Translate

Zoeken in deze blog

maandag 24 mei 2010

Brasem vissen in Friesland,22 mei 2010

Vissen aan het opeinderkanaal



Eigenlijk zouden we naar het Djippe Gat in Drachten gaan maar daar er door diverse leden tijdens het proefvissen niet of nauwelijks was gevangen, besloten we uit te wijken naar het Opeinderkanaal. Maar liefst 15 leden hadden zich op gegeven voor deze wedstrijd aangevuld met Hans Vijgeboom die buiten mededinging meedoet. Zijn reputatie als topvisser was Hans al vooruitgesneld en er werd volop gespeculeerd wie meer gewicht aan vis zou vangen; Hans in z’n eentje of de 15 vissers van onze visclub te samen. Afgelopen winter is er bij het Opeinderkanaal flink gezaagd en gesnoeid waardoor het mogelijk is om een aaneengesloten parkoers uit te zetten waarbij een ieder zijn auto voor de stek kan parkeren. Allereerst natuurlijk lotjes trekken. Ik trek nummertje 7, dat betekent dat ik in ieder geval nog genoeg keuze heb. Eenmaal aan de beurt, rijd ik langzaam langs het parkoers op zoek naar een mooi plekje. Aangekomen bij het eind geloof ik mijn ogen niet. De allerlaatste stek aan het einde van het parkoers is nog steeds vrij! Intens tevreden bezet is snel deze stek. Alle vis die van rechts komt, komt het eerst langs mijn voerstek. Tussen de lelies bij de oever zie ik brasem kolken. Mijn zelfvertrouwen krijgt nog een extra boost. Deze plek moet me vis opleveren vandaag. Even later heeft iedereen een plekje gevonden, iedereen behalve Hennie Zuidhoek, en dat krijg ik ook te horen! Dan is het fijn dat je bij een kleine visclub vist waar je als bestuur flexibel met de omstandigheden kan omgaan. Het parkoers wordt een 20 meter verlengd waardoor Hennie en Jappie, die als hecht echtpaar altijd samen vissen, een extra plekje kan worden gegeven.
Om zeven uur klinkt het bekende fluitje. Ik vis een drie meter uit de oever aan de overkant.
Eerst zes grote korven met voer, maden en mais naar de overkant en laat dan de vis maar komen. Na een half uur nog steeds geen tikje en een lichte twijfel maakt zich van mij meester
Vissen aan het opeinderkanaal

Vissen aan het opeinderkanaal

Toch maar even buurten. Tjipke naast me heeft ook nog niks en Ronny die daar weer naast zit idem dito. Het ligt dus niet aan mezelf . Na dik een uur en een enkel tikje wordt het tijd voor
wat probeersels.

Vissen aan het opeinderkanaal

Ik heb in mijn tas nog zo’n spuitflesje waar een Belgische naam en Brasem op staat. Voer en maden worden bespoten en tot mijn vreugde krijg ik al snel tikjes en even later zowaar een aanbeet waarop ik kan slaan. Yes, yes een mooie blei van 30 cm glijdt in het schepnet, later nog gevolgd door twee kleinere exemplaren. Daarna krijg ik af en toe nog wel tikjes maar ik kan ze niet verzilveren. Ik ben echter niet ontevreden want naast me is nog steeds niet gevangen. Even bellen met Piet, ook hij heeft drie bleitjes, Topma heeft een mooie brasem en Hans Vijgeboom geeft visles. Nieuwsgierig geworden besluit ik even te gaan buurten bij Hans. Die man komt echt van een andere planeet. Met de vaste stok krijgt hij continue beet. Hans geeft antwoord op al onze vragen en tussendoor drilt hij ook nog een mooie brasem. Wat een moordgozer! Geïnspireerd door Hans besluit ik ook met de vaste stok te gaan vissen, vlak onder de kant bij de lelies. Al vrij snel vang ik een blei en even later zelfs

Vissen aan het opeinderkanaal

een brasem. Wat een wereld van verschil maakt toch de manier van vissen. In de 2e helft van de wedstrijd vang ik met de vaste stok nog 13 bleien en twee brasems. Terwijl de vissers naast me met de feeder nada vangen. Bij de weging blijkt Hans ruim 7 kilo vis te hebben, terwijl wij moet z’n vijftienen ruim 11 kilo vis hebben … Jappie Zuidhoek wint met bijna vier kilo vis, zelf ben ik dik tevreden met een 2e plaats. Piet Topma wordt 3e met precies hetzelfde gewicht aan vis als Anne Dijkstra die echter minder vissen gevangen heeft. Het is niet voor een ieder een mooie visdag geweest maar wie opgelet heeft, heeft vandaag het nodige kunnen leren!

Vissen aan het opeinderkanaal

Ronnie van Beem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten