Translate

Zoeken in deze blog

woensdag 15 juli 2015

Vissen in Noorwegen Nordskot juli 2015


Na de fantastische visvakantie in Storekorsnes in 2013 kon ik dit jaar eindelijk weer naar Noord-Noorwegen.
Van ons originele groepje van vier zijn alleen Peter en ik overgebleven. Jakob vindt zich te oud geworden voor dit soort trips en met Harrie konden we helaas geen contact meer krijgen. Daar we verder niemand wisten te strikken, besloten we om dan maar met zijn tweeën te gaan. Na enig zoeken vonden we een tweepersoons appartement met boot in Nordskot, vlak onder de Lofoten.


Op het internet was niet veel informatie te vinden en het leeuwendeel was ook nog Duits. Wel werd duidelijk dat we daar een hele goede kans maken om heilbot te vangen, naast de gebruikelijke soorten als kabeljauw en koolvis. Dat we vanaf Düsseldorf moesten vliegen was geen echt probleem totdat, nadat alles al geboekt was, de vertrektijd vervroegd werd naar zes uur ’s ochtends! Gelukkig konden we dit omboeken naar een vlucht via Schiphol, hierdoor zouden we wel de aansluitende veerboot missen en gebruik moeten maken van een huurauto.


2 juli: de dag van vertrek. Half zeven ’s ochtends zitten we in de auto. De vlucht naar Oslo verloopt prima. Het pinnen van kronen levert nog even wat stressmomentjes op want we kunnen maar 500 kronen per keer pinnen terwijl dat twee jaar geleden 3000 kronen was. Gelukkig hebben we genoeg tijd maar de volgende keer dus maar geld in Nederland opnemen. Na de binnenlandse vlucht arriveren we om half zes in het regenachtige Bodo. Na wat administratieve rompslomp stappen we in de huurauto, we doen nog even boodschappen in de eerste de beste supermarkt en daarna beginnen we dan aan onze 230 kilometer lange tocht naar Nordskot. Om half elf zijn we ter plekke met grote dank aan de navigator die ik enig aarzelen toch maar van huis heb meegenomen. De eigenaar brengt ons naar het appartement en we spreken af de volgende dag om negen uur alle administratie rond de visboot in orde te maken. We drinken nog een biertje en toasten op een mooie en visrijke vakantie. Om één uur kruipen we moe maar voldaan onder de wol. So far so good!

3 juli: om zeven uur staan we op. Na het ontbijt tuigen we de hengels op en maken we alles klaar voor de eerste visdag. Klokslag negen uur meldt zich de zoon van de eigenaar. Papieren worden ingevuld en ondertekend, de borg wordt betaald, de boot geinspecteerd en tenslotte maken we nog een proefvaart en wordt ons uitgelegd hoe de GPS werkt. Om elf uur kunnen we dan eindelijk los. We hebben besloten eerst te gaan pilkeren want de vangstdrang is angstaanjagend groot, de heilbotvisserij komt later wel. De vraag is echter, waar te beginnen? Elke boot heeft een kaart van de omgeving maar helaas staan hier geen stekken aangegeven. Op de GPS zien we een aantal waypoints vlak bij elkaar, we besluiten het daar te proberen. De bodem blijkt hier af te lopen van 24 naar 64 meter. We maken diverse driften maar geen enkel bewijs. Dan eindelijk de eerste tikken, een kleine lom bijt het spits af.

Opeens hebben we dan toch scholen koolvis op de viszoeker. En wat nog mooier is, er blijkt kabeljauw onder te zitten. Peter vangt o.a. een kabeljauw van 87 en even later eentje van 90 cm. Ik vang alleen enkele kleinere exemplaren maar haak op half water wel een koolvis van 70 cm aan de pilker.



Na een twee uur is de vis net zo snel verdwenen als ze gekomen is. We proberen het nog op enkele andere plekken maar ik vang alleen nog een leng van 72 cm. Tegen zessen varen we terug. Bij het slachthuis zijn een man op zeven druk bezig vis te fileren. Het blijken de Poolse vissers van het grote appartement te zijn. “How many kilo’s did you catch?” vraagt eentje aan me. “My friend has 16 kilo.” De tafels liggen vol met vis, ook gulletjes van een kilo en koolvissen van 40-45 cm. Blijkbaar gaat alles mee naar Polen. ’S avonds wordt het snel mistig. Het zicht is hooguit 100 meter. We besluiten dan ook om maar binnen te blijven.

4 juli: We besluiten te beginnen op dezelfde stek als gisteren. Peter vangst o.a. weer een kabeljauw van 90 cm. Ik kom niet verder dan “kabeljauwtjes” van ongeveer 60 cm maar ik vang wel een lom van 64 cm en een schelvis van 59 cm. En wederom vangen we beiden weer de nodige koolvis tot 55 cm. Als we een tijdje niks meer vangen, vertrekken we naar de twee eilandjes die de doorgang naar open zee markeren. Op het uiterste punt van het rechtereiland staat een baken. We beginnen een 30 meter vanaf dit punt met pilkeren. Ik haak op de pilker een koolvis die tijdens het binnenhalen wordt gegrepen door een dikke kabeljauw. Als dit nog een keer gebeurd, monteer ik op de andere hengel een dood aas montage. De aanbeten laten niet lang op zich wachten. De eerst keer sla ik mis. Bij de tweede aanbeet van een dikke kabeljauw breekt mijn lijn als ik verward raak in mijn andere lijn en de pilker de strak gespannen lijn beschadigd. De derde aanbeet is wel raak maar helaas slechts een vis van 73 cm. Peter heeft op de pilker er nog wel eentje van 85 cm gevangen. Wederom zijn de koolvis en kabeljauw opeens weer verdwenen. Ik heb mijn kansen gehad maar verprutst, ik baal hier dan ook flink van. Na nog enige vruchteloze drifts gaan we de open zee op en vissen we vlak boven de eilandjes. We vangen nog wel een aantal kabeljauwen maar niet spectaculair. ´s Avonds gaan we terug naar het baken maar er is nauwelijks een visje te vangen. Daarna vissen we nog enkele uurtjes gericht op heilbot vissen in het daarvoor aanbevolen gebied, echter geen enkel bewijs.


5 juli: van onze Zweedse buurman kregen we gisterenavond de tip om bij een groepje eilandjes 45 minuten varen zuidelijk te gaan vissen. Hij had daar gisteren heel veel kabeljauw tot 10 kilo gevangen. De eerste driften levert alleen lom op maar naarmate de tijd verstrijkt beginnen we ook wat kabeljauwen te vangen. Peter vangt voor de derde keer een kabeljauw van 90 cm. Hij vangt met de shad toch grotere exemplaren dan ik met de pilker, ik kom niet verder dan 73 cm. Gedurende de dag steeds harder waaien uit het noordoosten. De wind heeft hier vrij spel en de golven worden dan ook steeds hoger. We keren terug maar we kunnen niet harder varen dan 4 knopen per uur. We kruipen naar de beschutting van de eilanden en de terugreis duurt dan ook anderhalf uur. We proberen het nog op de stekken van het eerste uur maar geen resultaat. Aan het eind van de middag komen we terug in de haven. Onze Zweedse buurman wijt de slechte vangsten aan de noordoostenwind. Toch gaat hij het op heilbot proberen. Toen kon hij nog niet weten dat hij een uurtje later de vis van zijn leven zou haken. ’s Avonds gaan we weer het water op. Er staan veel mensen bij het slachthuis. Pas in de boot zie ik dat er een enorme heilbot tussen hen in ligt.


Onze Zweedse buurman heeft de jackpot gevangen, 190 cm en grofweg gewogen 100 kilo. Wel doodzonde dat zo’n indrukwekkend beest is gedood voor de trofeefoto’s. We vissen die avond weer gericht heilbot, echter weer geen enkel bewijs.

6 juli: De eerste twee dagen was het aangenaam maar nu is het vies koud door de aanhoudende noordenwind. We gaan weer naar de stek van de 1e dag en het baken, maar daar valt nauwelijks een visje te vangen en dat zal de komende dagen ook zo blijven. Toch vang ik nog een kabeljauw van 75 cm, uiteindelijk mijn grootste van de trip, dat had ik me toch van te voren anders voorgesteld…. De rest van de dag gaan we weer naar de heilbotgrondjes. We vissen met shads en getakelde koolvis, weer geen enkele aanbeet. ’s Avonds laat gaat de wind liggen. We gaan er de hele nacht op uit want dit kon wel eens onze laatste kans zijn om op open zee te vissen. We richten ons op een stek op open zee waar de bodem steil afloopt van 50 naar 225 meter. Volgens de eigenaar moet hier grote kabeljauw en koolvis en soms grote roodbaars te vangen zijn. We varen hier rond en proberen het hier en daar. De viszoeker laat echter geen vis zien en we vangen (bijna) niks. Pas vlak tegen de eilandjes beginnen we vis te vangen. Veel koolvis tot 50 cm en kabeljauw tot 65 cm. Dan krijg ik een droge tik en wordt er enkele meters lijn van mijn molen afgerost. Eindelijk een zware vis maar net als ik de vis


gestopt heb, schiet de haak los. De vierde grote vis die ik verspeel. Het mag ook niet gebeuren, lijkt het wel. Ik zal nooit weten wat het geweest is…Om drie uur begint het harder te waaien en gaan we noodgedwongen terug.


7 juli: Er staat een stevige noordenwind vol de baai in. Zelfs in de baai staan er witte koppen op de golven. Het wekt dan ook geen verbazing dat niemand uitvaart, maar wij kunnen het toch niet laten. We vissen met shads in de baai, enkele honderden meters van ons appartement, verder weg is niet verantwoord. Doordat de stroming en de wind tegen elkaar in gaan, kunnen we toch nog redelijke driften maken. Groot is ons enthousiasme als Peter een heilbot van 59 cm vangt. Gezien de omstandigheden een enorme morele opkikker. Het zal wel de enige heilbotvangst van deze vakantie zijn. ‘s Avonds laat gaat de wind liggen, om tien uur varen we uit. We proberen het weer bij het begin van de baai. Het stikt er van de koolvis. We zien ze continue aan de oppervlakte jagen. Zo nu en dan vis ik met een verenpatenoster. Gewoon om weer eens lekker met een kromme hengel te staan. Drie of vier koolvissen tegelijk geven toch leuke sport aan een lichte hengel. De heilbot geeft (weer) niet thuis. Bij de appartementen is net een nieuwe groep Poolse vissers gearriveerd. De andere groep staat op het punt van vertrekken. Grote tempexdozen vol met diepgevroren vis verdwijnen in de bus…


8 juli: de laatste visdag. Er staat weer veel (noorden)wind, pas om elf uur kunnen we eruit. Bij de eilandjes vissen we wederom gericht op heilbot. Ik vang wel een stuk of vijf kabeljauwen van 60 tot 70 cm. We stoppen om vijf uur, weer zonder aanbeten van heilbot. Tijd voor de evaluatie. We hebben ons inzien slecht gevangen, zeker qua formaat hadden we er toch veel meer van verwacht. Ongetwijfeld komt dit deels door stomme pech. Onder normale (weers)omstandigheden moet hier toch genoeg grote kabeljauw en koolvis te vangen zijn. Maar wat de heilbot betreft ben ik toch bang dat ze hier de kip met de gouden eieren aan het slachten zijn. Deze locatie blijkt vrij populair te zijn bij Oost-Europeanen en Catch & Release
kennen zij niet.

Eén van de Poolse vissers vertelde mij vol trots dat zij vorig jaar 30 heilbotten hadden gevangen. Die zijn ongetwijfeld allemaal in de vriezer beland. Deze keer had dezelfde groep over negen dagen overigens slechts twee heilbotten gevangen… Een ander minpuntje was de huurauto. Door bijkomende kosten zoals verplichte verzekering, tol en brandstof waren we uiteindelijk totaal 700 euro kwijt voor vervoer van het vliegveld naar het appartement en terug. Belachelijk veel geld, dat dus nooit weer. Dan de pluspunten. De appartementen zijn prima en van alle gemakken voorzien. Ik heb nog nooit zo heerlijk geslapen tijdens een visvakantie. Ieder appartement heeft ook nog een eigen drooghok met vriezer. Er is een ruime gelegenheid om vis schoon te maken en ook de boten zijn prima. We hebben toch twee keer met behoorlijke golven terug moeten varen maar ik heb me nooit onveilig gevoeld. Ook is er op een steenworp afstand een supermarkt(je). En dan heb je nog het fantastische uitzicht op de Lofoten. Tenslotte is “Fishing not how to catch but how to enjoy”. Maar eerlijk gezegd had ik toch graag een aantal dikke kabeljauwen en een of twee heilbotten gevangen…..


Ronnie van Beem












Geen opmerkingen:

Een reactie posten