. Mijn zagers zijn halverwege al bijna op. Het was dan ook een partijtje zagers van k-kwaliteit; vies, zacht en stinkend. Kortom: in verre staat van ontbinding. Het blijkt echter dat de walmende stank van een oude zager voor menig botje onweerstaanbaar is. Voor vijf wel te verstaan, want daar blijft de teller voor mij hangen. Na 3,5 uur vissen ben ik door mijn zagers heen en gek genoeg vang ik daarna helemaal niks op mijn pieren. En ja hoor, de voorspellende gave van Piet P. blijkt weer van weinig waarde, het valt met bakken uit de hemel. Morgen weer een kans, Piet.

Kustvissen in Friesland

Honderd meter verder zitten de Douma’s en ik besluit even te buurten voor een babbel en krijg tegelijkertijd mee hoe de concurrentie het doet.
Met nog een half uur te gaan staan zowel Tjerk als Marten ruim 40cm achter mij. Moet een redelijke veilige marge zijn. Tien minuten voor tijd echter een oorverdovende schreeuw; Marten heeft een mooie paling van… 50cm.
Later blijkt ook Piet Topma een grote paling aan de haak te hebben gehad. Naar eigen zeggen polsdik en minimaal een meter lang. Waar of niet waar, we zullen het nooit weten; het blijft een inschatting van een Piet…

Kustvissen in Friesland

Als Ronnie van Beem de stand heeft opgemaakt, blijkt dat we vandaag erg dicht bij elkaar te zitten. Tussen nummer 1 en 6 zit slechts 23 cm verschil. Piet H. beweert dat hij een puitaal van 29 cm heeft, Piet, tja…
De gelukkige winnaar van vandaag is, hoe kan het ook anders, Pietje Topper’ Topma. Met maar liefst 1 hele cm verschil verslaat hij Tjipke Douma. Rinus Sixma wordt knap derde.
Piet had de meeste en Marten heeft met zijn paling van een halve meter voorlopig de grootste.

Kortom vandaag: ‘ Redelijke vangsten, met hier en daar een bijzondere vis.’

Oan’t moarn!
Ronny

Geen opmerkingen:

Een reactie posten