Translate

Zoeken in deze blog

maandag 12 november 2018

Zeeviswedstrijden 13 oktober en 10 november 2018


De eerste zeeviswedstrijd van dit najaar. Bij de zoetwatercompetitie heb ik dit najaar geen potten kunnen breken maar zeevissen is toch mijn specialiteit. We zijn met acht man waaronder twee gasten, de oud-leden Piet Topma en R. Mourkos. Piet wordt weer lid en dat zullen we zeker bij het zoetwater merken want Piet is zelfs al eens
Fries kampioen koppelvissen geweest. Omdat we een uurtje na hoogwater al gaan beginnen, besluiten we op het diepe water te gaan vissen. Om 9 uur klinkt de fluit en 16 rijkelijk beaasde onderlijnen kiezen het ruime sop. Het wordt maar liefst 24 graden, 10 graden warmer dan de eerste wedstrijd op 9 oktober een jaar geleden. Gevreesd wordt dan ook voor veel groen en kale haken en helaas blijkt dit helemaal te kloppen. Na 10 minuten zijn de haken al kaal en elke haal komt er een complete bos zeesla binnen. Desondanks weet ik bij de eerste vier halen toch drie botten te vangen. Lourens Boomsma, links van me, weet een botje van 14 cm te scoren. Het zou helaas zijn enige vangst blijven. Naarmate de stroom aantrekt, wordt de overlast van de sla steeds groter. Het duurt dan ook niet lang voor de eerste onderlijnen verspeeld worden. Toch weet ik zo nu en dan een botje te scoren. Bij mijn maat en grote concurrent Atte de Vries blijft het ernstig stil. Halverwege de wedstrijd vangst Atte dan eindelijk zijn eerste vis, een botje van 23 cm. Na al een lijn verspeeld te hebben gaat het bij mij weer mis. Ik zit verward in een lijn van Lourens en allebei onze lijnen breken af onder het gewicht van de zeesla. Ook mijn andere lijn blijkt erin vast te zitten, wonderbaarlijk genoeg weet ik deze wel binnen te slepen en hebben zowel Lourens en ik onze verspeelde lijn terug. Als bonus zit er bij mij ook nog een palinkje van 34 cm aan. Na drie uur vissen pakken sommige leden al in. Er valt dan ook bijna niet meer te vissen. We besluiten de wedstrijd met een uur in te korten. In het laatste uur pak ik nog een palinkje van 30 cm. Piet Hoekstra en ik zijn de enige die tot het eind door vissen. Ik eindig op zes botten en twee palinkjes. Gastvisser Piet Topma heeft buiten mededinging drie botten en twee palingen van 35 en 40 cm gevangen. Piet Hoekstra heeft 1 bot en twee palingen van 50 en 44 cm. Verder heeft niemand meer dan één vis gevangen. De uitslag:

1.  Ronnie van Beem 209 cm
2.  Piet Hoekstra 117 cm (buiten mededinging Piet Topma 147 cm)
3. Atte de Vries en Marten Douma 23 cm



10 november, de temperatuur is een 12 graden lager dan bij de vorige wedstrijd maar de watertemperatuur is nog steeds te hoog voor de tijd van het jaar. We mogen weer een gastvisser verwelkomen: Laas Faber die meteen al aangeeft per 1 januari lid te willen worden! Wederom is er sprake van zuidenwind waardoor de vrees voor weer veel zeesla terecht is. We kiezen daarom ervoor om bij Zurich te gaan vissen maar bij de eerste inhaal blijkt de overlast hier nog groter dan een maand eerder bij Roptazijl.

Vissen is echt onmogelijk en we besluiten om uit wijken naar de haven van Harlingen, alhoewel Atte de Vries toch nog een bot van 39 cm weet te vangen.
We hebben geluk, we vinden in Harlingen een prima plek zonder aangemeerde boten waar we makkelijk met zijn allen kunnen zitten.


.mooie bijkomstigheid is dat we hier ook minder last hebben van de wind die inmiddels is aangetrokken tot 6 Beaufort. Om tien uur beginnen we opnieuw. Gelijk de eerste inhaal vang ik een scharretje maar al snel blijkt dat de vis vooral aan de rechterkant wordt gevangen en ik zit helemaal uiterst links. Ik zal tijdens de rest van de wedstrijd dan ook nog maar één vis vangen en eindig uiteindelijk als laatste. De haven blijkt een grote diversiteit te bieden, behalve grote botten (grootste 41 cm), vangen we ook wijting, schar, puitaal, paling en zelfs een vijfdradige meun. Het hoogtepunt is voor Atte de Vries, die

twee palingen van 51 en 59 cm tegelijk omhoog draait. Zoals al verwacht zijn de nummers 1 t/m 4 de vier vissers die het meest rechts zaten. Eigenlijk wel jammer want deze plek biedt een prachtige visserij met veel soorten maar helaas (dit keer) dus geen eerlijk parkoers. De uitslag:
1.  Atte de Vries 307 cm
2.  Lourens Boomsma 266 cm
3.  Marten Douma 180 cm (buiten mededinging Laas Faber 262 cm)

Groet, Ronnie van Beem👀
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten