Translate

Zoeken in deze blog

maandag 1 juni 2015

Viswedstrijd, van Harinxmakanaal Leeuwarden 30 mei 2015


De wekker rammelde mij wakker wij hadden weer een viswedstrijd van Visclub Oebele. Als eerste ging ik kijken wat voor een weer wij hadden, het leek wel goed mooi rustig weer. En dan buienradar kijken, die voorspelde een beetje regen tussen zes en zeven. Nu daar doe ik het voor. Maar het zou helaas heel anders uit pakken.

Ik moest het parkoers nog uit zetten dus ging ik wat eerder van huis, daar aangekomen zag ik dat Jaap en Hennie er al waren, die hadden er zin in zeker. Kwart voor zes het begon stevig te regenen. Dat lijkt niet goed zouden de weermannen er naast zitten?
Het liep tegen zessen  en op twee na waren wij bijna compleet, Ron Dijkstra belde dat hij vijf of tien minuten later kwam. Zou het waar zijn wat men vaak zegt dat Ambtenaren precies op tijd zijn of net te laat zijn? Ik weet het niet maar daar lijkt het wel op. Atte de Vries was verdwaald die stond in omgeving Avero toren. Maar die is ook nog maar een beginnend zoetwater visser dan weet je nog niet alle goeie visplaatsen te vinden in Leeuwarden, de volgende keer  toch maar achter Ronnie van Beem aan rijden. Iedereen had zijn visplaats nummer gekregen en wij konden onze visspullen uitpakken. De visplaatsen zaten om de 30 meter dus wij hadden niet veel last van elkaar.


Zeven uur ging het signaal wij konden de wedstrijd beginnen, overal hoorde je plons plons. Wat een herrie! Misschien was de vis nu wel verkast. Maar nee, na een half uur stond mijn hengel te rammelen. Ik had het vermoeden dat het wel eens een brasem kon wezen en dat was ook zo. Ik was al aan het rekenen:  ieder half uur een brasem en wat kleintjes dan moest het wel goed komen.


Ali kwam even buurten. Zij had inmiddels ook al vis gevangen en deed even verslag over de rest van de vissers. Het was dus huilen met de pet op en een slechte vangst overal. En het regende maar en tot overmaat van ramp kwam daar onweer en bliksem bij en kregen we ook nog een fikse hagelbui voor de kiezen. Dit zorgde er wel voor dat de vis passief werd.Zij aasden niet meer of heel slecht. Ik wist uit ervaring dat het een taaie visserij zou worden vandaag. Elf uur begon het op te klaren en de vis begon weer voorzichtig te azen.


De tamtam vertelde dat Jaap Zuidhoek al voor 30 euro aan vismateriaal aan de overkant gesmeten had maar hem nog geen vis opgeleverd had, wat zou er dan aan de overkant zitten, dacht ik, stenen riet of toch die dikke brasems? Ron Dijkstra die naast mij zat deed er nog een schep boven op, zijn paraplu die hij achteloos achter hem neer gegooid had toen de zon tevoorschijn kwam  vloog door de lucht het water in. Daar lag dan voor 40 euro op de bodem van het kanaal.Gelukkig voor hem visten wij hem er weer uit met een stuk touw en lood. Hij was gezonken en dan moet je wel wat geluk hebben. Het vismateriaal van Jaap daarentegen viel helaas niet meer te redden en bleef aan de overkant liggen.Nou veel meer valt er niet te zeggen over deze dag. Het was slecht en we waren blij dat het eindsignaal klonk. Toch moet ik nog iets bijzonders vermelden. Marten Douma wist eerste te worden met twee grote brasems, hij had Ronnie van Beem er weer eens uit gevist (en de rest)en wij waren niet eens aan het zeevissen. Wat is toch zijn geheime wapen?
De uitslag:


1.Marten Douma               2455 gr
2.Ronnie v Beem               2145 gr
3.Anne Berend Dijkstra   1530 gr

Groet,
A B Dijkstra              







Geen opmerkingen:

Een reactie posten