Translate

Zoeken in deze blog

zondag 29 maart 2015

viswedstrijd De Zwette 28 maart 2015


Door het volle competitieschema en het paasweekend begin april moesten de 1e wedstrijd van 2015 voor eind maart inplannen. Dan moet je wat mazzel hebben met de temperaturen maar dit jaar zit het niet mee,
de watertemperatuur is beduidend kouder dan een jaar geleden. De oefensessies op de Kleine Wielen hadden dan ook weinig vis opgeleverd. Maar daar de Zwette in het vroege voorjaar meestal goede vangsten oplevert, hadden we goede hoop dat we aardig zouden vangen. Vorig jaar wist ik hier begin april maar liefst 14,5 kilo vis te vang. De dag begon in ieder geval heel vriendelijk; een zwak zonnetje en nauwelijks wind. Helaas blijkt de vis geen thuis te geven. Na anderhalf uur zonder enig teken van leven, ga ik maar even buurten. Jappie Zuidhoek blijkt aan de vaste stok een pos gevangen te hebben. Anne Dijkstra heeft op de kop drie voorns en ziet als enige regelmatig beet alhoewel het lastig blijkt de vis te haken. Verder alleen maar nullen. De wind is ondertussen aangetrokken, vissen met de vaste stok is nauwelijks nog mogelijk.
Een uur later wacht ik nog steeds op de eerste aanbeet. Naast me zie ik Rinus Sixma opeens met een kromme hengel. Een prachtige 45+ brasem is het resultaat en even later volgt er ook nog een voorn. Als zijn vriendin Mariska Horn even later ook een brasem vangt, is het feest
helemaal compleet. Ondertussen is de wind verder aangewakkerd en is het ook nog begonnen te regenen. Het zal ook niet meer droog worden.
Drie en een half uur is nu de wedstrijd bezig. Een half uur eerder heb ik een nieuwe kleine voerstek gemaakt dichter onder de kant.


Wellicht dat schraal voeren wat oplevert, per slot van rekening heb ik Rinus ook nauwelijks zien voeren. Een vrouw komt voorbij met haar hond. Als hij aan mijn leefnet snuffelt, ben ik even afgeleid. Als ik weer naar mijn top kijk, zie ik tot mijn verbazing dat deze recht staat. Voorzichtig trek ik de lijn strak en ja hoor, zowaar beet. Een oerkreet galmt over de weilanden als ik zowaar een brasem op de kant til. Eindelijk!
Rinus en Mariska zitten al ruime tijd weerloos in de regen en wind. Ze hebben geen paraplu bij zich. Mariska geeft de pijp aan maarten en gaat naar de auto maar Rinus vist stug door waarvoor respect. Ik krijg zowaar nog twee keer beet wat me nog een voorn oplevert. Tijd voor nog een laatste keer buurten. Piet Hoekstra blijkt op de staartstek keihard toegeslagen te hebben. In een uur tijd heeft hij twee brasems en drie knappe voorns gevangen. Met nog een dik half uur te gaan, werp in nog twee grote volle korven op de voerstek. Zowaar krijg ik nog drie keer beet waarvan ik er eentje weet te verzilveren. Wederom een voorn van 15+ cm. Jappie en Marten Douma hebben in het laatste uur zowaar nog een brasem gevangen. De weging wordt opeens nog spannend. Marten eist met 35 gram voorsprong de 3e plaats op. De kiloknaller van Rinus is goed genoeg voor de 2e plek en Piet wordt afgetekend winnaar. Als laatste vertrek ik van het parkeerterrein. De auto zit vol met kletsnatte spullen. Alles zit onder de vette klei. Wat een dag. Het kan me niet snel genoeg zomer worden.


. De uitslag:

1. Piet Hoekstra          2090 gr.
2. Rinus Sixma           1210 gr.
3. Marten Douma         935 gr.

Groet, Ronnie van Beem.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten