Translate

Zoeken in deze blog

maandag 15 mei 2017

Zeevis wedstrijd Visclub Oebele 13 mei 2017

 
Omdat vier van onze leden op 15 april deelnamen aan de selectiewedstrijd Noord, hebben we de tweede zeeviswedstrijd uitgesteld tot 13 mei. Normaal gesproken vissen we in mei niet aan zee omdat dan vaak de krab al zeer actief is waardoor je haken binnen no time leeg zijn.
Mede daardoor hebben Atte de Vries en ik besloten om het eens op het diepe water nabij Harlingen te proberen. Een gok want nog nooit zijn we bij een wedstrijd die kant opgegaan. Even voor alle duidelijkheid, bij onze visclub mag een ieder binnen het aangewezen parkoers zelfs beslissen waar hij gaat zitten mits dat maar binnen loopafstand is van een van de vier controleurs. Je moet zelf de gevangen vis ter meting bij een controleur aanbieden want zij vissen ook mee (voor de goed orde, een controleur mag alleen onder toezicht van een getuige zijn eigen vis opmeten). We zijn vandaag met acht man. Jammer, de sfeer is altijd geweldig, evenals de vangsten, maar wat we ook proberen, het lukt maar niet om nieuwe leden te werven. Samen met Jappie de Vries strijken Atte en ik neer op een compleet onbekende stek. De twijfel slaat al snel toe. Loeiende stroom, veel vuil en lege haken. Jappie vangt een botje maar de schar waar we op hoopten geeft niet thuis.
Net als ik wil gaan verkassen vangt Jappie een paling van 47 cm en even later vangen Atte en ik een iets kleiner exemplaar. Daarna valt het weer stil. De twijfel slaat weer toe maar een tweede paling maakt dat ik toch blijf zitten. Om me heen blijft het rustig. Ook Marten Douma die 100 meter verderop zit weet ze niet te vangen. Het is dan ook een prettige verrassing als er bij mij een bot van 32 cm omhoog komt. Even later doen Atte en Jappie ook een duit in het zakje. Atte vangt zowaar een zeebaars
en Jappie een paling van 37 cm.
Net als Atte even komt buurten, krijg ik een aantal mooie tikken. Ik ben nog bezig om de andere onderlijn te beazen en de tikken lijken alleen maar heftiger te worden. Als ik binnenhaal gaat de hengel helemaal krom. Een triplet? Dikke botten? Grote opwinding als er een schar met daarachter een hele vette paling omhoog komt. Een doublet van 92 cm, de paling is 66 cm lang!
De schar blijkt er toch te zijn want in het uur daarna vangt een ieder van ons vieren één of twee scharren. Rond dood tij valt het helemaal stil, ik ben weer spekkoper door nog een botje van 18 cm te vangen. Het laatste uur gaat in, de stroming neemt weer toe en tegelijk wordt de schar weer actief. In de laatste drie kwartier vangen Atte en ik diverse doubletten en Atte zelfs drie tegelijk. Helaas zijn verre worpen wel noodzakelijk waardoor Jappie en Marten figuurlijk achter het net vissen. Dik tevreden pak ik in. Terug bij de verzamelplaats blijkt ook nog eens dat bij de strekdammetjes veel slechter gevangen is. Zelfs Tjipke Douma heeft op zijn favoriete stek (de vorige keer nog goed voor 27 botten) maar twee vissen gevangen. Opvallend is wel dat er totaal acht palingen gevangen zijn. Normaal gesproken worden er hooguit twee of drie in de hele competitie gevangen. Het was weer een mooie dag. De uitslag:
1.    Ronnie van Beem 431 cm    10 scharren, 3 palingen en 2 botten  
2.    Atte de Vries 346 cm      5 scharren, 3 botten, 2 palingen, 2 zeebaarzen
3.    Ronny Dijkstra 178 cm      5 scharren, 2 puitalen en 1 bot

Groet, Ronnie van Beem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten