Translate

Zoeken in deze blog

zondag 19 april 2015

Zee viswedstrijd Visclub Oebele 28 april 2015



Het belooft een zonovergoten dag te worden, in combinatie met de lichte noordenwind zou dit een hele mooie visdag kunnen opleveren. Nu nog afwachten of de vis wil meewerken.
Een week geleden ving Atte de Vries op dit parkoers 11 botten en 5 scharren in vier uurtje vissen. Dat belooft wat maar toen stond de wind wel zuidwest. Wel frappant dat er schar gevangen wordt, een unicum voor het Friese wad. In 30 jaar heb ik hier vanaf de kant nog nooit een schar gevangen.


Dat er in Noord-Holland volop schar wordt gevangen is bekend maar komen ze nu ook de Waddenzee bevolken? Ik trek natuurlijk het laatste nummertje, in tegenstelling tot het zoetwater maakt dat niet zoveel uit. Ruimte zat, iedereen heeft de stek voor het uitzoeken. Ik heb er zin in. Na vier matige wedstrijden op rij wil ik nu wel weer eens scoren. De stek die ik in gedachten heb, is nog vrij dus vol goede moed worden de hengels opgetuigd. De eerste haal levert meteen al een puitaal op. Kijk, dat is goed voor het moreel en binnen een uur volgt er nog een botje en, ja hoor, een schar. Drie vissen in het eerste uur dus 6 uur x drie vissen, dat moeten er dus 18 worden. Ja ja, was het maar zo simpel. Maar de vangsten staan gestaag door,


na drie uur staat de teller al op 11 vissen. Ik denk zelfs een triplet te scoren en dat is ook wel zo maar de krab aan de bovenste haak telt niet mee. De zon staat boven de dijk, het windje is aangenaam, de jas kan uit. Super om nu aan de kust te staan. Om me heen wordt ook gevangen alhoewel ik toch de indruk heb dat ik de spekkoper ben. Atte die rechts naast me staat, heeft ook al diverse botten en scharren gevangen. Marten Douma, links van me vangt alleen bot maar wel van een goed formaat. Ik ben zelf nog niet boven de 23 cm uitgekomen. Lekker dat nummer 12 dan een bot van 31 cm is. Toch haal ik steeds vaker op zonder vis te vangen.


Atte loopt langzaam maar zeker op mij in. Na vijf uur heeft Atte nog 16 cm achterstand. Ik vang nog een botje maar Atte ook, verschil 13 cm. Dan gebeurd het onvermijdelijke, Atte vangt een doublet bot en ik weet tegelijkertijd niks te haken. Is dit de knock-out? Ik besluit om weer eens zo ver mogelijk in te werpen en zowaar even later een doublet schar en op de andere hengel een bot. Atte vangt er ook eentje, ik heb zes cm voorsprong met nog 15 minuten te vissen. Het eindsignaal, bij Atte komt er niets meer omhoog en om het maar even in te wrijven scoor ik nog een bot van 32 cm. Atte eindigt op 12 botten en 4 scharren. Ik kom uit op 10 botten, 7 scharren en 2 puitalen. Bij de uitslag blijken er toch weer grote verschillen zitten tussen de verschillende stekken.


Enkele vissers hebben maar drie of vier vissen gevangen. Maar je kan er geen peil op trekken want op de plek waar ik de vorige keer laatste werd met twee puitaaltjes, vangt Tjipke Douma nu 15 botten. En ook nog eens van een dusdanig formaat dat hij uiteindelijk 11 cm meer heeft dan ik. Eerlijk gezegd kan ik er niet mee zitten. Wat een topdag. Fantastisch weer, volop vis en goed gezelschap. Wat is zeevissen dan toch een prachtige hobby! De uitslag:



1. Tjipke Douma 419 cm
2. Ronnie van Beem 408 cm
3. Atte de Vries 372 cm.



Groet, Ronnie van Beem









Geen opmerkingen:

Een reactie posten