Translate

Zoeken in deze blog

maandag 3 juli 2017

Zoetwaterwedstrijd Visclub Oebele 1 juli 2017



De laatste wedstrijd voor de zomerstop en wel op een compleet nieuw water waar we niets van af weten. Twee weken eerder heb ik daarom al een ochtend voor gevist. Het goede nieuws, ik ving volop vis. Het slechte nieuws, geen enkele kwam boven de 20 cm uit.
Het is dus afwachten of dit water nog grote vis in petto heeft. Zelf ben ik om zes uur aanwezig om de stekken uit te zetten. Om half zeven arriveert de hele stoet op het parkeerterrein inclusief ons nieuwe lid Hans de Kock. Samen met Rinus de Fouw is hij per 1 juli lid geworden en wat is het fijn om weer eens nieuwe leden te verwelkomen. Veel plezier en succes bij de gezelligste visclub van Friesland mannen!

Gezien de ervaring van twee weken eerder besluit ik om met de vaste stok te gaan vissen. Anderen kiezen voor de feeder in de hoop wellicht toch brasem te verschalken. Vanaf het begin vang ik aan de lopende band. Soms heb ik de hengeldelen nog niet eens in elkaar geschoven of de dobber is al weg. Blei, blankvoorn en ruisvoorn wisselen elkaar af. Echter net als twee weken geleden allemaal onder de 20 cm, meestal zelfs onder de 15 cm. Dan opeens een kreet van hulp. En dat zou niet de laatste keer zijn vandaag! Atte de Vries heeft iets groots en zwaars gehaakt.
Ik zit een eindje van hem af maar als ik bij hem kom is de dril nog in volle gang. Gelukkig kan Piet Hoekstra even later een prachtige donkere zeelt van 50 cm scheppen. Terug op de stek gaat de vangst van witvis gestaag door. Tot twee keer toe knalt er een snoek op een gehaakte voorn: één keer lijnbreuk en één keer een zwaar beschadigde vis. Marten Douma zit naast me, hij vist met de feeder maar nog zonder succes. Dan klinkt het “Ronnie, kan je mij even helpen?”. Rustig loop ik naar Marten toe en zie tot mijn opwinding een enorme brasem aan de oppervlakte liggen.
Snel pak ik het schepnet en even later ligt er een monster van 60 cm en 2,8 kilo op de kant. In de overtuiging dat ik het niet ga redden met de vaste stok, schakel ik toch maar op de feeder over. Dit blijkt geen succes, door de ruwe bodem verspeel ik twee korven en in anderhalf uur krijg ik geen enkele aanbeet. Omdat ik toch lekker vis wil vangen, pak ik toch maar weer de vaste stok. Ondertussen hebben Rinus Sixma en Mariska Horn ook een mooie brasem gevangen: 49 en 51 cm.
Atte is op de method overgeschakeld en mist eerst een knallende aanbeet maar vangt later nog een brasem van 57 cm. De tamtam meldt dat Jappie Zuidhoek een zeelt van 52 cm in het net heeft.
Ik ben trouwens niet de enige die last heeft van snoek en bij Piet Hoekstra heeft een snoek zelfs de vis in het leefnet aangevallen. Gevolg een gat waardoor Piet enkele tientallen vissen verliest. Ik vang ondertussen gestaag door, soms even wat rustiger en soms weer enkele vissen vlak achter elkaar. Ik geloof echter nooit dat dit genoeg voor het podium. Na zes uur vissen klink weer de fluit. De twee vissen van Atte blijken samen ruim 4,6 kilo te wegen. Tot mijn verrassing word ik zelf tweede met welgeteld 125 vissen en met net 25 gram meer dan Jappie. Het kapotte net kost Piet echter een zekere tweede plaats. Goh, wat zou ik graag dit jaar nog een keer hier een wedstrijd vissen. Welke verrassingen heeft dit water nog meer in petto? Het podium:
1. Atte de Vries           4635 gr.
2. Ronnie van Beem    3710 gr.
3. Jappie Zuidhoek      3865 gr.

Groet, Ronnie van Beem


Geen opmerkingen:

Een reactie posten