Translate

Zoeken in deze blog

maandag 21 oktober 2019

Open Frysk Kampioenschap kustvissen 2019



Alweer de zesde editie van het Open Frysk kampioenschap kustvissen. We zijn dit keer met zes clubgenoten vertegenwoordigd. Dit jaar maar liefst 66 deelnemers. Grappig genoeg voor het merendeel Zeeuwen en Noord- en Zuid-Hollanders. De Zeeuwen hebben het serieus aangepakt en hebben gisteren al geoefend op het parkoers dat verdeeld is in drie vakken waarvan vak A het dichts bij Harlingen ligt. Hier zal ongetwijfeld de winnaar uit voortkomen. De loting zit niet tegen, maar liefst vijf van ons loten vak A en ik blijk op A17 te staan met naast me op A16 clubgenoot Lourens Boomsma. 


Tijdens de briefing worden we gewaarschuwd voor naderend onweer maar gelukkig zijn de weergoden ons goed gezind. Gedurende de hele wedstrijd slechts een enkel buitje en een matig zuidwestenwindje. Eigenlijk perfect weer voor het zeevissen. 10 uur het beginsignaal. Bij de eerste haal komt er bij Lourens gelijk een doublet bot omhoog en ook mijn andere buurman vangt gelijk een bot.
Ik natuurlijk niks en de laatste anderhalve meter voor mijn onderlijn blijkt beschadigd en ik verbruik kostbare vistijd om deze te verwijderen. Zucht, wordt het weer zo’n dag… Bij de tweede haal hetzelfde verhaal. Gelukkig heb ik een reservehengel met een dikkere lijn klaarstaan en dus kan ik snel wisselen. Dan bij de derde haal zowaar een doublet palinkjes van 29 en 31 cm. Lourens heeft ondertussen zijn derde bot al te pakken maar ik doe weer mee. Atte de Vries heeft even verderop een droomstart en staat na anderhalf uur al op vijf vissen waaronder een paling van 57 cm maar valt daarna een tijdje stil. Ook Lourens weet ze niet meer te vangen. Bij mij komt toch met enige regelmaat nog een vis omhoog. Ook nog een paling van 33 cm en met nog een uur te vissen zelfs een doublet paling en bot van 31 en 21 cm. Geen grote palingen dus maar mij hoor je niet klagen. Mijn voorspelling dat de laatste anderhalf uur er nauwelijks nog iets gevangen zal worden, komt niet uit.
Gedurende de hele wedstrijd wordt er zeker in vak A vis gevangen.
Lourens stopt na drie uur vissen. Hij was al gammel aan de wedstrijd begonnen en heeft al twee uur niet meer gevangen. Met zijn laatste haal komt er toch nog een vierde botje omhoog. Met nog een half uur te gaan sta ik zelf op acht vissen. In het laatste half uur vang ik zowaar nog een bot van 30 cm en met de allerlaatste haal nog eentje van 31 cm. Ik eindig dus met zes botten en vier palinkjes, totaal 280 cm. 
Het podium zal er helaas niet in zitten want in mijn vak zijn vissers met 12 en 13 vissen. Naast bot is er ook opvallend veel paling gevangen, de grootste maar liefst 74 cm. Ook is er tong van 34 cm gevangen. 


De prijsuitreiking, de eerste tien krijgen een rollade of een vleespakket. Atte wordt 10e met 9 vissen, 4e in vak A met 247 cm. Ik zelf ben dik tevreden met een 7e plaats. 3e in een vak met 22 deelnemers is toch niet slecht. Dan de grote verrassing: Marten Douma wordt zowaar 5e met 9 vissen, 230 cm en 2e in vak C. Dus drie man van Visclub Oebele bij de eerste tien. Laas Faber wordt 34ste met zes botten, Lourens 40ste en Floris van der Hurk wordt 46ste met drie botten. We hebben de Friese eer met verve hoog gehouden. En natuurlijk zijn we allemaal trots op onze Marten.
Diep respect als je op 71 jarige leeftijd in een veld met 66 vissers waaronder een aantal landelijk bekende namen een vijfde plaats weet te scoren.

Groet, Ronnie van Beem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten