Translate

Zoeken in deze blog

woensdag 3 januari 2024

Zeevissen Visclub Oebele najaar 2023

 21 oktober. De eerste najaarswedstrijd van Visclub Oebele. We vissen tussen Harlingen

en Roptazijl.


Gelijk een mooie oefening voor het Frysk Open dat hier over twee weken

gevist wordt.

Het eerste uur vang ik drie botten, 16, 32 en 33 cm. Maar dan komt samen

met de stroming de groene ellende opzetten.


Na 10-15 minuten hangt je hele lijn vol.

Vissen met twee hengels is bijna onmogelijk. Verre worpen leveren mij zowaar wat

wijtingkjes op maar van ontspannen vissen is geen moment sprake. Na vijf uur vissen

ben ik total loss, ik heb zes botten, vijf wijtinkjes en een steenbolkje op de kaart; 258

cm. Zowaar ook nog eens genoeg voor het bovenste treetje, 19 cm meer dan nummer

2. Heerlijk dat mijn fanatisme zich toch uitbetaald. Het podium:

Ronnie van Beem 258 cm

Laas Faber 239 cm

Piet Topma 229 cm


4 november, het Open Frysk Kampioenschap Kustvissen bij Harlingen. Prima visweer,

leuke mensen om me heen en ook de vangsten waren top. Voornamelijk wijting, bot en

schar en een enkele puitaal en spiering.


Om bij de top 5 te zitten, moest je meer dan 6

meter vis hebben. Zelf best wel tevreden met 23 vissen: 12 wijtingen, 7 scharren en vier

botten. 520 cm en een 13e plaats in een veld van 60 fanatieke zeevissers. Met een 13 e

plaats ben ik de tweede noordeling in de uitslag.

Toch twee puntjes van kritiek, het FK is ooit bedacht om het zeevissen onder de

noordelijke vissers te promoten.


De laatste jaren wordt het deelnemers echter

gedomineerd door Zeeuwen, Brabanders, Noord- en Zuid-Hollanders. Meerdere vissers

uit de Noordelijke regio konden niet deelnemen omdat er geen plaats meer was. Dit kan

nooit de bedoeling zijn geweest. Bovendien is een deelnemersveld van 60 vissers

teveel. Een tussenruimte van 15 meter betekent vaak dat vissers met elkaar verward

zitten. Bij mijzelf was het de 1 e worp al raak en later nog een keer wat mij bijna een half

uur vistijd heeft gekost. Steeds meer (noordelijke) deelnemers van het eerste uur haken

af en dat is erg jammer.


11 november, de laatste zeeviswedstrijd van Visclub Oebele. We visten op het parkoers

van het FK van vorige week (vak A) vlakbij Harlingen. De dag begon met slagregens

maar gelukkig werd het snel droog. West 4 op de snoet, altijd goed voor de visserij.

Mooie luchten en goede vangsten.


Nummers 1 en 2 hadden 768 en 748 cm. Niet

geheel toevallig op de plek waar Niek Romijn vorige week bij het FK de eerste plek

behaalde. Voor mij met 422 cm een 3e plaats, wel dankzij mijn maat Atte DV die maar 8

cm minder had dan ik maar ook vergeten was een bot te laten opmeten... De vangst

bestond uit veel bot,


wijtingen (wel veel minder dan vorige week) , puitalen, spiering,

schar en een vijfdradige meun. Weer een heerlijke visdag met goed gezelschap.

Het podium:

Laas Faber 768 cm

Berry Tjepkema 748 cm

Ronnie van Beem 422 cm

Op 2 december visten we met onze Visclub Oebele de Marten Douma Memorial in

Harlingen. We hadden afgesproken in de Nieuwe Willemshaven maar die lag vol met

boten behalve de stalen steiger maar daar mogen we niet meer komen omdat onlangs

een visser daar zijn lood in een zonnepaneeltje geparkeerd heeft (grrrrr). We

verplaatsten ons naar de Nieuwe Industriehaven en al snel kwamen de 1e wijtingen

boven. Iedereen hoopte op een bot want de wisseltrofee is voor de grootste bot maar

uiteindelijk wist alleen Berry Tjepkema een (mooie) bot (29,1 cm) te vangen.


De prijs

voor de grootste andere vissoort was voor Piet Topma met een wijting van 28,4 cm. En

de prijs voor de kleinste vis (bij gebrek aan de kleinste bot) was voor mij met een wijting

van 17,1 cm. Zelf had ik 9 vissen, de toppers hadden er een stuk of 20. Lekker gevist

en het was weer gezellig zoals Marten het gewild zou hebben.


Groet, R van Beem

1 opmerking:

  1. De tweede helft van het zoetwater vissen 2023 is ook wel gevist hoor.
    Dat was een vraag van een Blog lezer.
    Groetjes,
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen