Translate

Zoeken in deze blog

donderdag 14 maart 2019

Zeeviswedstrijd 9 maart 2019


Hieronder een zeer bijzonder verslag van Piet Hoekstra. Het is namelijk geschreven in het Leeuwarders! Voor wie het Leeuwarders niet machtig is daaronder een vertaling door Ronnie van Beem.

Hallo vismaten,


Hier un verslag van de eerste zeeviswedstijd van Visclub Oebele op 9 maart 2019. Ik hat met Rinus Sixma afsproken dat ik om half 7 bij um wese zu dus 20 over 5 ut bed uut wasse, ete,  skiete en dan om 20 over 6 richting Boeierstraat daar stond Rinus al klaar dus spullen in de auto en richting Roptasyl.
Hoe meer wu dy kant uut kwamen, hoe hadder ut begon te waaien. Bij Roptasyl ankommen was ut nog erger wudden oek al stonden wu achter de diek. Ronnie ging achter de diek kieken mar wed bijna alweer terug blasen. Beneden ankomen zij hij dat ie zandstraald was dus in overleg naar de haven van Harlingen op voorspraak van Laas die al in de haven struind hat binne wu aan de kant van Spaansen gaan sitten.
 Oek daar woei ut best maar deur auto strategys op te stellen, konden de meesten un bitsje inne leite sitte al woei er nog wel us un steun om ging ut ofer ut algemeen knap. Ut duurde even mar er wut vis vongen waaronder seebeers, bot, schar, wijting en vijfdradige meun en tientallen krabben. Mourkos sei dat hij er wel dertig had, rooie, gele en witte.

Halwerwege de wedstried gooi ik 1 van mien hengels in spanen, gelukkug het mien vriend RvB sien beste hengel voor mij met nomen dus hengel optuugd en vedder vist.
Ron had ondertussen sien spieringpikker in stelling bracht en regt naar beneden late zakke kreeg na 20 seconden al un brul van sien linker buurman “spiering, spiering”. Hij dacht “die deugt niet” mar sien hengel stond wel te rammelen. Geen spiering mar un seebeers dus ik ut oek probere niet met un pikker maar oek binnen 30 tellen un anbiet en un botje. Rinus, Ron en Laas waren inmiddels top 3 en ik 4 met 1 bot. Mourkos,  Floris en Marten hadden nog niks.
Na un mooie anbeet en un diep deurbugende hengel dacht ik an un grote vis of muskien wel 2. Ut waren 4: 1 bot en 3 krabben, 1 an de boveste en 2 an de middelste haak waarvan 1 de haak in de bek had en de ander er knus omheen zat klemd. Na un hele tied gien biet vang ik 2 botten op de van Ron geleende hengel wat un klein gvdtje van Ron opleverde en de mededeling dat hij nooit sien hengel weer uut suu lene mar Ron kennende meent ie dat niet.
Na weer un vislose tied vang ik binnen 5 menuten un 5 dradige en nog un bot waardoor ik oek nog eerste wud.
Na de priesuutrieking en un rondleing deur Harlingen na un vekede afslag toch richting huus. na Rinus tuus bragt te hevven en un mooie mar winderige dag met un gloeiende kop voor de buis om de Strade Bianci te kieken mar dat duurde mar 5 menuten toen gingen de luukjes dicht.


Met vriendelukke groet, Piet H.


Hallo vismaten,


Hier een verslag van de eerste zeeviswedstrijd van Visclub Oebele op 9 maart 2019. Ik had met Rinus Sixma afgesproken dat ik om half zeven bij hem wezen zou dus om 5.20 uur het bed uit, wassen, eten, poepen en om 6.20 uur richting Boeierstraat. Daar stond Rinus al klaar dus spullen in de auto en richting Roptazijl.
Hoe meer we die kant op gingen, hoe harder het begon te waaien. Bij Roptazijl aangekomen was het nog erger geworden, ook al stonden we nog achter de dijk. Ronnie ging op de dijk maar werd bijna alweer terug geblazen. Terug beneden zei hij dat het wel leek alsof hij gezandstraald was dus in overleg naar de haven van Harlingen.
Op voorsprak van Laas, die al even door de haven heen was gereden, gingen we aan de kant van Spaansen zitten. Ook daar woei het best maar door strategisch achter de auto te gaan zitten, konden de meesten nog wel een beetje in de luwte zitten. Er woei nog wel eens een steun om maar over het algemeen ging het redelijk. Het duurde wel even maar er werd vis gevangen waaronder zeebaarsjes, bot, schar, wijting, een vijfdradige meun en tientallen krabben. Mourkos zei dat hij er 30 had in alle kleuren: rode, gele en witte. Totaal werden er 16 vissen gevangen.

Halverwege de wedstrijd gooide ik één van mijn hengels in spaanders, gelukkig heeft mijn vriend RvB zijn beste hengel aan mijn uitgeleend dus hengel opgetuigd en verder vissen. Ron had ondertussen zijn spieringhengeltje in stelling gebracht en recht naar beneden laten zakken. Na 20 seconden al een brul van zijn linkerbuurman “spiering, spiering”. Ron dacht “die deugt niet” maar zijn hengel stond wel degelijk te rammelen. Geen spiering maar een zeebaarsje van 25 cm dus ik dacht dat ga ik ook proberen en verdomd ook binnen 30 tellen een aanbeet en een botje. Rinus, Ron en Laas waren ondertussen top 3 en ik vierde met het botje. Mourkos, Floris en Marten hadden nog niks.
Na een mooie aanbeet en een diep doorbuigende hengel dacht ik aan een grote vis of misschien wel twee. Het waren een bot en drie krabben, één aan de bovenste haak en twee aan de middelste waarvan één de haak in de bek had en de andere er knus omheen geklemd.
Na een hele tijd geen beet ving ik twee botten op de van Ron geleende hengel wat een klein gvdtje van Ron opleverde en de mededeling dat hij nooit zijn hengel meer uit zou lenen maar Ron kennende meent hij dat niet.
Na weer een visloze tijd ving ik binnen vijf minuten een vijfdradige meun en nog een bot waardoor ik ook nog eerste werd. Na de prijsuitreiking en een rondleiding door Harlingen, na een verkeerde afslag, toch richting huis. Na Rinus thuis gebracht te hebben en een mooie maar winderige dag met een gloeiende kop voor de buis om naar de Strade Bianci te kijken. Maar dat duurde maar vijf minuutjes toen gingen de luikjes dicht.


Met vriendelijke groet, Piet H.  

3 opmerkingen: