Translate

Zoeken in deze blog

zondag 20 september 2020

Met Oebele op tongenjacht


Dinsdag 15 september 2020 op de dijk bij Harlingen. Tijdens de laatste

zoetwaterwedstrijd bracht Ronnie het idee naar voren om net als vorig jaar het weer

eens op tong te proberen aan de waddenkust.


Totaal waren er drie leden aanwezig

voor deze namiddag/avondsessie kustvissen; Ronnie, Marten en ik (Laas).

De zagers waren dit keer wel extreem groot, ik schat dat er 5 of 6 in een ons zaten

wat nou niet echt de bedoeling is bij het vissen op tong. Voor mijzelf had ik ook wat

zeepieren meegenomen van Rotgans en uit de vriezer nog wat mesheften en

spiering. We hadden om 15.30 uur afgesproken maar Ronnie was al wat eerder

aanwezig als soortenjager om met klein materiaal te proberen het Nederlands record

stekelbaars te verbeteren.



Hij wist te melden dat het record op ongeveer 6 cm staat

en hij er al eens eentje had gevangen van 8 cm maar dit was toen niet vastgelegd.

Stekelbaarsjes wist hij niet te vangen maar wel een stuk of 15 verse spieringen. Na

het verdelen van het aas (drie ons zagers de man) zochten we de afgesproken stek

op en bij laag water rond 16.00 uur lagen de meeste lijnen in het water.

Marten viste dicht onder de kant en wist al vrij snel twee botjes te vangen. Ronnie en

ik visten verder uit de kant. Ronnie ving van ons beiden de eerste vis, een in de rug

(dus vals) gehaakte tong. Zelf bleef ik vrij lang op de nul staan maar wist dan

eindelijk ook een visje aan wal te slepen, een mooie duimdikke paling. Even later

wisten we zowaar allebei in korte tijd een tong van bijna 30 cm te vangen. Pas zeven

uur en al drie tongen! We gingen er eens goed voor zitten want de mooiste tijd moest

nog komen (dachten we). Maar ondanks fanatiek vissen en continue beazen (de

haken waren na hooguit zeven minuten kaal) bleef het bij deze drie tongen.

Ronnie wist nog wel enkele palingen te vangen van 37 tot 41 cm en bij mij wist tot

twee keer toe een paling zich van de haak te bevrijden getuige een in elkaar

gekronkelde haaklijn met slijm. Toen de duisternis inviel was er geen actie meer.

Uiteindelijk was Ronnie het meest succesvol met drie palingen en twee tongen, voor

Marten bleef het bij de twee botjes dicht onder de kust en ik zelf bleef steken op een

paling en een tong.


Zoals van te voren afgesproken staakten we de sessie rond 21.00 uur (hoog water).

Al met al een mooie sessie met zeer weinig wier, klein beetje apenhaar, bijna

windstil, warmte (29 graden!), vele vliegjes in de duisternis en iedereen vis! De

tongen waren allen aan de maat en zijn meegenomen, de rest zwemt weer.

Groet, Laas🐍🐠🐠

1 opmerking:

  1. Hallo, Ik ben de beheerder maar ik ben vergeten naar de post te kijken sorry hiervoor. Ik was te druk met andere dingen, het was aan de dijk bij Harlingen de precieze locatie daar was ik zelf niet bij. Voor meer informatie kunt u mailen naar de Secretaris is ook te vinden op dit Blog. Ik hoop hiermee voldoende Informatie te hebben Gegeven.

    Met Vriendelijke groet,
    A B Dijkstra

    BeantwoordenVerwijderen