Translate

Zoeken in deze blog

zondag 15 maart 2015

Zeeviswedstrijd Visclub Oebele 14 maart 2015


Op volle oorlogssterkte, dat wil zeggen met negen man, vertrokken om 9.00 uur ‘s ochtends naar Harlingen.
. Het belooft een taaie dag te worden. Noordoostenwind betekent altijd weinig vis maar toch weet je het nooit en hoe de omstandigheden ook zijn, er komt altijd een winnaar. Altijd lastig om in te schatten wat nu de beste stek is. Vijf man trekken naar het diepe water bij Harlingen. 


De andere vier, waaronder ondergetekende, kiezen voor de slibplaten tussen de dammetjes. De start is in ieder geval goed, bij de eerste haal komt er gelijk een puitaal bij mij omhoog en Jappie Zuidhoek doet het nog beter met een bot en een puitaal. Maatje Piet blijkt op het diepe water al een bot van 34 cm te hebben. Een ieder is dan ook vol goede moed. Maar dit begin krijgt bij mij geen gevolg, twee uur later is het pas weer raak maar net voor de kant valt de puitaal tussen de stenen. Snel leg ik mijn hengel neer en probeer ik de vis in het 20 cm diepe water op de tast te pakken te krijgen. Wat een mazzel als ik de puitaal onder een steen voel zitten. Met enige moeite krijg ik haar op het droge maar toen wist ik nog niet dat dit mijn laatste vangst zou zijn... Piet blijkt er ondertussen al drie hebben, botten van 34, 32 en 9 cm. Knap om zo’n postzegel nog aan de haak te krijgen. De rest van de wedstrijd is voor mij een lichte kwelling.


. Overal wordt wel zo nu en dan vis gevangen maar ik ben de grote uitzondering. Tegen het einde ga nog even buurten bij de Douma’s die een dammetje verderop zitten. Marten heeft er al zes botten en Tjipke vier. In het laatst uur haalt Jappie naast ook nog twee botten omhoog. Wat doe ik fout? Na afloop wordt mijn vrees bewaarheid, ik ben de allerlaatste en dat voor de tweede keer op rij (zucht).
Tjipke wordt met vier mooie botten derde. Rinus Sixma heeft de pech dat hij met één vis meer net enkele centimeters minder heeft. Anne, Atte en Jappie hebben alle drie vier vissen. Ronny heeft er drie en ik (Ronnie) sluit de rij met twee puitaaltjes. Het zal wel aan de naam liggen…
Marten eist met zeven botten de tweede plaats op maar absolute winnaar is Piet Hoekstra met zes botten en drie puitalen. Met 36,7 cm heeft hij ook de grootste vis gevangen. De uitslag:

1. Piet Hoekstra 219 cm
2. Marten Douma 184 cm
3. Tjipke Douma 110 cm

Groet, Ronnie van Beem



Geen opmerkingen:

Een reactie posten