Translate

Zoeken in deze blog

zondag 10 mei 2015

Visclub Oebele Djippe Gat Drachten 9 mei 2015


Onvoorstelbaar. De zon schijn volop, 15 graden, zwakke zuidwestenwind. Wat een zalig weer om aan de waterkant te zitten en wat een verschil met de (wedstrijd)dag van gisteren.
Officieel heette het een viswedstrijd te zijn maar het had soms meer weg van een survivalkamp. Bij aankomst viel het nog mee alhoewel er al een stevig windje stond en het warmtepak geen overbodige luxe was. De zijwaartse wind maakte het toch al moeilijk om steeds op dezelfde plek te werpen en dat terwijl de voorspelling is dat het na tien uur pas echt begint te waaien. Zeven uur gaan we los. Anne Dijkstra links van me vangt meteen een forse baars en ook Piet Hoekstra, mijn rechterbuurman, haalt een gestreepte stekelridder omhoog. Binnen een kwartier komt Rinus Sixma als een pauw zo trots melden dan hij een brasem van 47 cm in het net heeft. Dan zou ik toch bij mijn hengel blijven Rinus. Je weet maar nooit wat er nog meer rondzwemt en een dikke vis extra zou vandaag zo maar het verschil kunnen maken.

Zijn vriendin Mariska Horn weet ook gelijk een mooie 40+ brasem te landen. Zelf kan ik over de eerste twee uur kort zijn; helemaal noppes, geen enkele aanbeet. Pas in het derde uur zowaar een fatsoenlijke aanbeet wat resulteert in een bleitje van 17 cm. Piet naast me doet het toch beter. Hij heeft er ondertussen twee bleitje, twee kleine brasems bij gevangen. Niet vet maar beter dan de meeste anderen. De wind is ondertussen doorgedraaid naar het zuidwesten en staan bijna vol op de kant. Aanbeten zijn nauwelijks waarneembaar, alleen een terugverende top verraad nog een aanbeet. Het bleitje heeft ondertussen gezelschap gekregen van een mooie voorn maar daar heb ik dus wel bijna vier uur voor gevist! Gelukkig blijft vissen onvoorspelbaar. Opeens vang ik in een kwartier drie vissen achter elkaar. Eerst een brasem van 43 cm, kort daarop gevolgd door een blei en een mooie voorn van 20 cm. De wind is ondertussen nog verder aangetrokken, een dikke zuidwest vijf, misschien wel zes. De witte koppen staan op de golven, de paraplu waait meerder keren omver, het is echt niet leuk meer. Ik heb nog meer medelijden met Atte de Vries die op dat moment aan het NK kustvissen bij Groote Keeten deelneemt. Daar zullen ze wel compleet gezandstraald worden. Een kwartier voor tijd vangt ik als slotakkoord nog een brasempje van 31 cm. Na zes uur vechtvissen heb ik twee brasems, drie bleien en drie voorns in het net. De vangsten en dus ook de verschillen zijn klein. Rinus en Mariska hebben na hun pikstart niks meer bij gevangen. Anne heeft een mooie brasem in het net en enkele kleine vissen.


Piet heeft ongeveer hetzelfde gevangen als ik maar mijn 40+ brasem maakt het verschil waardoor ik tweede wordt en hij derde net voor Anne. Jappie Zuidhoek blijkt echter op steknummer 1 bijna vijf kilo vis in het net te hebben.Diverse mooie 45+ brasems en nog wat kleiner spul maken dat hij meer dan verdiend deze wedstrijd wint.


De uitslag:

1. Jappie Zuidhoek    4885 gr.
2. Ronnie van Beem  2035 gr.
3. Piet Hoekstra         1410 gr.


Groet, Ronnie van Beem

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten